komplettera Fiske-arsenalen - hjälp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

komplettera Fiske-arsenalen - hjälp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • komplettera Fiske-arsenalen - hjälp.

    Hej fiskevänner.

    köpte för ett tag sedan ett Zodias Haspelspö som jag blev väldigt förtjust i. det blev ett med kastvikt på 4-12g samt en Daiwa Fuego LT 2000 rulle, snygg och bra kombo enligt mig.

    nu har jag funderat på om jag ska skaffa mig ett Spinn också, och tanken går såklart om jag skall införskaffa ett till Zodias för detta ändamålet fast då med kastvikt på 7-21g istället för tyngre jiggar och större spinngare, kanske även wobblers om man vill traggla lite gös kanske... även om merparten av nästa års fiske kommer gå till jakt på abborren..
    men ändå kunna använda detta till abborfisket också när man vill variera sig lite..

    ska jag gå på ett Zodias tycker ni? eller ska jag snika och välja ett Shimano Bass One XT som de har så bra pris på nu?
    vilken rulle till isf? Fuego CT 100 eller gå upp till Tatula eller Prorex? annat alternativ ?

    Kombon ni valde ut åt mig sist blev jag nöjd med så då blir det så lätt att snöa in sig också..

    jag har inte fiskat med multirulle över huvud taget de senaste 15 åren,
    tycker ni att jag istället skall skaffa en uppsättning haspel till? fast kompletterande spö då bara?
    flytta rulle eller ha två uppsättningar med olika kastvikt?

    sen är det ju alltid kul med nya grejer =)
    och man vill ju vara med när det drar igång igen på riktigt.

    fiska lugnt!

    MVH Mattias

  • #2
    Skaffa en multikombo, lätt jerkbaitfiske efter abborre är det roligaste fisket tycker jag. Vill man kunna fiska jiggar, cranks och jerkbaits med samma kombo får man alltid kompromissa med något så om budgeten tillåter är två eller tre kombos att föredra, men inget måste.

    Kommentera


    • #3
      Okej,

      med multikombo menar du alltså nytt spinnspö och multirulle(?)

      har du någon rekommendation?

      Kommentera


      • #4
        Ja. Finns massor, viktigt är hur tunga beten du tänker använda. Sedan kommer ju personliga preferenser som utväxling på rullen och hur långt spöt ska vara, vilken aktion spöt ska ha, budget osv. Så en rekommendation rakt av har jag inte.

        Kommentera


        • #5
          Spön är så individuellt men shimano gör fantastiska spön så ett zodias Spinnspö är säkert super.

          Tänker du kasta mkt lätta wobblers hade jag sneglat på shimano slx dc om du inte vill lägga allt för mkt pengar. Du kan säkert även hitta en shimano curado dc för ett ok pris.
          ​​​​​

          Går du upp i prisklass så är t ex shimano bantam en helt sjuk rulle.

          Tänker du mest kasta jiggar med spinnspöt spelar det inte så stor roll vilken rulle om du har oavsett om det står daiwa eller shimano på den även om jag personligen föredrar shimano.

          Allt väl!

          Kommentera


          • #6
            Ja finns mkt att välja på idag, har tre spinnkit från 5-20g till 14-35g, ett 6'6" två 7'6". Ett 7' är nog mer allround för skilda miljöer. 7-21g kan absolut vara ett bra komplement men det beror på hur tungt/djupt du vanligen behöver fiska.

            Har bla en trevlig Daiwarulle med SV spole och många gillar Tatula/Prorex SV som anses lättkastade, andra e lika nöjda med en mindre Shimano med SVS Infility kastbroms, det senare har jag inte prövat däremot gör min Shimano DC ett mkt bra jobb på 14-35g spöt.

            Tänkte själv köpa ett Zodias 1610ML som fått fina betyg men jag ville ha tvådelat så det blev annat, vill man ha odelat så finns det andra alternativ där också...

            Kommentera


            • #7
              tanken ligger i att utforska den sjö jag fiskar i mest, här upp till kanske 11m djup. Även kustfiske efter havsöring och även utforska skärgård efter abborre efter hand...

              sen om det är rätt spår jag är inne på med detta som skall klara 7-21g är väl kanske inte säkert, behöver liksom råd eller om jag ska spara pengarna eller lägga dem på annan utrustning. Köpsuget har ju klivit på så svårt att släppa nu...

              Kommentera


              • #8
                Jag har annons på ett fint borrespö här inne. Endast använt 2 ggr så det är nyskick på det.
                Mycket bra spö till Jiggfiske, crankbaits och andra drag. Väldigt allround spö, jag säljer för att jag har för många spö.

                Annars har fu fått massa bra tips av folket här, Revo Rocket är en bra rulle oxå med enormt linupptag vilket är kalas vid havsöringsfisket. Tyckte du skrev att du ville testa det.
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Classes spö är ju ett prisvärt alternativ med en spölängd som kan ge några kastmeter extra vid kustfisket... sannolikt finare klinga och subjektivt, mkt snyggare än mitt Svartzonker 7'6" 6-21g
                  Senast ändrad av anteman; 2019-12-04, 22:25.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Classes spö är ju ett prisvärt alternativ med en spölängd som kan ge några kastmeter extra vid kustfisket... sannolikt finare klinga och subjektivt, mkt snyggare än mitt Svartzonker 7'6" 6-21g
                    Extra prisvärt nu med halva butikspriset hahaha
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 572 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 365 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X