Bra bete ni aldrig får fisk på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra bete ni aldrig får fisk på?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

    "ja påpekade i en annan tråd att 2017 drog ja över 780 gäddor"


    Otroligt imponerande _Ekman- . Tillåt mig lyfta på fiskekepsen och Gratulera!
    Om du fångat 780 Gäddor på ett år så ser en normal dagsfångst för dig kanske ut så här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_32.htm ...

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Ps. Du tycks ha fastnat för att ha med siffran 7 i dina berättelser. Därför hade jag förväntat mig att du skulle skriva att du fångat 777 Gäddor år 2017.....Ds.
    Nej så ser aldrig mina dagsfångster ut då ja aldrig tar upp fisk utan släpper tbx dom, Kanske är det därför fisket blivit så sämre då sånt folk vill hellre stoltsera med fångster än släppa tbx fisk ja tar enbart kort på potentiella personbästa. Ps, som mest har ja fått 27 gösar på en dag. återigen är siffran 7 med,

    Kommentera


    • #32
      Det en gång i tiden otroligt hajpade betet Zalt (sjunk), rörde sig lika livligt och förförande i vattnet som en trekroksförsedd tub ärtsoppa. Men förpackningen såg snygg ut i butiken.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

        Nej så ser aldrig mina dagsfångster ut då ja aldrig tar upp fisk utan släpper tbx dom, Kanske är det därför fisket blivit så sämre då sånt folk vill hellre stoltsera med fångster än släppa tbx fisk ja tar enbart kort på potentiella personbästa. Ps, som mest har ja fått 27 gösar på en dag. återigen är siffran 7 med,
        Hej Ekman;

        Gäddorna här på bild 32 i galleriet returnerades levande..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_32.htm ... Om du ser lite närmare på bilden upptäcker du kanske att Gäddorna lever. Tyvärr var det en av de större Gäddorna som inte klarade sig utan flöt upp till ytan gång på gång vid återutsättandet...

        Redan år 1977 introducerade vi i "Team Saida" begreppet "Catch & Release" här i Sverige... Det kan du nog läsa om i gamla fisketidningar från 1970- och 1980-talet, men du kan även se hur vi fiskade Gädda via en av "Team Saidas" medlemsbilder här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_37.htm ...

        Före år 1985 kunde enskilda vattenägare i Stockholms och Södermanlands län skydda sina egna vatten mot överfiske genom att begränsa både fångster och antalet fiskare på sina vatten. ..

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-22, 09:22.

        Kommentera


        • #34
          Om ett bete inte fångar fisk, är det ett dåligt bete. ;-)

          Några beten som jag aldrig fått napp på:

          Mörrumspinnaren
          Toby
          Lottospinnaren
          Rapala (flera modeller)
          Zalt-wobbler, knallgröngul

          Heddon nämndes tidigare. Det bästa gäddbete jag haft var en rödvit River Runt 2½". Nästbästa ett amerikanskt, rödvitt Dardevle 4". Tredjebästa getingrandig Cisco Kid, c.a 10 cm lång. Tyvärr har jag mist alla tre. Hi-Lo 18 gr liknar River Runt mycket, men är alls inte lika bra.

          / P.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inlägg
            Om ett bete inte fångar fisk, är det ett dåligt bete. ;-)

            Några beten som jag aldrig fått napp på:

            Mörrumspinnaren
            Toby
            Lottospinnaren
            Rapala (flera modeller)
            Zalt-wobbler, knallgröngul

            Heddon nämndes tidigare. Det bästa gäddbete jag haft var en rödvit River Runt 2½". Nästbästa ett amerikanskt, rödvitt Dardevle 4". Tredjebästa getingrandig Cisco Kid, c.a 10 cm lång. Tyvärr har jag mist alla tre. Hi-Lo 18 gr liknar River Runt mycket, men är alls inte lika bra.

            / P.
            Hej Capsizer No 2;

            Mörrumsspinnaren har jag fått massor av Abborrar och Gäddor på genom åren....
            Toby har jag fått Havsöring, Lax och vanlig Öring på...
            Rapala har jag fått Abborre, Gädda, Gös, Havsöring och Lax på... Största Gäddan som jag fått på en Rapala wobbler vägde 17,55 kilo...
            Zalt wobblern har jag också fått några godkända Gäddor på....

            Heddon Lucky 13 X2500 färg GRA var en av min hustru Ulla-Britts favoritwobbler när det gällde Gäddfiske på grunt vatten både i Mälaren och Östersjön...

            Epppinger Dardevle Flutter Chuck, Flutter Chuck Magnum och "Big Ed" är sedan massor av år tillbaka tre gamla favoritdrag vid Lax- och Öringtrolling på Vänern, Vättern och Östersjön...

            Cisco Kid fick jag första Gäddan över 10 kilo på redan 1959...

            ABU Hi-Lo i färgen BGL var en av mina favoritwobbler vid Gäddfiske i Östersjön redan i början på 1960-talet....

            Tack för påminnelsen....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-22, 15:38.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inlägg
              Om ett bete inte fångar fisk, är det ett dåligt bete. ;-)

              Några beten som jag aldrig fått napp på:

              Mörrumspinnaren
              Mörrumsspinnaren är jättebra när man söker efter trästockar, betongfundament, stora stenar och andra tunga saker man aldrig kommer lyckas rubba på botten.
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
              8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

                Mörrumsspinnaren är jättebra när man söker efter trästockar, betongfundament, stora stenar och andra tunga saker man aldrig kommer lyckas rubba på botten.
                Skaffa dig en Record Ambassadeur 5000 multiplikatorrulle och ett 9-fots Atlantic spinnspö så kan du börja fiska ovanför trästockar, betongfundament, stora stenar och andra tunga saker lite högre upp i vattenlagren...

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

                  Mörrumsspinnaren är jättebra när man söker efter trästockar, betongfundament, stora stenar och andra tunga saker man aldrig kommer lyckas rubba på botten.
                  Ett sk strukturbete vilket är bra, struktur håller ofta fisk!
                  Sätt på en styvare "kjol" ovan kroken så ger det visst skydd eller veva hem lite tidigare (högre) och/eller ngt fortare... ?

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                    Ett sk strukturbete vilket är bra, struktur håller ofta fisk!
                    Sätt på en styvare "kjol" ovan kroken så ger det visst skydd eller veva hem lite tidigare (högre) och/eller ngt fortare... ?
                    Googla på Buck Perry "The father of structure fishing" eller buck perry structure fishing ...

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                      Ett sk strukturbete vilket är bra, struktur håller ofta fisk!
                      Sätt på en styvare "kjol" ovan kroken så ger det visst skydd eller veva hem lite tidigare (högre) och/eller ngt fortare... ?
                      Off topic: Jag gillar verkligen Mörrumspinnaren, dels för att man kan kasta långt och att den spinner även vid vevstopp. Har dock aldrig fått något på den förrän i sommaren då en fet abborre tokattackerade den på åland

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 391 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 544 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X