Daiwa Tatula 100 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Tatula 100

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ja The reel test är som sagt intressant men säger inte allt... Han är en Shimanokille och i bland funderar jag om han medvetet kör i medvind när så medges...

    Bra kastlängd är naturligtvis bra men något kortare kast och ett lugnt uppträdande i varierande vindförhållanden med lågdensitetsbeten kan faktiskt vara att föredra... Fått intyrycket även via Tackletour att fler kastar lättare beten längre men nervösare med Shimano (centrifugal) men tryggare med många Daiwor...

    Min gamla T3:a (med Magforce 3D) kastar 7g- tryggt och bra (använder knappt lättare beten), jag undrar hur en Aldebaran 30 MGL kastar där... och Classe69 kastar 5g wobbler längre med Curado DC än en Daiwa SV...

    The reel test blev förvånad över hur pass väl en 2014 Excense DC kastade lätta beten... fast vinden var nog nästan stilla då...
    Senast ändrad av anteman; 2019-07-22, 16:03.

    Kommentera


    • #22
      Finns ju hyfsat billiga spolar till tatulan oxå
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
        Finns ju hyfsat billiga spolar till tatulan oxå
        Ja, Joens här på FS prövade ett par spolar, Rays HLC och en Microcast på en CT om jag minns rätt och fick förbättrade kastegenskaper... Vilken som var bäst minns jag inte men Tatula är som Mankan säger, bred i framkant, känn på en först- kanske är 2019 Tatula 100 bättre, nättare men om det finns nån DIY spole till den vet jag inte...

        Kommentera


        • #24
          Tror ja sett spolar till dom oxå.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • #25
            Jag är lite sugen på Shimano Metanium 101 DC
            Då är nog problemet löst med låga vikter

            Ända som tar emot är prislappen
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #26
              Vet inte om jag anser the real test vara mer fan av shimano än någon annan site eller Youtubekanal. De gör fina produkter men det gör även Daiwa, Abu mfl. Alla tillverkare lyckas dessvärre då och då lansera riktiga citroner, även Shimano

              Det han däremot gör är att han hånar Daiwas fan boys. Vilket han gör rätt i. Den klubben finns även i Svedala även om den är en lätt bris jämfört med i USA.

              finns för övrigt även klubbar för shimano och abu. Lustigt nog eller kanske beroende på vårt opatriotiska sinne så är abuklubben rätt blygsam här hemma
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                Jag är lite sugen på Shimano Metanium 101 DC
                Då är nog problemet löst med låga vikter

                Ända som tar emot är prislappen
                BFS versionerna av Shimanos rullar är faktiskt bättre med lätta beten. Det DC är bra på är att skapa ett strulfritt fiske med lite tyngre beten än de allra lättaste. DC, mag eller c spelar inte så stor roll med riktigt lätta beten. Det är främst spolens vikt som är avgörande. Och spolarna i DC varianterna är alltid tyngre än motsvarande MGL eller BFS

                Jag har fiskat rätt mycket med metanium DC och skulle alla dagar i veckan välja Aldebaran BFS till beten under 7-8 gr
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #28
                  Ja en BFS rulle bör de rimligen slå DC med 4-8g beten, därför så intressant att klasse69 nådde i snitt 39m med en Curado DC och 5g wobbler häromdagen, förvisso vindstilla men det får en att fundera hur en Aldebaran BFS hade levererat under samma förhållanden

                  Kommentera


                  • #29
                    39 m är riktigt bra under de förutsättningarna. Nu har jag inte sett hans test, och betvivlar definitivt inte vad han gjort.

                    Men det går ofta att åstadkomma underverk med vad som helst vid enstaka tillfällen. Det jag vill åt är långa, kontrollerade, precisa kast gång på gång. Nu har jag inte testat Curado DC men väl ett gäng andra DC rullar och oftast imponerar de stort med sin stabila gång. Speciellt förlåtande är de nyare modellerna i blåsigt väder.. Men jag skulle inte välja en DC som mitt förstahandsval med en Rapala 5 gr balsavobbler. Än så länge är kanske säkrast att säga. Curado DC är kanske underverket som vi alla väntat på...
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg

                      BFS versionerna av Shimanos rullar är faktiskt bättre med lätta beten. Det DC är bra på är att skapa ett strulfritt fiske med lite tyngre beten än de allra lättaste. DC, mag eller c spelar inte så stor roll med riktigt lätta beten. Det är främst spolens vikt som är avgörande. Och spolarna i DC varianterna är alltid tyngre än motsvarande MGL eller BFS

                      Jag har fiskat rätt mycket med metanium DC och skulle alla dagar i veckan välja Aldebaran BFS till beten under 7-8 gr
                      Ja, har du en BFS till salu för att bra pris så testar jag gärna den har kollat lite på dessa rullar oxå och lite sugen är man på en Shimano Aldebaran BFS XG

                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 880 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 074 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X