Haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Okej robertn

    nä undra om man ska slå till på en till stradic 2500 ci4, känns mest prisvärd. Får ju hem den för 1300-1400kr

    Kommentera


    • #12
      Det första jag skulle göra när du får spöt är att kolla vilken rullvikt du behöver för att balansera spöt väl. För ett jigg/finesse-spö tycker jag balanspunkten bör vara precis framför rullfoten eller några fingrar längre fram beroende på greppstil, detta gör det mycket behagligare vid jiggfiske.

      När det kommer till Daiwa LT är det väldigt bra rullar. Just Fuegon är väldigt prisvärd, har haft en sedan -17 vilken har fiskats hårt både i Sverige och medelhavet. Jämför med äldre Certate och Stella fj. Ska du fiska sötvatten enbart kan du dock ta den billigare Exceler lika gärna, i stort samma rulle utan magseal (Vilket bara gör självservice riktigt drygt).

      Betänk dock att LT är väldigt lätta (vilket även shimanos nyare är), vilket påverkar det där med balans i kombon. Vissa spön vi har här på skandinaviska marknaden jagar låg vikt men faller platt på balans, t.ex westin w6 streetstick behöver 280-300 gram för att vara dugligt enligt mig (alternativt powerdots i butten). Vet inte hur perception 2 är där.

      Om du kollar på Shimano och kan tänka dig 2000kr (1700 ebay) skulle jag starkt rekommendera nya Stradic FL. Den har otroligt mycket arv från just Stella (kolla tackleadvisor på youtube) och är just nu svår att slå för priset.

      Kommentera


      • #13
        Från början var jag intresserad av ballistic och då fick råd att lika gärna ta fuego.
        Nu sägs det att ist för Fuegon kan jag lika gärna ta Exceler.....
        är det så liten skillnad mellan tex Ballistic ända ner till exceler?

        Stella har jag aldrig riktigt gillat, trots att den e dyr. Inte riktigt stradic fk heller....Men nya Stradic FL har jag inte känt på.

        Kommentera


        • #14
          Ursäkta om jag strulade till det!

          Det är ju så att rullarna ofta bygger på samma plattform, sedan tillkommer ”moduler” dess mer du betalar. Olika dyra material på drev, saltresistenta kullager, flera stödjande kullager, tätningstekniker osv. Fiskas det mest i sötvatten kan det ju t.ex vara lite onödigt att pröjsa 1500 extra för en semi-tätad rulle med drev i aluminium. I daiwas fall med LT serien så gör det dock att även de billigare rullarna bygger på en bra plattform. Dock måste man upp på Exceler (vad jag vet) för att få en solid vev som gängas in, vilket gör mycket för att eliminera glapp och irritation.

          Stradic FL däremot har väldigt lite gemensamt med föregående generationer Stradics, och skvallrar kanske lite om Shimanos kontring till Daiwa LT kommande år.

          Vill man ha riktig skillnad i kvalitet får man tyvärr gå på Daiwa och Shimanos modeller som byggs i Japan..

          Kommentera


          • #15


            Mitchell 300 och Mitchell 308 har fungerat perfekt för mig utan minsta problem sedan 1960-talet....
            Min första haspelrulle en Mitchell 300 köpte jag av Ingvar Eriksson Cykel & Sport ovanför St Eriksplan....https://www.google.se/search?q=mitch...=1569167751666

            Daiwas multirullar och haspelrullar gillar jag lika bra....

            Man ska fiska med rullar, spön och beten som fungerar felfritt massor av år utan att krångla...

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-22, 16:57.

            Kommentera


            • #16
              Nja jag vill ha känsla. Har inga problem med å byta ut grejer lite då å då...

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Mörtmat Visa inlägg
                Ursäkta om jag strulade till det!

                Det är ju så att rullarna ofta bygger på samma plattform, sedan tillkommer ”moduler” dess mer du betalar. Olika dyra material på drev, saltresistenta kullager, flera stödjande kullager, tätningstekniker osv. Fiskas det mest i sötvatten kan det ju t.ex vara lite onödigt att pröjsa 1500 extra för en semi-tätad rulle med drev i aluminium. I daiwas fall med LT serien så gör det dock att även de billigare rullarna bygger på en bra plattform. Dock måste man upp på Exceler (vad jag vet) för att få en solid vev som gängas in, vilket gör mycket för att eliminera glapp och irritation.

                Stradic FL däremot har väldigt lite gemensamt med föregående generationer Stradics, och skvallrar kanske lite om Shimanos kontring till Daiwa LT kommande år.

                Vill man ha riktig skillnad i kvalitet får man tyvärr gå på Daiwa och Shimanos modeller som byggs i Japan..

                Ska kolla på nya stradic fl absolut

                Kommentera


                • #18
                  Testade min stradic ci4 2500, känns något lätt kanske

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                  107 svar
                  23 932 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 295 svar
                  261 890 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  852 svar
                  138 380 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg El_Kebabo  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 030 svar
                  192 670 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 083 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Arbetar...
                  X