Lina till lågprofilrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till lågprofilrulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lina till lågprofilrulle

    Vilken typ av lina samt tjocklek är lämplig för en curado 71 HG? Nästan varje kast resulterar i skatbo eller att rullen låser sig under kastet.

  • #2
    Ställ på alla centrifugalvikterna och dra åt kastbromsen till en början. Dra ut all lina (gärna med hjälp av en annan rulle) och spola tillbaka linan väl sträckt.

    Jag gissar att du har rullen till abborre så över 0.12 behöver du nog inte gå även om det absolut är möjligt. Grövre lina har mindre benägenhet att skära ner genom övrig lina på spolen vid bottennapp eller ordentliga mothugg än en tunnare lina om än marginellt.

    Jag använder enbart Spiderwire på alla mina rullar från 0.06 till 0.35 men mellan 0.06 och 0.12 märker jag ingen skillnad i kastlängd eller hanterbarhet.

    Svinga iväg kasten, snärta inte iväg betet som med haspel.

    Kommentera


    • #3
      Jag använder spiderwire 0,12 mm och det funkar bra. När man använder flätlina i tunna dimensioner, kan det hända att linan skär ner i underliggande lager. Om man är ovan med multirulle, så kan man gå upp i tjocklek. Viktigt också att linan är pålagt ganska hårt.
      ​Det är också lättare att kasta med ett spö som inte har toppig och snabbt, som är på modet just nu. ​​​​​​Om man är ovan med multirulle, så skulle jag använda en nylonlina typ Sufix super advance 0.30mm. Det bli billigare, lättare och mer förlåtande att kasta med.
      ​​med. När man har blivit säkrare kan man byta till flätlina igen.
      lycka till.

      Kommentera


      • #4
        Och då undrar jag om Metanium DC kan lösa detta problem åt mig. Jag misstänker dock att jag får en rulle som kastar korta längder och underlevererar på andra plan samtidigt som den kostar multum. Nej du Shimano.

        Kommentera


        • #5
          Dra åt alla bromsar till max, kasta
          Lossa ett steg i taget tills du hittar rätt för dig.
          Små rullar har jag alltid Alla C-bromsar aktiva och ställer om med ratten istället.
          Lite kortare kast men sällan trassel
          Mer tid för aktivt fiske

          Spiderwire alla dar i veckan. 0,12-0,14 kör jag på mina rullar ocj 0,20 på mina något större rullar

          Skitfiske
          Classe
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
            Och då undrar jag om Metanium DC kan lösa detta problem åt mig. Jag misstänker dock att jag får en rulle som kastar korta längder och underlevererar på andra plan samtidigt som den kostar multum. Nej du Shimano.
            Kör vidare med din curado ett tag. Med alla bromsar aktiverade kastar man kortare. När du känner dig säker på att du inte får trassel avaktivera du en bromskloss åt gången och fortsätter kasta.

            Om du har tummen nån millimeter över linan på spolen minskar risken för linresning ordentligt.

            Bromsa spolen med tummen helt en meter innan betet når vattenytan.

            En vacker dag kastar du utan broms och sköter hela kastet med tummen.

            Kommentera


            • #7
              Jag har gått upp från 0.12 till 0.14, detta har resulterat i färre skatbon för mig. Kanske beror på att jag har lite fel teknik. Har dock märkt att det viktigaste är att inte snärta iväg betet då detta ofta leder till trassel.

              Kommentera


              • #8
                Ja nöt vidare med din Curado, du kan ha fått en citron men mer sannolikt är det mer övning och "rätt" kastteknik som behövs. Titta på you tube hur andra kastar, svingar när de kör med Curado, t ex The Reel Test som berättar hur han ställer in bromsen, men det finns många, många videos.

                Vissa föredrar Daiwas kastbroms, dvs V-Brake (äldre rullar), Z-Brake eller Air-brake framför den SVS-Infinity centrifugalbroms som 70:an har, andra det omvända och vissa anser att Daiwas kastbroms på senare rullar är lite "överbromsad".

                Kan bero på både spö, bete och kastteknik vad som passar. Fabrikat/dimension på flätlina har aldrig visat sig påverka i mitt kastande avseende PO vad jag noterat... FC lina kan vara besvärlig har jag läst men aldrig prövat...

                Jag tycker nog jag kan snärta ganska bra utan PO med min Daiwa T3 och Shimano DC men "snärta" är ett vagt begrepp... det kan vara så att just du och din kastteknik lirar bättre med en Daiwabromsad rulle, försök att få pröva en sån om inte Curadoövningarna ger önskat resultat...

                Kommentera


                • #9
                  Vart ute och luftat min nya Metanium DC, kiloborre på tredje kastet så det klart du måste ha en sån

                  Riktigt rolig att kasta med faktiskt, gillar det säregna vinandet också. Känns lite som en sportbil med antisladdsystem, smickrar även en usel bilförare så man känner sig som ett proffs.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Vart ute och luftat min nya Metanium DC, kiloborre på tredje kastet så det klart du måste ha en sån

                    Riktigt rolig att kasta med faktiskt, gillar det säregna vinandet också. Känns lite som en sportbil med antisladdsystem, smickrar även en usel bilförare så man känner sig som ett proffs.
                    Vilken lina och diameter använder du till din rulle? Hur mycket lina har du på rullen? Vilka kast längder får du med rulle och mindre beten som jiggar på 20 gram?
                    Senast ändrad av Laxen2; 2019-09-10, 20:24.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 079 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X