Daiwa Tatula SV TW - Daiwa Prorex TW 100SV -Samma Rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Tatula SV TW - Daiwa Prorex TW 100SV -Samma Rulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Just därför tycker jag vi håller oss i ämnets periferi åtminstone.

    Låt mig utveckla:
    Nya Zillion är enligt mig i princip en marknadsföringsgrej vad namnet anbelangar.
    Det skulle kunna vara en modellserie med ett helt nytt namn som därmed inte delar något med gamla Zillion (tror nämligen inte en enda del från
    gamla Zillion finns kvar i nya förutom kullagrens mått).
    Jag anser Prorex-rullarna följa en lika förvillande men ändå annorlunda linje, här behålls rullar men namnet byts ut till en serie marknadsförd något annorlunda än originalet.
    Själv förstår jag det inte riktigt...
    Är inte till 100% insatt i Daiwas nyare rullar i allmänhet eller Prorex i synnerhet men av det jag sett är flera Prorex-rullar Daiwa modeller med annan färg/grafik och
    ytterst små, om några, funktionsmässiga skillnader. Exempelvis Lexa 300/Prorex 300.

    Därför GISSAR jag, få verkar ha säkra svar, att rullarna i trådstarten faktiskt är i princip identiska.
    Någon gång kommer jag troligen skruva isär båda modellerna, sker det mer förr än senare ska jag försöka slänga upp bilder och tankar här i tråden, istället för mina nuvarande fria fantasier.

    Kommentera


    • #22
      Bilder på rullars insida har jag tyvärr inte lyckats fixa än.
      Har däremot kommit åt sprängskisser över de aktuella modellerna. Prorexen överst:

      Click image for larger version

Name:	ProrexSVTatulaSVskiss.jpg
Views:	1052
Size:	713,2 KB
ID:	2533226

      För den som är van vid att läsa sprängskisser syns det med all önskvärd tydlighet att dessa rullar är i princip identiska konstruktionsmässigt.
      Kikar man på artikelnumren stämmer även dessa väl överens, dock inte helt. .

      Exteriöra delar skiljer sig rent kosmetiskt och har även skilda artikelnummer.
      Men det skiljer även lite på insidan förutom slirbromssystemet som redan tagits upp.
      Kullagren har olika artikelnummer trots samma mått, den funktionsmässiga skillnaden känner jag inte till.
      Vevaxlarna har olika artikelnummer vilken troligen har med slirbromsfunktionen att göra.

      Drev och frikopplingsfunktioner har däremot samma nummer i båda rullarna.

      Sensmoralen blir ett konstaterande att nej, dessa rullar är inte en och samma rulle men de är så lika att funktionen torde vara ytterst snarlik.
      Om någon kunnig på moderna Daiwor ville dyka in här och förklara eventuella funktionsmässiga skillnader mellan ATD och UTD, de olika kullagren i dessa rullar samt spolarnas möjliga skillnader hade åtminstone jag blivit lycklig.
      Helst då utan marknadsföringshieroglyfer i form av påhittade bokstavskombinationer.

      Längre än så här kommer tyvärr inte jag i förklarandet av skillnader/likheter mellan dessa tu.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Bilder på rullars insida har jag tyvärr inte lyckats fixa än.
        Har däremot kommit åt sprängskisser över de aktuella modellerna. Prorexen överst:

        Click image for larger version

Name:	ProrexSVTatulaSVskiss.jpg
Views:	1052
Size:	713,2 KB
ID:	2533226

        För den som är van vid att läsa sprängskisser syns det med all önskvärd tydlighet att dessa rullar är i princip identiska konstruktionsmässigt.
        Kikar man på artikelnumren stämmer även dessa väl överens, dock inte helt. .

        Exteriöra delar skiljer sig rent kosmetiskt och har även skilda artikelnummer.
        Men det skiljer även lite på insidan förutom slirbromssystemet som redan tagits upp.
        Kullagren har olika artikelnummer trots samma mått, den funktionsmässiga skillnaden känner jag inte till.
        Vevaxlarna har olika artikelnummer vilken troligen har med slirbromsfunktionen att göra.

        Drev och frikopplingsfunktioner har däremot samma nummer i båda rullarna.

        Sensmoralen blir ett konstaterande att nej, dessa rullar är inte en och samma rulle men de är så lika att funktionen torde vara ytterst snarlik.
        Om någon kunnig på moderna Daiwor ville dyka in här och förklara eventuella funktionsmässiga skillnader mellan ATD och UTD, de olika kullagren i dessa rullar samt spolarnas möjliga skillnader hade åtminstone jag blivit lycklig.
        Helst då utan marknadsföringshieroglyfer i form av påhittade bokstavskombinationer.

        Längre än så här kommer tyvärr inte jag i förklarandet av skillnader/likheter mellan dessa tu.
        Tack för ett otroligt utförligt svar!

        Prorexen är inköpt och nu ska jag bara hitta ett passande spö.
        Testade Daiwa XR 5-25, Westin Crank och Westin TC. Men inget kändes rätt...
        Sen testade jag ett Shimano Bass One XT 7-21 och det kändes helrätt. Dock inte testat med rullen på.

        Någon som kört kombon Shimano Bass One XT 7-21 och Daiwa Prorex TW 100SV? Eller som bara har kört spöt?

        Kommentera


        • #24
          Jag har Prorexen, riktigt grym rulle. Den ända skillnaden på Tatula och Prorexen förutom färgen är att Tatulan har 1 kg mer i broms samt att stjärnhjulet som är gjort i Zion (något aluminium liknande material) och Prorexens stjärnhjul i plast. Jag ville helst ha Tatulan av just dom anledningarna men enligt mig är Prorexen snyggare. Köpte den på Söders för 1750 kr på Blackfriday rean och då var Tatulan slut. Hade båda rullarna funnits hade jag nog ändå valt Tatulan. A juste, Tatulan väger typ 5g mindre också.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
            Zion (något aluminium liknande material)
            Zaion är Daiwas namn på kol(fiber?)armerad polymer. Snarlikt Shimanos Ci4-material.
            Grafitplast i vardagligt tal, även om det kanske inte är tekniskt helt korrekt, inte likt metaller som aluminium.

            Jag har personligen lite svårt att känna/se skillnad på Daiwas diverse delar i just Zaion och sådana troligen gjorda av vanlig armerad plast typ FRP.
            Kolarmerade varianten bör dock vara mer vridstyv.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Zaion är Daiwas namn på kol(fiber?)armerad polymer. Snarlikt Shimanos Ci4-material.
              Grafitplast i vardagligt tal, även om det kanske inte är tekniskt helt korrekt, inte likt metaller som aluminium.

              Jag har personligen lite svårt att känna/se skillnad på Daiwas diverse delar i just Zaion och sådana troligen gjorda av vanlig armerad plast typ FRP.
              Kolarmerade varianten bör dock vara mer vridstyv.
              Ok, trodde det var någon lätt metall (Zion) men stjärnhjulet på Prorexen stör mig då den känns plastig som fan. Annars gillar jag rullen skarpt

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                Ok, trodde det var någon lätt metall (Zion) men stjärnhjulet på Prorexen stör mig då den känns plastig som fan. Annars gillar jag rullen skarpt
                Zaionet kan kännas lite ihåligt metalligt, det kan jag hålla med om.
                Daiwa kallar sin lättaste metall för "Air Metal" vilket är en magnesiumlegering, deras aluminium har inget fräckt namn vad jag vet.

                Själv stör jag mig lika mycket på just Zaion-stjärnhjulen, byter ut mina mot aluminium istället.
                Smaken är som baken!

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Zaionet kan kännas lite ihåligt metalligt, det kan jag hålla med om.
                  Daiwa kallar sin lättaste metall för "Air Metal" vilket är en magnesiumlegering, deras aluminium har inget fräckt namn vad jag vet.

                  Själv stör jag mig lika mycket på just Zaion-stjärnhjulen, byter ut mina mot aluminium istället.
                  Smaken är som baken!
                  Vart får man tag på aluminium hjul till Prorexen? Eller går det? Skulle vara underbart att byta ut den där jävla plast hjulet.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                    Vart får man tag på aluminium hjul till Prorexen? Eller går det? Skulle vara underbart att byta ut den där jävla plast hjulet.
                    Har lite dålig koll på nya rullar men skulle gissa att stjärnhjul från någon av de nyare Zillion-modellerna kan passa.
                    Finns ett par varianter i metall tror jag.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Har lite dålig koll på nya rullar men skulle gissa att stjärnhjul från någon av de nyare Zillion-modellerna kan passa.
                      Finns ett par varianter i metall tror jag.
                      Ok, tack

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X