Feedback tack, Shimano Scimitar BX 7'8" 7-35gr + Daiwa 18 Ninja LT 2500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Feedback tack, Shimano Scimitar BX 7'8" 7-35gr + Daiwa 18 Ninja LT 2500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ledig dag idag och väldigt testsugen. -2 grader och 2 tum snö ute, var lite orolig att sjön hade frusit över. Kommer fram och från höjden ser jag att det finns några öppna spots. Tjohoo!

    Det blev fem timmar vid de få öppna luckorna i istäcket.

    Då det är primärt en jiggrigg så försökte jag få kontakt med abborre. Satsade på ett Texastackel och en maskjigg med en liten curlytail, typ ringteez ct. Hade lite problem i början med att hitta ett bekvämt grepp då jag inte är van vid såna moderna grepp/rullfästen men efter ett tag blev det riktigt bra då jag höll ett snäpp längre bak än mitt vanliga grepp men bara kunde sträcka ut pekfingret och det hamnade mot klingan så man kunde känna minsta pet. Längden är toppen för att fiska från land. Skulle säga att det börjar kasta vid 10gr, från 12gr bra och sweet spot kring 18-20gr. Testade aldrig var övre gränsen ligger. Klingan kändes rapp med mycket pulver i botten som en 40T bör.

    Rullen har väldigt mjuk och fin gång, inga spel eller vibrationer någonstans, mjuk och kraftig broms. Det enda jag kan klaga en aning på är linuppläggningen där den bygger lite mer längst bak på spolen. Det kanske går att justera på något sätt eller om det bara är mitt exemplar som gör det men så länge man inte toppfyller spolen så är det inget problem.

    Inga borrar ville leka idag men under ca timmes tid mitt på dagen så var gäddorna i stöten, jag fick drilla tre stycken under en kort men intensiv period, varav en lite finare 3kgs fisk på runt 80cm. Inga som helst problem för spöt, gott om pulver i botten så det kommer bli galant som gösspö också. Två pajks på texasrigg och en på en vanlig jiggskalle med twintail.... go figure

    Är mycket nöjd med grejorna faktiskt och spöt för priset som Söders kör just nu får betraktas som ett fynd så långt.

    Rätt stilig kombo i mitt tycke.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200228_160738_540 (edited-Pixlr).jpg
Views:	301
Size:	312,2 KB
ID:	2537911

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200228_160013_024 (edited-Pixlr).jpg
Views:	256
Size:	496,5 KB
ID:	2537912

    Kommentera


    • #12
      Kul att du e nöjd med kittet, det är huvudsaken! Apropå linpåsläggningen, ta bort spolen och kolla spolaxeln. Där borde sitta en tunn plastbricka eller två... ta bort en och kasta/veva en stund så bör det bli lite bättre eller, tja bra. Laborera gärna lite med brickorna om så behövs, blir det inte bra oavsett - reklamera!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Apropå linpåsläggningen, ta bort spolen och kolla spolaxeln. Där borde sitta en tunn plastbricka eller två... ta bort en och kasta/veva en stund så bör det bli lite bättre eller, tja bra. Laborera gärna lite med brickorna om så behövs, blir det inte bra oavsett - reklamera!

        Tack för tipset, jag har så få haspel att jag brukar inte mecka med dem något men jag tog en titt och mycket riktigt låg där flera plastbrickor, tog bort en och spolade på ny lina och nu ser det mycket bättre ut.=)

        Apropå lina, vad ni än gör, håll er borta från Fladens mix braid, det var det enda jag hade hemma igår när jag skulle ut och testa..... De värsta skitlina jag nånsin provat, slog knut på sig själv ungefär var tionde minut. Fick kapa och knyta om hur många gånger som helst igår. Idag åkte den i soptunnan. Nu ligger det en sufix på istället som jag kört förr.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 305 svar
        262 961 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg JontaK
        av JontaK
         
        Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
        858 svar
        139 457 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gaddivar  
        Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
        1 031 svar
        193 761 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
        7 svar
        2 144 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg billion
        av billion
         
        Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
        79 svar
        12 331 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Torekrok  
        Arbetar...
        X