Skillnad på multi till abborre kontra gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på multi till abborre kontra gädda.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skillnad på multi till abborre kontra gädda.

    Hejsan.
    Vad är det mer som skiljer mellan en rulle med grund spole och en rulle med djup spole?.
    Min tanke var att om det går att byta ut spolen på en Daiwa tatula sv tws 103 från den grunda spolen till en djup spole och således använda den till gäddfiske. Eller är det något annat i rullen som gör att man inte bör använda den till gäddfiske?

    Mvh Andreas.

  • #2
    Det funkar att slänga beten upp till 80g med din rulle. Annars är det bromskraften som är den största skillnaden.

    Kommentera


    • #3
      De grunda spolarna har i vissa fall betydligt tunnare gods än de djupare, alltså ömtåligare helt enkelt.
      Vad ömtåligare innebär praktiskt är svårt att svara på innan någon med koll faktiskt kört sönder sin rulle och rapporterat om det.

      Generellt är Daiwas rullar i 103-storlek tänkta för relativt lätt fiske.
      Hur kan jag påstå det?
      Jo, för att de marknadsförs så och för att det finns större, rejälare rullar.
      Vad det innebär konkret är svårt att svara på.

      Din rulle kan säkerligen fungera till gäddfiske, kanske även tungt gäddfiske.
      Jag skulle däremot gissa att den inte håller lika länge som en rejälare modell avsedd främst för tunga beten.

      Förövrigt kan det skilja en hel del mellan mindre och större rullmodeller.
      Godstjocklek, vridstyvhet, spolaxeldiameter, storlek på lager, storlek/typ av envägslager, antal backspärrar, drevgrovlek, drevmaterial, frikopplingsfunktion med mera.

      Många väldigt snarlika rullar marknadsförs för helt olika ändamål trots övergripande konstruktionsmässiga likheter.
      Inte helt enkelt att genomskåda om man inte skruvar många rullar tyvärr...

      Kommentera


      • #4
        Ok, tack.
        Har jämfört broms mellan min Daiwa tatula hd 200 ltd och en Daiwa sv tws 103 och dom ligger båda på 5kg.
        Vad i rullen är det som gör att man "bara" kan kasta beten upp till 80g?

        Edit: hann inte läsa inlägget ovan innan jag skickade detta inlägg.
        Senast ändrad av burtan; 2020-01-30, 00:28.

        Kommentera


        • #5
          Tack för svaren.
          Tror jag har blivit lite klokare, kommer nog använda rullen till lättare fiske.

          Mvh Andreas.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av burtan Visa inlägg
            Ok, tack.
            Har jämfört broms mellan min Daiwa tatula hd 200 ltd och en Daiwa sv tws 103 och dom ligger båda på 5kg.
            Vad i rullen är det som gör att man "bara" kan kasta beten upp till 80g?

            Edit: hann inte läsa inlägget ovan innan jag skickade detta inlägg.
            Kör med 200:an annars, det är en helt fantastisk rulle i mitt tycke! Para ihop det med ett lätt spö så blir det underbart, och man kan kasta rätt tungt med den trots den låga vikten.
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

            Kommentera


            • #7
              Jag kör just nu med en Daiwa tatula 200hd ltd parat med ett Daiwa prorex ags 40-100 till gädda och gillar kombon, är väldigt ny på det här med fiske så jag har väl inte så värst mycket att jämföra med men jag är i alla fall nöjd.

              Tanken jag hade när jag köpte Daiwa tatula sv tws 103 var att ha den till abborre men var nyfiken på om det även gick att köra med den till tyngre beten. Spö tänkte jag införskaffa på fiskemässan den 20-22 mars.

              Kommentera


              • #8
                Skillnaden på rullarna inom Tatula-serien är oftast rätt liten. Jag har Tatula 100, 200HD, Zillion SV samt Zillion HD. Det är mycket som är identiskt på dessa rullar. Även skruvat i coastal och Tatula SV....

                I princip är det spolen och kastbromsen som skiljer på en SV, så jag tror att det är den svaga länken varför den inte skulle fungera till riktigt tunga beten. Hittar du en kralligare spole i rätt dimension så är det nog bara tuta å köra

                Å andra sidan så har jag aldrig hört om en skev SV-spole... Men, godset är ju tunt, vilket även gör den lätt och mer lämpad för lätta beten...
                http://mortasfiske.blogspot.com

                Kommentera


                • #9
                  Om det fungerar eller inte beror väldigt mycket på hur du fiskar och vilket spö du har
                  De mer robuste rullarna för gäddfiske började dyka upp när +100g drag i kombination med korta och styva jerkspön blev populärt
                  Rullen belastas betydligt mer med ett kort jerkspö än med ett 11 fots lite mjukare spö

                  Att rycka loss ett bottennapp med jerkutrustning kan i värsta fall paja spole, infästningar mm på en rulle
                  Nu har jag aldrig sett det hända i verkligheten, men det finns säkert gott om exempel från andra

                  Det som detinitivt kan vara en risk är grunda lätta spolar, de är gjorda för att bli så lätta som möjligt för att starta snabbt/lätt med lätta drag
                  Dvs tunnare gods och tål mindre belastning

                  Att kasta ett 80g drag skulle jag säga inte är något problem med en sån spole (det är det inte heller med en tyngre spole)
                  Jerkande, bottennapp mm är nog betydligt värre, så om du bara är lite snäll med utrustningen funkar det
                  Men...Du har ingen extra fördel med en rulle ämnad för lättare fiske om du kör med tunga drag

                  Kommentera


                  • #10
                    Briljant skrivet Smolt !
                    Enligt mina många, långa års rullskruvarerfarenheter stämmer det du skriver väldigt väl, ditt inlägg borde klistras i varje rulltråd.

                    Du har ingen extra fördel med en rulle ämnad för lättare fiske om du kör med tunga drag
                    Detta är kanske den viktigaste poängen.
                    Jag håller med om att det GÅR att kasta beten på 80 gram med smårullar, det går troligtvis bra att kasta beten på 150 gram också.
                    Det är dock själva fisket och de tunga vikterna över tid som sliter på rullarna. Kombinera det med uteblivna funktionella fördelar så finns
                    det få eller inga anledningar kvar att använda underdimensionerade rullar.

                    Nämnda Tatula 200 har bevisat sig fullt adekvat till tyngre fiske, kastar dessutom relativt lätta beten bra.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 618 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 300 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X