Märklig prissättning på beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märklig prissättning på beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Märklig prissättning på beten

    Kan någon vänligen förklara varför många fiskebutiker väljer att differentiera priset beroende av betenas färg, så att ”färgen som fiskekändis N använder i fisketävlingen Z” är dyrare än någon mindre populär färg på samma bete. Känns som smått bedrägligt att enbart utifrån popularitet ta mer betalt för vissa färger.

  • #2
    Dem ser sin chans att profitera lite extra på populära färger, eller nyhets färgen som N kändisen använt i senaste youtube-tävlingen!
    För den färgen är ju troligen den bästa, visst?

    Inte konstigare egentligen än att en blåmetallic färgad bil är dyrare än en vit.

    Kommentera


    • #3
      Fast då är det väl metallicfärgen i sig och inte att den är just blå som är dyrare jmf med en icke-metallic, en vit bil är inte dyrare än en svart och vice versa.

      Det är klart att det skulle kunna röra sig om att man rear ut hyllvärmare men jag har observerat samma fenomen på helt nya beten.

      Kommentera


      • #4
        En lösning på problemet kan ju vara att skapa något själv som man tror på, inte följa betestrender och ha just den färgen bara för att just den är inne.

        Kommentera


        • #5
          Har aldrig sett detta fenomen, så som du beskriver det. Däremot sätts ju priset ner på beten av samma sort som har färger som säljer dåligt eller skall bort ur sortimentet. Ta Buster Jerk t.ex, dom beten som är på rea är ju oftast gamla färger som inte är populära eller som helt enkelt ska försvinna för nya färger.
          Några beten jag kommer på som har blivit extra populära via t.ex Pike Fight eller dylikt är Pig Shad - Spotted Bullhead, McHybrid - Gäddfärgen, Rapala Peto - mörtfärgen, Miuras Mouse osv. Ingen utav dessa har sålts dyrare än andra varianter av samma bete (mig veterligen), inte utav sportfiskeåterförsäljare åtminstone?

          Möjligt att McTail - Tigergösen som dom fiskade med hos Sportfiskeprylar var ett sådant bete du beskriver, men jag har för mig att priset var detsamma som ett enskilt bete + tailsvansar till i form utav ett kombopaket.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

          Kommentera


          • #6
            Men om det är så att jag tror mer på en färg som jag erfarenhetsmässigt vet funkar bra i mina hemmavatten och som dessutom råkar vara hypad? Ett exempel, ett bete kostar 169 spänn i de färger jag vill ha men bara 99 spänn i de färger jag inte vill ha - då fattar alla att om det det finns marginal för butiken kvar på 99 så är jag högst motvillig att betala ett 70 procentigt påslag - då kanske jag inte köper alls. Kostade alla färger 169 spänn kanske jag skulle falla till föga, således en rätt ogenomtänkt prissättning.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Kan någon vänligen förklara varför många fiskebutiker väljer att differentiera priset beroende av betenas färg, så att ”färgen som fiskekändis N använder i fisketävlingen Z” är dyrare än någon mindre populär färg på samma bete. Känns som smått bedrägligt att enbart utifrån popularitet ta mer betalt för vissa färger.
              Man kan ju gissa att det kostar mer att ta fram begränsade upplagor av specialfärger istället för de massproducerade? Ren gissning dock.

              Sen är det väl lite tillgång och efterfrågan kanske?. Specailtillverkade små serier brukar båda ha hög efterfrågan och låg tillgång misstänker jag.

              Kommentera


              • #8
                Det här gäller beten av helt ordinära färger, ej limiterade upplagor.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Men om det är så att jag tror mer på en färg som jag erfarenhetsmässigt vet funkar bra i mina hemmavatten och som dessutom råkar vara hypad? Ett exempel, ett bete kostar 169 spänn i de färger jag vill ha men bara 99 spänn i de färger jag inte vill ha - då fattar alla att om det det finns marginal för butiken kvar på 99 så är jag högst motvillig att betala ett 70 procentigt påslag - då kanske jag inte köper alls. Kostade alla färger 169 spänn kanske jag skulle falla till föga, således en rätt ogenomtänkt prissättning.
                  Verkar ju jättermärkligt att det är så stor skillnad i pris för samma bete i två olika massproducerade färger. Om det nu inte är så att det är hyllvärmare som reas ut till det lägre priset men det verkar det inte vara i detta fall.

                  Kan du länka till detta eller nåt annat exemple?

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag skulle också vilja ha ett exempel!
                    I detta fall kommer jag och tänka på att många butiker får sina egna färger målade på populära beten, ta t.ex Sportfiskegiganten eller Upplev Store som får väldigt många olika färger på t.ex Westin Swim, Buster Jerk, Svartzonker-beten och så vidare. Dessa "specialmålade" brukar kosta mer än originalfärgerna som är massproducerade, ingenting konstigt med det egentligen. Alla dessa beten är ju väldigt populära men det är ytterst få som är särskilt "hypade" egentligen, och enligt TS så handlar det ju inte om sådana beten/färger ens.
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 619 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 583 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 301 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X