Ännu en tråd om en nybörjare som ska köpa utrustning (Spinncombo Abborre) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en tråd om en nybörjare som ska köpa utrustning (Spinncombo Abborre)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ännu en tråd om en nybörjare som ska köpa utrustning (Spinncombo Abborre)

    Hej!

    Då mitt gamla haspelspö med tillhörande rulle nu är spårlöst försvunnet, har jag gett mig ut på jakt efter nya prylar. Jag har suttit i dom senaste tre timmarna och läst igenom massor av olika trådar om vilka spön man ska ha och vilka rullar som passar till vilket spö, men jag har inte fått ut särskilt mycket av det (jag vet att det finns en sökfunktion på forumet och jag vet vad google är, jag har använt båda, men ser fortfarande ut som ett frågetecken). Förmodligen för att jag är en novis inom ämnet och många av sakerna jag läser om är helt obegripliga. Jag skulle gärna sitta och läsa till mig all den information jag behöver för att sköta detta beslut själv, men det är nämligen så att jag är under en viss tidspress och måste beställa nya grejor ganska omgående. Därför vänder jag mig till er kunniga.

    Jag fiskar mest med Relax-jiggar med 5-15 g skallar, ibland kan jag väl slänga på någon popper eller wobbler, men främst är det jiggfiske som gäller. Jag har bestämt mig för att satsa på en multirulle då det är något jag velat pröva ganska länge (försök inte ens övertala mig att haspel är bättre, jag har läst för mycket om denna diskussion och det enda jag fått ut av det är att det i slutändan handlar om vad man själv föredrar, och jag vill testa fiska med en multirulle). Har förstått att "balansen" mellan rulle och spö är viktig, och då jag i princip har noll erfarenhet av detta har jag ingen aning om vilka rullar som passar med vilka spön.

    Det verkar som att denna rulle är ganska schysst: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...0.html#Variant men problemet är ju då att hitta ett spö som passar.

    Hade tänkt mig att lägga ungefär 2500 för spö och rulle. Har en https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...blue-camo.html hemma och jag hoppas att den passar för mitt ändamål.

    Tack på förhand!

  • #2
    Dom har några färdiga set som verkar helt ok oxå.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Köper du den rullen kommer du bli supernöjd och den linan är riktigt bra.
      Hittar du inget spö så har jag ett som jag kan släppa för 1000:-
      Hör i så fall av dig här

      oppps, glömde ju skriva vad det är för spö

      Daiwa Prorex AGS 7,1 fot 10-30g. I mycket bra skick, saknar dock spöstrumpan.
      Senast ändrad av Classe69; 2019-07-05, 08:24. Anledning: Tillägg
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #4
        Mkt bra val av både rulle & lina .

        Kört endel med den vita spiderwirelinan & provade nyligen camo, camo linan var betydligt hårdare & inte lika mjuk pga det är mer coating på den linan men det försvinner efter ett litet tag.
        Gillar camo utseendet & kommer köra med den på nästa rulle också .

        Har du möjlighet att klämma på grejerna prova även Shimanos Curado 71, kastar 4gr vobbler med min.
        Tidigare körde jag mkt med Tatula & Zillion & det är jätte bra rullar, har idag gått över till Shimano, tycker dom kastar lite bättre & känns lite bättre

        Kommentera


        • #5
          Rullens du funderar på låter som ett bra val för abborre, kanske en Tatula SV har en ngt bättre spole men den rullen (ej spolen) är lite större. Curado 70/71 är säkert också ett lämpligt val.

          En del tycker, upplever att Daiwa kastar lugnare medan Shimanon når lite längre... om det är en generell sanning vet jag dock inte, har inte prövat mindre shimano LP... och det kan säkert ha en hel del med kastsätt, tekniken att göra.

          Classe69 AGS spö skulle jag gärna välja till borre men jag har redan ett spö för uppgiften. Finns/fanns ett liknande, lite lättare AGS 692 på säljes häromdagen. Vilken av dem beror nog mest på tänkta kastvikter.

          Flätlina, jag skulle hellre köra 0,12-0,14 än 0,10 men har du en 10:a pröva å kör på den

          Kommentera


          • #6
            Inte ett helt lätt ämne detta. Generellt sätt så är alla rullar bra rent hållbarhetsmässigt idag. Får de lite omvårdnad så håller de länge. Abu, Daiwa, Shimano är alla säkra kort. Finns givetvis fler märken, dock har i alla fall jag använt övriga märken för lite för att uttala mig om dessa.

            Vad som sedan är bra rent fiskemässigt är väldigt upp till var o en. Jag skulle garanterat välja en helt annan rulle än en Curado 70 för 4 gr beten. Som sagt, smaken är som baken. Det går säkert att få iväg 4 gr beten med en sådan men det är inte optimalt för MITT fiske.

            Det finns inga exakta vikter där en given rulle, lina, spö och bete slutar att fungera. Det är hela tiden en glidande skala och smaken är som sagt delad.

            Börja med att känna på rullarna, helst monterade på ett spö. Greppen runt rullarna skiljer. Jag har lite svårt för Westins tunna grepp på vissa spön när tex en Aldebaran sitter på.

            Du verkar fiska mest jiggar. Just till jigg föredrar jag faktiskt en haspel då vinkeln på MIN handled blir bättre. Men låt gå: Om du fiskar mest med skallar på ....säg 10 gr o uppåt så fungerar alla rullar av mindre modell finfint. Tom en så pass billig rulle som Abu Black Max fungerar fint med dessa skallar. Allt, nåja nästan allt handlar om vikten på spolen. Billiga rullar tenderar ha tyngre spolar som får svårt att hantera lättare beten. Fiskar du mycket med 5 gr skallar o lätta små jiggar så hade jag valt en rulle med lättare spole. Daiwas CT SV modeller eller de med bara SV fungerar fint ner mot 5 gr skallar. De utan SV i namnet behöver några gram till för att komma till sin rätt. Curado 70 tycker jag ligga mer åt Daiwas modeller utan SV i namnet. Glöm inte heller ABUs rullar. De har flera fina i sin Revo serie. Se bara till att du i så fall tittar på en Revo ur generation 4. Riktigt fina rullar.

            2500 tusen som budget är lite för lite för att ditt viktspann ska fungera bra. För dessa slantar så hade jag köpt mig ett Westin spö ur W3 serien eller ett SZ 6-21 gr och en Shimano Caenan/Tatula 100/Revo X eller liknande rulle och helt enkelt använt ett haspelspö när betesvikterna börjar krypa nedåt. Dessa rullar fungerar som sagt fint med skallar som är lite tyngre än dina lättaste. Eller för all del en Curado 70 om du hittar en till rätt pris. Lägger du till någon tusenlapp så fungerar spöt fortfarande fint men då istället med en Tatula SV som är bättre med lättare skallar. Fortfarande knappast optimal för 5 gr vobblers dock. Det går att hitta tex en Tatula SV på eBay för ca 1500. Med ett Westin W3 eller eller SZ 6-21 så spricker budgeten bara lite.

            Det är stor skillnad på att få iväg en 5 gr jiggskalle med tillhörande jigg jämfört med en 8 gr balsavobbler. Speciellt om det dessutom blåser lite. Vobblern blir en utmaning för de flesta rullar i motvind OM man vill ha lite längd på kasten. Skillnaden på en Tatula 100 och en Aldebaran är STOR under dessa förutsättningar. Även på en Tatula SV och en vanlig Tatula 100. Häng dit en 10 gr skalle och ta bort motvinden så fungerar de bägge ypperligt. Med rätt rulle och spö så är det ingen skillnad i kastlängder med en lätt vobbler på ett haspelset och en multi. Däremot kostar det avsevärt mer med en multi.

            Allt beror som sagt på din smak. Det går att få vilken rulle som helst att lyckas få iväg ett bete oavsett vikt. En rulle med tyngre spole kräver dock avsevärt mer kastbroms som kortar av kastet för att det inte ska bli trassel. = korta kast.
            Senast ändrad av Mankan G; 2019-07-05, 15:09.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #7
              PM funkar inte så messa mig på 073-7210102 Querph
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #8
                Sett Daiwa SV rullar för ca 1500kr här på FS förr och nyss ett AGS 7'1 för en tusenlapp och då har du ett riktigt bra kit för, som du sa, från jigg+5g skalle och uppåt inom din budget... spana säljes varje dag och lägg ut en tråd på köpes...

                Kommentera


                • #9
                  Tack för alla bra svar!

                  Det bästa vore nog som Mankan G skrev, att beställa en Tatula sv från eBay och köpa AGS-spöt av Classe69. Men grejen är att jag skulle behöva ha grejorna senast i slutet på denna veckan, ifall jag vill kunna fiska denna sommar. Så det blir nog att beställa antingen en 18 Tatula 100, Revo4 X eller Curado HG 71, och sedan köra haspel för lättare fiske som Mankan G skrev. Men vilken av dessa rullar är att föredra? Hittade Curado för 1600 på en hemsida jag aldrig sett förut,
                  https://www.waveinn.com/Vattensport-...ign=waveinn_se någon som vet om den är säker? Spö tänkte jag köra med SZ 6-21 eller ett W3, vilken är att föredra? Såg även att det verkar finnas 10 olika versioner av W3, men hittar inte vilket som är till just jiggfisket. Tror det är detta: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...1-g-2-sec.html

                  Mvh, Ludvig

                  Kommentera


                  • #10
                    Funderade också för ett par år sen mellan Sz 6-21 t&c -21g och valde det förra. Ffa var det längden som avgjorde, gillar längden till jigg på lite djupare vatten och har en längd samt aktion som funkar till flera typer av beten.

                    Har även twitchat från båt/kastdäck med det utan problem, från land är det onödigt långt, också med sitt lite längre bakhandtag än många andra spinnspön (vissa Prorex i samma viktklass undantagna)

                    Möjligen att 7'1" är lite mer allround i längd men också en smaksak och beroende på omständigheter

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 079 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X