Söker spö för 180g+beten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker spö för 180g+beten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Söker spö för 180g+beten.

    Jag har länge fiskat med Prorex XR 150g som mitt kraftigaste spö och fullkomligt älskar spöt. Köper och säljer en del spön och gillar att testa allt jag kan.

    På senare tid har jag börjat kasta lite tyngre beten upp mot 180-200g, line thru beten och stora jiggar med 30g-skalle. Känner att mitt XR är lite klent till beten runt dessa vikter.

    Jag vill ha så lätt utrustning som möjligt och XR 150g väger ca 180g vilket är helt fantastiskt för ett så kraftigt spö.
    Har kikat lite åt tyngre utrustning där bla Lizzard X 200g, Yasei pike 170g och Gator bigbait är några spön jag är nyfiken på.

    Vilka spön fiskar ni ~200g beten med, är intresserad av ett premium-ish spö så jag vill helst inte höra svartzonker black, volatile eller MPP osv för de spöna intresserar mig inte.

    Tacksam för tips!!
    Mvh

  • #2
    St.Croix Big Dawg, helt enkelt utmärkt!

    /Alex

    Kommentera


    • #3
      Har du prövat AGS - 180? Folk beskriver ju det som att det skulle vara en telefonstolpe ungefär.
      Har själva 120g och det är helt underbart, tvivlar inte på att XR är det också. Har själv funderat på att skaffa mig ett AGS 180 eller XR 170 då det kralligaste spöet jag har just nu är Multi Pike G2 170g som förvisso är riktigt skönt också men det har kvalitetsmässigt sina brister och vet inte heller hur det skulle funka med ett 200-g's bete på det. Fiskar knappt med över 150g själv.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Kolla säljes! Var nog en där som sålde ett import XR klassat typ -175g, en modell som inte ska finns på svensk marknad och inte påkigt som många anser gäller för -180g spöt (AGS?) som finns på svensk marknad.

        Bra, intressant utlåtande om ditt XR - är det Gen 1 eller 2?
        Senast ändrad av anteman; 2019-10-06, 20:51.

        Kommentera


        • #5
          Braindisorder//

          Jag har också Ags 120g och det är riktigt fint. Ags 180 har jag känt på men det är så satans styvt och även om jag gillar styva spön så känns 180g AGS märkligt då klingan är stenhård. Tror det är helt borta som alternativ för mig.
          Tack för svar!

          Anteman //
          Det var jag som sålde XR 175g. Det spöt är skumt som fan med ett riktigt kort bakhandtag som aldrig gav mig chansen att kasta tunga beten på ett bra sätt. Inte att rekommendera alls. Xr150g är ljusår skönare och rappare också för den delen.
          Mitt XR 150g är gen1. Har bara bra att säga om det spöt. För 1500kr borde alla köpa ett, det är ett magiskt spö som klara beten från ca 50g till 150g som en dröm. Känsligt, rappt och med galet fin kraft att fightas och kastar som en dröm.

          Har inte riktigt fått klart för mig om XR gen2 är byggda på andra klingor? Vet du mer än mig här Anteman?
          Tack för svar.

          Kommentera


          • #6
            Det här gör jobbet!
            https://www.batofiske.se/fiskeredska...oaAlEJEALw_wcB
            samma HVF klinga som ditt XR men kralligare å längre handtag

            Kommentera


            • #7
              Spön är så individuella så i slutändan är det du som avgör.

              Gator 9,2 är jag mer än nöjd med, med den har jag kastat allt från 50-250gr & det funkar hur bra som helst.
              Med tanke på längd & vad den klarar av tycker jag det är ett lätt spö & kan varmt rekommendera det.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg

                Har inte riktigt fått klart för mig om XR gen2 är byggda på andra klingor? Vet du mer än mig här Anteman?
                Tack för svar.
                Hej,
                nej tyvärr vet jag inte, tror det är samma klinga men delvis andra komponenter... (kan ha skrivits om den saken i Prorextråden) fast det där vet ju Buster!

                Kommentera


                • #9
                  Ja exakt samma klinga bara andra komponenter dock fortfarande Fuji

                  Kommentera


                  • #10
                    Fick hem ett Daiwa Luna 150g idag och jag är imponerad. Ruggigt lätt med krallig klinga och rejält bakhandtag. Tror det här spöt kommer funka utmärkt för beten 150g++ med en Revo Beast 40 med 0,40 131 sufix

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 372 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 072 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X