Lintrassel till förbannelse - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lintrassel till förbannelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Kanske långsökt. Jag är som nämnt ingen sommarfiskare. Men kan tänka mig det blir ett dåligt linupplägg om man har en grov lina plus jiggfiskar. Vevar in lina ofta löst så att säga.

    Vet själv att när jag byter lina så får jag alltid räkna med ett par rejäla skattbon i början tills rullen har gallrat ut överflödet. Kör dock med shimano på alla 3 spön. Och alla rulla över 2000 kr nypris styck.

    Kommentera


    • #22
      För ca 15 år sedan hade tidningen Fiske för Alla årliga tester på multi - och haspelrullar. Om jag minns rätt sa de ungefär "alla haspelrullar lägger på linan bra eller bättre" så de tog nästan bort den parametern ur testen... i dag begriper vi att inget är för evigt.

      Handhavadefel, dålig lina, för grov lina, för liten spole, fel beten, fel invevningsteknik (metod), för billig rulle .. allt verkar vara möjliga fel utom rullen i sig...

      Såg ni min bild ovan? Man kan göra billiga rullar med bra funktion och dyrare utan...
      Har fiskat haspel (och multi) i över 40 år och vissa haspelrullar har svårt med jiggfiske, det är alltså rullen vi pratar om!

      En del rullar lägger på linan som skit och det borde vi inte acceptera. Den billia Okuman jag har var så bra att jag köpte en till, har alltså 2 och de lägger på linan riktigt bra, båda två. Just denna Pennrulle förefaller vara lika dålig som min lyxiga Cormoranrulle i magnesium...

      Kommentera


      • #23
        Villa tips du får här då:

        -rullen är för billig
        -penn går inte att fiska med
        -för grov lina
        -för lätta beten
        -linan är för dålig

        Kan du kasta med en normal rulle med normal lina i andra fall så är felet helt att skylla på mängden lina eller hur denna spolades på första gången. Tipsen ovan är inte fel men gör endast skillnad på marginalen.

        Ta spö och rulle och gå ut på gatan eller annat ställe med ett par hundra meter raksträcka. Fäst linan i något och gå tills hela linan är ute. Veva sedan in den med lagom (läs hårt) tryck. När du kommer upp till den punkt där spolen fasas av så klipper du linan där.

        Testa sedan att fiska och skriv igen om felet kvarstår. Om du bor så att du kan ta dig till Johanneshov så kan jag hjälpa dig om det behövs

        Senast ändrad av havreboll; 2019-11-03, 09:36.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg
          Villa tips du får här då:

          -rullen är för billig
          -penn går inte att fiska med
          -för grov lina
          -för lätta beten
          -linan är för dålig

          Kan du kasta med en normal rulle med normal lina i andra fall så är felet helt att skylla på mängden lina eller hur denna spolades på första gången. Tipsen ovan är inte fel men gör endast skillnad på marginalen.

          Ta spö och rulle och gå ut på gatan eller annat ställe med ett par hundra meter raksträcka. Fäst linan i något och gå tills hela linan är ute. Veva sedan in den med lagom (läs hårt) tryck. När du kommer upp till den punkt där spolen fasas av så klipper du linan där.

          Testa sedan att fiska och skriv igen om felet kvarstår. Om du bor så att du kan ta dig till Johanneshov så kan jag hjälpa dig om det behövs
          bra förslag, att butiken spolar på linan betyder inte att det blir rätt, dom gör det med maskin och maskinen har ingen aning om hur rullar lägger upp linor.

          Kommentera


          • #25
            Det verkar vara något med grov flätlina och trassel.
            För det är grov flätlina som är det som jag som mest får bära hem efter andra fiskare.

            Det brukar alltid ligga minst en hög med Lina grov nog att fälla en älg vid vattnet.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
              Det verkar vara något med grov flätlina och trassel.
              För det är grov flätlina som är det som jag som mest får bära hem efter andra fiskare.

              Det brukar alltid ligga minst en hög med Lina grov nog att fälla en älg vid vattnet.
              Eller så är det något med användarna av grov flätlina.

              Kommentera


              • #27
                Först och främst, tack för alla svar

                Nu när ilskan och vreden har släppt () och jag inspekterat rullen i lite lugnare sinnesstämning så ser jag att detta trassel nog är helt omöjligt att reda ut. Det är knutar inne i rullen och lager på lager. Jag får helt enkelt klippa och slänga nuvarande lina, och skaffa ny. Fattar dock fortfarande inte hur i hela helvete det kunde bli detta massiva trassel. Några har nämnt dålig kastteknik som tänkbar orsak. Jag är ju trots allt gröngöling inom fiske. Kanske något att tänka på i fortsättningen, även om jag då inte riktigt vet jag skulle kunna göra för fel. Dock så vet jag att det ibland blir lite knas med pekfingret som håller i linan när jag kastar, särskilt om jag har lite för bråttom. Då snärtar det liksom till och det gör till och med lite ont i fingret. Detta hände dock mer i början då jag var helt ovan med detta spö.

                Hur många meter lina ryms på en rulle ungefär...? Jag funderar om jag skulle testa en annan typ av lina, kanske Fireline eller Daiwa JBraid. Kanske skall gå ner i grovlek en aning, från 0.30 till 0.25-0.28 mm? Är det svårt att få till en bra ”upprullning” om man gör det själv, särskilt första gången? Varför har man ens så här pass grov lina...?

                Kommentera


                • #28
                  Kastar man tunga beten är grov lina bra för att den tål nötningen av kastandet bättre. Tänk på att inte snärta iväg betena, tunga beten kräver följsamma kast d.v.s. du ska följa med längre med spöt i kastet än om du fiskar lätt.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
                    Först och främst, tack för alla svar

                    Nu när ilskan och vreden har släppt () och jag inspekterat rullen i lite lugnare sinnesstämning så ser jag att detta trassel nog är helt omöjligt att reda ut. Det är knutar inne i rullen och lager på lager. Jag får helt enkelt klippa och slänga nuvarande lina, och skaffa ny.
                    Släng inte linan! Klipp av trasslet och kolla hur mycket lina som är kvar. Kan ju vara en perfekt längd. Försök att kasta med tyngre beten och kolla om det funkar.

                    Så här kastar jag (i grova drag):

                    Dänger iväg betet (vid behov kupar jag handen runt/under spolen så inte för mycket lina hasplas av).

                    När betet träffat vattenytan fäller jag bygeln MANUELLT (eller fortsätter att hålla handen som nämnts ovan och låter betet sjunka till önskat djup).

                    Fäller man bygeln genom att veva med mycket lina ute (stor linbåge) så korvar linan sig med tiden riktigt ordentligt.

                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

                      Släng inte linan! Klipp av trasslet och kolla hur mycket lina som är kvar. Kan ju vara en perfekt längd. Försök att kasta med tyngre beten och kolla om det funkar.

                      Så här kastar jag (i grova drag):

                      Dänger iväg betet (vid behov kupar jag handen runt/under spolen så inte för mycket lina hasplas av).

                      När betet träffat vattenytan fäller jag bygeln MANUELLT (eller fortsätter att hålla handen som nämnts ovan och låter betet sjunka till önskat djup).

                      Fäller man bygeln genom att veva med mycket lina ute (stor linbåge) så korvar linan sig med tiden riktigt ordentligt.
                      Så gör jag också när jag kastar. Dessutom upptäckte jag i våras (när jag och barnen försökte lista ut varför de får trassel oftare än jag får) att jag ofta handfäller bygeln med spötoppen pekande mot den punkt där draget landat för att sedan föra spötoppen åt sidan så att den i princip blir vinkelrät mot linan innan jag börjar veva. Då sträcks linan vilket tycks minska (eliminera) antalet öglor på spolen. Sådana öglor uppstod betydligt oftare på barnens rullar och verkar kunna utgöra en bra grund för trassel i efterföljande kast. Vet inte om någon annan gör lika dant.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 871 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X