Löjligt kort kastlängd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Löjligt kort kastlängd.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ju mer jag/ni skriver desto mer säker blir jag på att det har med min teknik att göra.
    Vet att jag har en snärtig teknik när jag kör med mitt gäddspö men där kanske den bristfälliga tekniken inte syns lika bra pga den tyngre betesvikten.
    Pga min felaktiga teknik är jag nog tvungen att ställa på magnetbromsen så mycket som 14 för att inte få overrun.
    Det svåra tycker jag är att spö och rulle känns så lätt jämfört med mitt gäddspö så det känns som om man "måste" ta i för att komma någonstans.

    Jaja, ska prova senast i helgen och se om jag kan få till lite bättre teknik.

    Tack för alla svar, uppskattas mycket!

    Kommentera


    • #22
      Tips, hur jag lärde mig kasta med multi. Innan fiskade jag med abumatic, glasfiberspö och nylonlina, och därefter med haspel. Snärtigt värre.

      1) gör inget bakkast med spöt. Börja i bakposition (kl 10? 2? vafan...) och för med jämn kraft fram spöt. dra med vänstertassen och tryck med högern. Du vill ha en jämn rörelse.

      2) istället för bakkast, ta ut ca en meter lina och pendla bak över axeln i en jämn och lugn pendelrörelse. då du känner spöt ladda, lägg an kastet enligt ovan, lugnt o fint.

      3) sen började jag göra allt som en rörelse, och fick jämna o goa kast utan någon broms.

      Att tänka på förresten. Kasttekniken är helt annorlunda med multi, men spö o rulle är kinkigare tillsammans också. Alla multisar leker inte lika bra med alla spön ävem om de ska passa på pappret.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av burtan Visa inlägg
        Ju mer jag/ni skriver desto mer säker blir jag på att det har med min teknik att göra.
        Vet att jag har en snärtig teknik när jag kör med mitt gäddspö men där kanske den bristfälliga tekniken inte syns lika bra pga den tyngre betesvikten.
        Pga min felaktiga teknik är jag nog tvungen att ställa på magnetbromsen så mycket som 14 för att inte få overrun.
        Det svåra tycker jag är att spö och rulle känns så lätt jämfört med mitt gäddspö så det känns som om man "måste" ta i för att komma någonstans.

        Jaja, ska prova senast i helgen och se om jag kan få till lite bättre teknik.

        Tack för alla svar, uppskattas mycket!
        https://www.youtube.com/watch?v=xmG9jdYUPhM

        Kommentera


        • #24
          I mitt tidigare inlägg så föreslog jag en video som lite grann visar hur man kan kasta ganska långt å säkert med en rulle i princip likadan som din, en Prorex SV...

          Med det sagt så behöver inte allt sitta i "händerna" på kastaren... finns som sagts redan, andra parametrar även om jag i detta fall är tämligen säker på att varken spö bete eller lina är "fel" i sammanhanget. Crankspöt är dock ovanligt djupt/långsamt i sammanhanget så den kan funka lite sämre med utpräglad snärtteknik, det hinner inte ladda... Försök att få flera multivana att kasta din kombo och se hur det faller ut... Rullen kan vara en måndagscitron...

          Kommentera


          • #25
            Problemet med spöt i fråga (jag har samma spö) är att det är ganska kort avstånd mellan rullfäste och bakre "butt" vilket gör att rörelserna framåt med höger hand och bakåt med vänster får en jäkla utväxling.

            Ställ på kastbromsen så betet nätt och jämnt drar ut lina när du trycker in releaseknappen. Börja med att ha magnetbromsen där du brukar på 14.

            Testa att bara kasta med höger hand och bara ha vänster pekfinger på butten utan att hjälpa till i kastet men för att få lite mer stabilitet. Svinga hela spöt, bakifrån och framåt i en jämn rörelse och försök att bara kasta tio meter...

            Kasta minst två stabila kast innan du går mer till 13 på magnetbromsen och så vidare tills du börjar få linresning.

            Ta inte i mer bara för att du går ner i bromsverkan utan försök att kasta lika hårt som från där du började med 14.

            13 grams wobbler är inte enkelt att kasta... kanske är bättre att börja med ett 15 grams jigghuvud utan krok och utan jiggkropp... alternativt ett päronbly.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av burtan Visa inlägg
              Hejsan.
              Köpte ett Westin W3 Finesse Crank-T 7'' ML 5-20 g och enDaiwa Tatula SV TWS 103 som skulle användas till abborrfiske men jag får så otroligt korta kast med dessa saker.
              Jag har ställt spolbromsen så att spolen precis inte glappar i sidled samt ställt centrifugalbromsen precis så att det inte blir skatbo men ändå får jag bara ut ca: 10-15 meter när jag kastar tex ett Rapala shadow rap (11cm, 13g).
              Linan jag använder är en Sufix 131 0,13mm.
              Gör jag något fel eller kan man inte förvänta sig längre kast än så?

              Mvh Andreas.


              Jag hade exakt samma setup förutom linan (körde med spiderwire stealth smooth 8 0.12mm. Den linan skulle jag rekommendera över sufixen alla dagar i veckan) och fick minst de dubbla kastlängderna. Hade spolen ställd så att den precis inte gick att vicka i sidled och magnetbromsen på 6-7 beroende på vind. Har några videos där jag kastar som kan visa tekniken jag använder ganska bra!

              https://www.youtube.com/watch?v=uyejyeqVbQ0
              https://www.youtube.com/watch?v=sxsANMB_ncE
              https://www.youtube.com/watch?v=AxT9mszzytg

              Hoppas det hjälper någorlunda. Annars kan jag försöka svara på frågor så gott det går!

              Kommentera


              • #27
                Det är en stor skillnad på att kasta en 13 grams Shadow Rap eller t ex en jigg med samma vikt, särskilt med multirulle.

                Mitt tips är samma som Xerups, börja öva med mer lättkastade beten.

                (Lite OT kan jag ju nämna att jag, trots lång erfarenhet av fiske med olika slags multirullar, alltid använder haspelutrustningen till just Shadow Rap.)

                Kommentera


                • #28
                  Jag tänker sticka ut hakan lite och poängtera att ska man lära sig så handlar det om övning övning och mera övning och då med de beten man ska fiska med. Vem som helst kan skicka iväg ett 12 grams päronbly, men att smeka iväg en 12 grams crank kräver övning. Det får du inte genom att kasta päronbly. Plocka av krokarna, åk till en fotbollsplan och lär dig kasta medvind först. När känslan sitter i varje kast kan man börja sänka magnetbromsen och maximera kasten. Som flera dessutom redan varit inne på så går det inte piska iväg betet med finesse crank spöt då det är djup aktion så det kräver lite mjukare rörelser. Men ett lågdensitet bete på den klingan kan flyga långt under rätt förhållanden och teknik. Kämpa på och lycka till, spöt är gudomligt för små crankbait och även lättdrivna twitchbaits.

                  Kommentera


                  • #29
                    Var ut till mälaren idag och provade lite.
                    Var ganska rejäl vind men jag provade både i med och motvind.

                    Ställde spolbromsen så att betet drog ut lina lite långsamt när jag släppte på spärren och magnetbromsen på 16.
                    Då fick jag lika korta kast som när jag hade spolbromsen mindre spänd och magnetbromsen på 14, detta var i medvind på kanske 5-10m/s.
                    Behöll spolbromsen men gick sakta ner på magnetbromsen och det jag märkte var att när jag kom under ca:10 så ökade kastlängderna ganska rejält, kände att gränsen för mig låg ungefär på 7 så jag stannade där.
                    Kastade även i motvind med samma inställning och det gick faktiskt ganska bra, behövde lägga på tummen lite mer men inte så mycket.

                    Nu är det kanske svårt att bedömma hur mycket bättre det gick iom medvinden men när jag var ut och kastade innan jag startade den här tråden så kastade jag även då i medvind (dock lite mindre medvind) så förhoppningsvis är rullen lite bättre inställd nu.

                    Troligen resulterade min bristfälliga teknik i overrun, inte korta kastlängder men iom att jag var tvungen att då ställa på bromsen så blev följdfelet kort kastlängd.
                    Det jag också märkte var att det finns en gräns (givetvis) för hur mycket kraft spöt kan lagra, la jag på mer kraft än vad spöt pallade med så resulterade det inte i längre kast utan bara större risk för skatbo.
                    Finns en chans att min teknik inte var så dålig i alla fall utan att det som behövdes var bara lite mer påställd spolbroms, det får framtiden utvisa.

                    Vill prova att kasta utan vind men det ser ut som att vinden ska hålla i sig ett bra tag till så jag får väl ge mig till tåls.

                    Kommentera


                    • #30
                      Snyggt, spännande...BRA! Trevlig helg på're

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 963 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 457 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 774 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X