Första Multiset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första Multiset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Första Multiset

    Hej,

    Vill komplettera min utrustning med mitt första Multiset. Har idag två haspelset med kastvikter runt 15-40 och 40-100 och känner att jag vill ha ett allround-set för tyngre gummin och jerk/swim baits. Tycker att min tyngsta kombo med Daiwa Prorex AGS 100 g och Shimano Stradic 400 är för klent vid vikter på 80 g+.


    Är nybörjare med multi men vill ändå ha kvalitetsgrejer och kan nog lägga en 5000-6000 kr för rulle och spö. (gärna billigare om möjligt såklart).

    Mina krav är att det ska vara lättkastat och enkelt att justera bromsar osv.
    Lämplig rulle att lära sig sig kasta multi med
    Gärna smidig och lätt rulle som ligger bra i handen
    Både lågprofil eller rund kan vara aktuellt
    Ej begagnat
    Den ska gå att köpa hos välsorterad fiskeaffär. Dvs ej utgående modeller som knappt saluförs.


    De märken/modeller jag tittat på är:
    Calcutta Conquest 300/400
    ABU Svartzonker Amb
    Daiwa Lexa

    Tips?

  • #2
    Jag är väldigt nöjd med min lexa, så jag kan inte annat än rekommendera den. Jag tycker dock att priset på tranx och allra särskilt Revo toro beast är riktigt lockande just nu, så det kan vara värt att kolla in dem. Har inte någon erfarenhet av dessa själv, men bara hört gott om dessa.

    Kommentera


    • #3
      Var inte rädd för att köpa kvalité eller "avancerad" om man kan säga så. Folk får multirulle att låta mycket mer komplicerat än det är, tror inte riktigt på "Lämplig rulle att lära sig kasta multi med". Kanske om man är barn men som vuxen och van fiskare är ingen gäddrulle för komplicerad. Mot mångas rekommendation köpte den nya modellen Revo Beast som allra första multirulle under black friday 2018. Man fick testa sig fram lite i början men efter 4-8 pass, om ens det, var jag lika van som vid haspel.

      Som multinybörjare själv känner jag att jag inte kan ge så mycket tips. Det enda jag kan rekommendera är att titta på youtubefilmer om vad man ska tänka på vid fiske med multi, hjälpte mig massor

      Skitfiske

      Kommentera


      • #4
        Köpte mitt första i år med: blev en amba c3 och en svartzonker black series glides and mctails 7 fot. läste en massa om att c3 skulle vara för klen att jerka med men det är bara skitnack enligt mig. sjukt nöjd med grejerna, men har sen dess plockat upp ett begagnat savagegear MPP och ett MPP2 spö och får väl erkänna att jag gillar MPP mer än SZ "prisvärda" grejer. dock har jag ju aldrig använt nå riktiga 2000kr spön heller, så vet inte vd jag missar, men jag är iaf sjukt nöjd med det jag har.

        Kommentera


        • #5
          Det jag kan säga är att ditt tänk är rätt.
          När jag började kasta Multi för drygt 3 år sen köpte jag en "billig" rulle. MISSTAG.....

          Nu vet jag bättre

          En Amba 5501 pro rocket är väldigt lättkastad och vill gärna tro att det är en bra rulle att lära sig kasta med

          Säger inget om Tranx då jag ogillar den rullen.

          Daiwa Lexa är en stabil rulle det oxå

          Annars kolla efter rulle med Magnetbroms, dom är lättast att kasta med

          Finns dom här inne som är tusen ggr bättre än mig på Multirullar men jag ville säga vad jag lärt mig
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Herrklamm Visa inlägg
            Hej,

            Vill komplettera min utrustning med mitt första Multiset. Har idag två haspelset med kastvikter runt 15-40 och 40-100 och känner att jag vill ha ett allround-set för tyngre gummin och jerk/swim baits. Tycker att min tyngsta kombo med Daiwa Prorex AGS 100 g och Shimano Stradic 400 är för klent vid vikter på 80 g+.


            Är nybörjare med multi men vill ändå ha kvalitetsgrejer och kan nog lägga en 5000-6000 kr för rulle och spö. (gärna billigare om möjligt såklart).

            Mina krav är att det ska vara lättkastat och enkelt att justera bromsar osv.
            Lämplig rulle att lära sig sig kasta multi med
            Gärna smidig och lätt rulle som ligger bra i handen
            Både lågprofil eller rund kan vara aktuellt
            Ej begagnat
            Den ska gå att köpa hos välsorterad fiskeaffär. Dvs ej utgående modeller som knappt saluförs.


            De märken/modeller jag tittat på är:
            Calcutta Conquest 300/400
            ABU Svartzonker Amb
            Daiwa Lexa

            Tips?
            För den summan du pratar om hade ja lätt köpt en Conquest 300, spö är lite svårare då spö är mer personligt, Nåt ja dock kan
            tipsa om är längden på spö. Gå inte över 8 fot, Såvida du inte absolut måste kasta längre än polaren, Jag har ett Prorex XR 8.6 fot
            som är väldigt skönt men skulle inte skada om det va lite kortare. Men hade ja vart du hade ja valt ett

            BFT Roots G2 Multi pike 7.9" 170 gram

            Ska skriva ett mer genomgående svar men ja gör tacos atm och det är avancerad shit

            Kommentera


            • #7
              Lite synd att du låst dig till nytt... med den budgeten har du råd med en beg Conquest DC 201 (fanns på säljes häromdan) och t ex ett AGS -120g... Själv funderar jag på ett förhoppningsvis lite djupare S/X/XR -150g...

              Köpte själv en Conquest 200 DC+ för några år sedan av ren nyfikenhet och det sitter nu på mitt -80g spö. Inte för att man alls "behöver" en DC till det fisket men den är tekniskt fin, skön, kastar bra och kvalitetsmässigt förefaller den övertrumfa nya Calcutta Conquest 2014- å andra FS-trådar att döma...

              Tranx talas det varmt om och den är säkert riktigt bra till ditt fiske men den lockar inte mig, min Lexa, Curado DSV (och så DC:n) gör jobbet väl nog... men ändå köpte jag en begagnad, näranog ny Luna 253 i våras... nyfiken å så var den billig

              Det "gängse" tipset här lär nog bli en CC 300/301... och ett Daiwaspö men det finns ju mycket som funkar väl.

              Kommentera


              • #8
                Nu är jag Daiwa fantast, men skulle välja Shimano Tranx och ett Daiwa Xr 150 gram spö. Så får du ett biłligt och bra set.

                ​​Daiwa Lexa är också bra rulle . Men med CC så skulle jag köpa den gamla modellen.

                Kommentera


                • #9
                  En Tatula 200 och ett spö som inte är för styvt, gärna lite mjukare och inte så snabbt.
                  Enklare att kasta med ett sånt

                  En favorit när det gäller lättkastande spön är Yasei Piké 120gr.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för många bra tips!

                    Skulle nog säga att det nu lutar åt ett Daiwa XR 150 g eller ett BFT Roots Multi Pike 170 g vad det gäller spö. Då tanken är att kunna kasta beten runt 80-120 g med detta set känns ett spö <150 g spontant för klent, samt att jag redan har mitt AGS 100 g för haspel.

                    För rulle var Shimano Tranx en rulle jag inte tittat på tidigare, och den ligger onekligen bra i pris. Tror det blir att känna på Tranx respektive Calcutta på spöna ovan och se vad som känns bäst!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X