Ambassadeur för 150-400g beten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur för 150-400g beten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur för 150-400g beten.

    Jag har en uppsättning spön med ambassadeur pro rocket black edition Rullar.

    St.Croix lem86mhf - 5501 med beast vev. Beten upp till 120g
    St. Croix ltm76hmf lipstick - 6501 med powerhandle beten upp till 200g
    st.Croix ltm86hf slingblade - 6501 med powerhandle beten upp till 400g (spöt kommer bytas mot ett LEM86HF men betes vikten blir densamma.)

    Jag har gått och funderat på om det skulle vara klokt att uppgradera åtminstone rullen på mitt slingblade till exempelvis en rundgavlad beast med tanke på dess stativ eller om rullarna håller och det mest är pengar i sjön?

    jag gillar att fiska med ambassadeurer så det är det jag ute efter.

    //Gabriel

  • #2
    Hej

    Har du haft några problem? Tunga beten är inte något speciellt generellt problem. Problem kan det däremot bli om det av någon anledning tar tvärstopp. Tex ett brutalt overrun. Då kan krafterna bli rätt ordentliga med tunga beten.

    Jag har en 5500 BE rulle och dessvärre minns jag inte om den har stativ och bottenplatta i mässing eller i aluminium. Generellt sätt så ska det inte vara något problem oavsett men de tillverkade i mässing är bra mycket starkare. Givetvis är det frästa stativet i Beast ännu starkare. I övrigt sitter det samma delar i rullarna. Spollagren undantagna.

    Det första jag hade gjort var att byta ut spollagren mot sintrade bussningar. Antingen ABUs egna eller UTs. Jag har bägge och de fungerar lika bra. Med riktigt tunga beten är bussningar bättre. Nästa steg vore att byta ut bottenplattan mot en i mässing om BE har en i aluminium. Sist byta stativet. Det trista är att de som tex ABU och Sportfiskeboden säljer är alla chromade. Du tappar det ”stealtha” svarta utseendet.

    Mitt råd är att byta ut spollagren och sedan fiska på tills något händer.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #3
      Jag har inte haft några bekymmer mer än svårt att bestämma mig vilken storlek och vev jag föredrar.

      Tanken var väl mer om det var vettigare att låta rullen gå vidare till någon som använder lättare beten och själv köpa en kralligare helt enkelt.

      Då kanske det vettigaste helt enkelt bara är som du säger att ge rullarna bussningar och fiska tills något händer och skulle jag hellre vilja ha 5000 storlek på de tyngre spöna så får jag köpa en kralligare direkt isåfall.

      Kommentera


      • #4
        +1 Som Mankan säger

        Bussningar i spolen, bromsplatta och stativ i mässing (vilket du kanske redan har?) med dual stopper. Sen ska det jävligt mycket till innan nåt ger sig och om du får tvärstopp med 300gr i linänden så är det förmodligen IAR lagret som ryker först, med dual stopper kan du fiska vidare tills du fått IAR bytt.

        Kommentera


        • #5
          Den som sitter på lipstick och elite spöt har det inte men köpte den som sitter slingblade begagnat och den har ett kromat stativ så det skulle kunna vara mässing men jag vet inte 100%.

          Får helt enkelt kolla över.

          Men ska jag köpa stativ, bottenplatta, bussningar och eventuellt beastvev så är det strax över 1000kr...men kanske värt det när runda beast är så ful xD

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av TolfG.Tolf89 Visa inlägg
            Den som sitter på lipstick och elite spöt har det inte men köpte den som sitter slingblade begagnat och den har ett kromat stativ så det skulle kunna vara mässing men jag vet inte 100%.

            Får helt enkelt kolla över.

            Men ska jag köpa stativ, bottenplatta, bussningar och eventuellt beastvev så är det strax över 1000kr...men kanske värt det när runda beast är så ful xD
            Är det kromat är det mässing. Record rullarna och ProRocket rullarna har kromat mässingstativ. Beroende på årgång så har ProRocket även bromsplatta i kromad mässing. Jag har dock ett par äldre ProRockets också och där är bromsplattan i alu.

            Kommentera


            • #7
              Angående materialen: Stativet på Black edition är i svartkromad mässing medan bromsplattan är i eloxerad aluminium.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Centimeterfisk Visa inlägg
                Angående materialen: Stativet på Black edition är i svartkromad mässing medan bromsplattan är i eloxerad aluminium.
                Är du säker? Vill minnas att den har aluminium stativ. Mycket gnäll när den kom, det är ingen riktig rocket för den har inte mässingstativ. Men den nya kanske har det? Men det ser man ju enkelt på vikten.

                Kommentera


                • #9
                  För egen del har jag en Ambassadeur 6000 på ett surfspö med maxvikt 200 gram. Rullen är laddad med 0,38 nylon och 6m slagtafs 0,70. Rullen är inte trimmad på något sätt men klarar kast runt 100 m med 150 gram sänke och agnad krok.

                  Det är mässingsstativ på den, men vid kastet är det inga större påfrestningar på stativet och den fisk man får från land på Västkusten frestar heller inte så starkt på grejerna.

                  Befarar man större påfrestningar kan det kanske vara värt att reflektera över t.ex. Blue Yonder som har helgjutet stativ eller någon av de surfmodeller Abu säljer i Storbrittanien.

                  P.
                  Senast ändrad av Capsizer 2; 2019-09-18, 16:51.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    Är du säker? Vill minnas att den har aluminium stativ. Mycket gnäll när den kom, det är ingen riktig rocket för den har inte mässingstativ. Men den nya kanske har det? Men det ser man ju enkelt på vikten.
                    Har själv hört liknande, och den är ju absolut lättare än tidigare raketer. Frågade därför ABU direkt och då svarade de att stativet är svartkromad mässing medan bromsplattan dock är aluminium.

                    För övrigt är knarren bortplockad tyvärr.
                    Senast ändrad av Centimeterfisk; 2019-09-18, 17:26.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 844 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 352 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 066 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X