Löjligt kort kastlängd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Löjligt kort kastlängd.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Kolla här 2min 14sek in. Bra instruktion.

    https://www.westernbass.com/video/se...aiwa-tatula-sv

    Kommentera


    • #12
      Får du overrun i början eller slutet av kastet?

      Kommentera


      • #13
        Sitter på jobbet just nu och börjar bli ivrig att åka hem och testa.
        Jag får overrun i början.

        Kommentera


        • #14
          Låter lite egendomligt, en Tatula/Prorex borde prestera bättre än så, kan denna video ge lite tips på funktionell kastteknik? https://youtu.be/xxy-AJJEMzw

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av burtan Visa inlägg
            Hejsan.
            Köpte ett Westin W3 Finesse Crank-T 7'' ML 5-20 g och enDaiwa Tatula SV TWS 103 som skulle användas till abborrfiske men jag får så otroligt korta kast med dessa saker.
            Jag har ställt spolbromsen så att spolen precis inte glappar i sidled samt ställt centrifugalbromsen precis så att det inte blir skatbo men ändå får jag bara ut ca: 10-15 meter när jag kastar tex ett Rapala shadow rap (11cm, 13g).
            Linan jag använder är en Sufix 131 0,13mm.
            Gör jag något fel eller kan man inte förvänta sig längre kast än så?

            Mvh Andreas.


            http://www.sportfiskeforum.se/topic/...empliga-linor/

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #16
              helt klart gör linan stor skillnad på dessa rullar!
              Jag hade dilemma med att hitta bästa linan till min Zillion SV, tog 5 linbyten innan jag hittade något riktigt bra. Jag kör morethan12 0.10 och det är kanon.
              Andra linor som inte kostar som ett spö som borde fungera bra är t ex j braid grand eller spiderwire smooth. Mjuka obehandlade linor som t ex j braid eller sufix pro8 fungerar inte jättebra, då linan lätt skär in på spolen och decimerar kastbarheten. för styva och sträva linor är inte heller bra.

              Men. Jag tror problemet är enklare än så. Det är - utan att vilja förolämpa - mest troligt skit bakom spakarna.

              Nämnda rulle har ingen centrifugalbroms, utan en magnetbroms, den arbetar bäst med beten i det viktspannet på en bromsinställning 4-10, jag ligger oftast runt 6.

              Detta kräver självklart en viss teknik när man kastar, och det finns nog ingen genväg riktigt att bli duktig att kasta, men som nämnts, snärta inte kasten.

              Jag har provat exakt den utrustningen du har och kastar 10gr päronbly ca 35 meter, men är övertygad om att man får iväg en shadow rap 20-25 meter om det inte är i motvind. med rätt teknik. Mycket längre än så kastar man inte så små beten med så korta spön, oavsett rulle.
              http://mortasfiske.blogspot.com

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
                Jag har 75m 0.12 spiderwire på min. Lina halvvägs upp bara.
                Mängden lina på en Multi är inte lika kinkig som på en haspel då linan och spolen löper mer fritt (bortsett från ringarna)

                Men som många säger, med största sannolikhet är det bromsarna som sitter för hårt. Hade samma problem med min Abu Revo S. Så på och pilla på bromsarna sen jävlar va det går.
                Så ställ ner bromsarna nästan helt, men är du orolig för overrun så ha alltid tummen lite på spolen vid utkast så får du inga overruns hur lite broms du än har (utan att trycka för hårt såklart) =)

                Det är bara så jag gör, har nästan ingen broms på mina rullar för att kunna byta beten fritt, men bromsar själv med tummen. Lite mer problematiskt i hård motvind, men då kan du alltid ställa bromsen lite extra!

                Kommentera


                • #18
                  Hann inte prova något idag och kanske inte imorgon heller.
                  Jag håller med några av er att felet troligen sitter i operatören och när jag nu tänker tillbaka så gick jag nog tillbaka till att kasta snärtigt när jag inte riktigt fick till det.
                  Men om det nu skulle vara något annat, kan det vara typen av lina?. Linan är en Sufix 131 som vad jag har läst och hört ska hålla en ganska rund profil, kan den kanske skära ner i undre linlager när den är mer rund än andra linor?

                  Kommentera


                  • #19
                    Är man inte van vid att kasta med multi ligger felet, tyvärr (eller kanske som tur var, då det går att förändra), hos den som håller i spöt. Multi kräver lite mer tankeverksamhet, ffa om man är van vid haspel där man kan kasta hur som helst utan problem. Lätta på bromsen och kasta försiktigare, mjukare rörelse, ta inte i för kung och forsterland. Vartefter du får in känslan kommer du att börja kunna kasta längre och längre.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av burtan Visa inlägg
                      Hann inte prova något idag och kanske inte imorgon heller.
                      Jag håller med några av er att felet troligen sitter i operatören och när jag nu tänker tillbaka så gick jag nog tillbaka till att kasta snärtigt när jag inte riktigt fick till det.
                      Men om det nu skulle vara något annat, kan det vara typen av lina?. Linan är en Sufix 131 som vad jag har läst och hört ska hålla en ganska rund profil, kan den kanske skära ner i undre linlager när den är mer rund än andra linor?
                      Prova med nylon då ser du hur mycket linvalet påverkar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 909 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 756 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X