Ambassadeur 5601 sx - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5601 sx

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag har en 5601 JB.

    Kan vi skippa förslagen om vad jag bör köpa och rikta in oss på frågorna jag har kring 5601 sx istället?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Jag har en 5601 JB.

      Kan vi skippa förslagen om vad jag bör köpa och rikta in oss på frågorna jag har kring 5601 sx istället?
      I 6:e inlägget på första sidan av denna tråd så länkade jag en video. I den så går en engelsman igenom alla tvivelaktiga lösningar i de Ambassadeurliknande kinarullarna.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

      Kommentera


      • #13
        TS, du kunde ju sagt redan från början att du bara var intresserad av svar från de som köpt/använt en SX, så hade vi andra sluppit ödsla tid... och få ord som killgissa och förtal till respons... har en kompis som har en SX men den hörsägen håller jag på i denna tråd.
        Din ton blev snabbt så trevlig att jag hoppas den i vart fall inbjuder SX-användare till vidare input. Lycka till med rullköpet!

        Senast ändrad av anteman; 2019-07-05, 22:09.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg

          I 6:e inlägget på första sidan av denna tråd så länkade jag en video. I den så går en engelsman igenom alla tvivelaktiga lösningar i de Ambassadeurliknande kinarullarna.
          Ja, till en modell s som jag inte har sett här i Sverige ens. Och jag vet inte vad som skiljer s, sx och tsx åt. Är s likadan som sx?

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

            Ja, till en modell s som jag inte har sett här i Sverige ens. Och jag vet inte vad som skiljer s, sx och tsx åt. Är s likadan som sx?
            Det skiljer i antal kullager och centrifugalbromsvikter, 4 eller 6 stycken. Sen är utväxlingarna angivna i både 5,1:1 och 5,3:1, jag tror att det är 5,1:1 som stämmer och att någon har råkat skriva 5,3 för att det är standard på Ambassadeur.

            Men S, SX och STX är uppbyggda runt samma kunstruktion så videon ger en inblick i kinarullarnas uppbyggnad. Jämför gärna med din svenska rulle och se om du hittar något du saknar från kinarullen på den.

            Stativet i kinarullarna verkar iaf vara gjutet i zink, känns lovande när alla andra har aluminium eller kromad mässing.
            ​​​​​
            ​​​​​Hittar jag en video där en butter engelsman dissekerar just en SX så ska jag höra av mig direkt.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg

              Det skiljer i antal kullager och centrifugalbromsvikter, 4 eller 6 stycken. Sen är utväxlingarna angivna i både 5,1:1 och 5,3:1, jag tror att det är 5,1:1 som stämmer och att någon har råkat skriva 5,3 för att det är standard på Ambassadeur.

              Men S, SX och STX är uppbyggda runt samma kunstruktion så videon ger en inblick i kinarullarnas uppbyggnad. Jämför gärna med din svenska rulle och se om du hittar något du saknar från kinarullen på den.

              Stativet i kinarullarna verkar iaf vara gjutet i zink, känns lovande när alla andra har aluminium eller kromad mässing.
              ​​​​​
              ​​​​​Hittar jag en video där en butter engelsman dissekerar just en SX så ska jag höra av mig direkt.
              Tack!

              Hittar jag någon som vill bli av med en sx kan jag tänka mig att lägga ett par hundra för att kunna plocka isär och jämföra framför egna ögon... borde ju finnas många som vill bli av med "skräpet" tänker jag med tanke på fislesnacks sågningar av modellen.

              Kommentera


              • #17
                Borde finnas flera...
                Seriöst är det för övrigt lite komiskt att du som frågar snabbt gnäller på svaren och menar att det är oseriöst att de som svarar inte orkar länka till trådar som bekräftar/bevisar det de framför när du själv knappt kan ha googlat rullen överhuvudtaget givet frågeställningen..."jag är lat era lata, refererande jävlar"... roligt!
                Senast ändrad av anteman; 2019-07-06, 02:14.

                Kommentera


                • #18
                  Jag förstår inte trådens syfte? Du vill inte köpa en rulle, för att den kan vara dålig? Du vill komma över en sådan rulle, inte för att fiska med utan för att ta isär och se hur den är uppbyggd? Borde inte en sprängskiss tala om lite vad som är innanför gavlarna? Jämför med en c3 eller valfri "svensk amba". Alternativet ringa någon på abu, och fråga mer ingående?

                  Kommentera


                  • #19
                    Trust issues?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                      Jag förstår inte trådens syfte? Du vill inte köpa en rulle, för att den kan vara dålig? Du vill komma över en sådan rulle, inte för att fiska med utan för att ta isär och se hur den är uppbyggd? Borde inte en sprängskiss tala om lite vad som är innanför gavlarna? Jämför med en c3 eller valfri "svensk amba". Alternativet ringa någon på abu, och fråga mer ingående?
                      Jag ställde två frågor av rent intresse i mitt första inlägg. Jag har läst några andra trådar här på forumet om modellen men dom gav inga direkta svar på mina funderingar.

                      Jag vill inte köpa en NY sx ifall den nu är så kass som expertisen säger... och om den nu är så kass borde det ju finnas en och annan begagnad till salu men än så länge är det ingen som har hört av sig med någon till salu.

                      Att jämföra två ritningar är säkert enkelt ifall man är van vid att granska ritningar vilket jag absolut inte är.

                      Visst kan jag ringa och fråga någon hos abu... men nu ställde jag frågorna här i hopp om att någon hade kunskap i ämnet eftersom modellen har sågats här tidigare.

                      Att googla och finna relevanta information som är opartiskt skriven har jag helt enkelt inte lyckats med... brist på kunskap vad gäller google finns hos mig, så jag ber ödmjukast om hjälp med relevanta länkar i ämnet ABU Garcia 5601 sx.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 596 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 382 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 529 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 288 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X