Daiwa Tatula SV TW - Daiwa Prorex TW 100SV -Samma Rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Tatula SV TW - Daiwa Prorex TW 100SV -Samma Rulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tack för alla svar!

    Nörderi och kunskap, precis så man vill ha det.
    Att det här forumet inte är mer levande är orimligt.
    Jag uppdaterar er senare i vår med vilken combo det blev och vad jag tycker om den.

    Kommentera


    • #12
      pm mig telnummer så letar jag upp instr.boken där väl? spr.skiss finns

      Kommentera


      • #13
        Nu var det en rullfråga TS hade men om du också funderar på Westins W3 eller W6, tänk på att "Crank" modellen har en annan typ av aktion än "T&C". Den förra är djupare och tänkt för beten med motstånd/trekrokar medan den senare är mer toppig och främst är tänkt till jiggande, tacklat t ex med Carolina/Texasrigg eller på vanligt sätt. Naturligtvis torde de funka till "allt" men de kommer nog till sin bästa rätt enligt ovan. De som prövat kanske kan bekräfta?

        För övrigt borde Westins nu ta och uppdatera dem lite med modernare, skönare rullfästen.
        Senast ändrad av anteman; 2020-01-08, 20:12.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Nu var det en rullfråga TS hade men om du också funderar på Westins W3 eller W6, tänk på att "Crank" modellen har en annan typ av aktion än "T&C". Den förra är djupare och tänkt för beten med motstånd/trekrokar medan den senare är mer toppig och främst är tänkt till jiggande, tacklat t ex med Carolina/Texasrigg eller på vanligt sätt. Naturligtvis torde de funka till "allt" men de kommer nog till sin bästa rätt enligt ovan. De som prövat kanske kan bekräfta?

          För övrigt borde Westins nu ta och uppdatera dem lite med modernare, skönare rullfästen.
          Bekräftas avseende W3, har både TC och Crank. Långt ifrån detaljkvaliteten i AGS men bra spön.

          Kommentera


          • #15
            Det är ju mer frågan om vilken man gillar bäst med designen.
            Båda är samma som det har tagits upp.

            Mycket trevliga rullar!
            Även Zillion SV är ju väldigt lik, alla viktiga saker är ju samma typ. Mer make-up-uppgradering.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #16
              Ja, är det inte så att senaste Zillion (typ -2018) enbart är en dyrt vässad Tatula medan den förra var ett helt annat, mer kompakt och kompetent väsen?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja, är det inte så att senaste Zillion (typ -2018) enbart är en dyrt vässad Tatula medan den förra var ett helt annat, mer kompakt och kompetent väsen?
                Har du några beteckningar på rullarna i fråga?
                Förhållandet mellan Tatula och NG-Zillion är intressant men för mig höljt i dunkel då jag egentligen inte är särskilt intresserad av rullarna för eget bruk.

                Kommentera


                • #18
                  Tänkte närmast på typ Zillion TW/SV, de som kom runt 2015 och så vitt jag förstår delar ram/chassi med de Tatulamodeller som fanns då, dock har den Zillion en annan spole/spolaxel och lite andra smärre uppgraderingar vad jag minns

                  Föregångaren JDM TD Zillion fick ju ett bra rykte och ett billigt sätt att s a s uppdatera den torde vara att använda ett befintligt Tatulachassi. Ungefär som när Shimano, typ uppdaterade sin Curado E till Curado G genom att använda ett chassi/ram från den billigare Caenanserien...

                  Om JDM TD Zillion är så kompakt som jag sa ovan får jag dock ta tillbaka, för det vet jag inget om, standardv36 mm spole kan tyda på motsatsen, bara att vissa som älskade den (å TD-Z) blev besvikna när den ersattes av en förfinad Tatula. Om det hänt ngt nytt på Zillionfronten nyligen har jag ingen koll på...
                  Senast ändrad av anteman; 2020-01-14, 22:53.

                  Kommentera


                  • #19
                    Tatula SV TW och Zillion SV TW är möjligen inte så lika som Tatula och Prorex men väldigt stora likheter finns ändå.
                    Jag jämför rullarna via sprängskisser och kan konstatera att den tydligaste skillnaden är Zillions klickfunktion hos bromskoppen vilken Tatula saknar.
                    Det är till och med så att flera delar bär samma artikelnummer, däribland linspridare, evighetsskruv och frikoppningsknapp. Går man igenom hela listorna över
                    delar finner man säkert fler matchande nummer.

                    Gamla "riktiga" Team Daiwa Zillion, alltså den japantillverkade, ska inte jämföras med någon av ovanstående rullar.
                    Oavsett om man föredrar originalet eller ej är det en helt annan rulle, tillverkad i Japan dessutom.

                    Tyvärr har jag bara bilder på HD-versioner av Tatula och nyare Zillion, de påminner dock om sina mindre syskon och får fungera till jämförelsen nedan:

                    Click image for larger version

Name:	ZHDkass01e.jpg
Views:	749
Size:	1,38 MB
ID:	2532368
                    Zillion HD, tyvärr med drev som skymmer.


                    Click image for larger version

Name:	TatulaHDsmord01a.jpg
Views:	647
Size:	1,75 MB
ID:	2532370
                    Tatula HD.


                    Click image for larger version

Name:	ZillionRsmord01a.jpg
Views:	652
Size:	1,40 MB
ID:	2532369
                    Japantillverkade Zillion Type R.
                    Den någorlunda invigde ser skillnader och likheter tydligt och kan direkt konstatera att nya Zillion har mycket mer gemensamt med Tatula än den har med original-Zillion.


                    Click image for larger version

Name:	AlphasF03b.jpg
Views:	633
Size:	558,3 KB
ID:	2532371
                    Slänger även in en bild på gamla japantillverkade Alphas F, en rulle som fyllde en liknande nisch som dagsn Tatula i mindre storlekar.
                    Smidig, hyfsat bra till lätta beten och relativt billig.
                    Syns direkt att denna är närbesläktad med gamla Zillion men betydligt mer långväga med de nyare icke japantillverkade rullarna.


                    För att återknyta till ämnet går det säga att Daiwa gjort en stor generationsförändring helt enkelt.
                    Att rullarna ser ordentligt annorlunda ut externt är ju inte märkligt, omväxling förnöjer, insidan tycker jag är tråkigare då de gamla jag visar upp var så bra.
                    Många av rullarna från dagens Daiwa, förutom några få modeller som Lexa, Alphas och SS (om den finns kvar), påminner starkt om de nyare modellerna jag visar ovan.
                    Även Steez faktiskt.

                    Kommentera


                    • #20
                      Intressanta bilder! Att Daiwa ”tog ett Tatulachassi” när de presenterade ersättaren till JDM TD Zillion är helt klart en generationsväxling som blir kostnadseffektiv om inte annat men nog skulle jag bli besviken om jag köpt en ny Zillion utan att veta om det...

                      Blev lite OT men den frågan kan nog redan anses vara besvarad av flera!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 076 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X