fler spö och det här med beslutsångest.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fler spö och det här med beslutsångest..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Mattiaz Har du fundera på BFS spöt i Zodias serien? mycket trevlig spö för lättare fiske med multirulle.

    .art nja Gunki rullarna som funnit på marknaden har varit ”Kina” rullar (deras rullar nu har jag ingen koll på). Men deras spön tycker jag hållit bra kvalite och varit betydligt roligare och modernare än vad många av våra Europeiska tillverkare gett oss jag har dock inte ägt något spö i deras billigare spö serier.

    /Apan

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
      Japp såklart, däremot har jag inte den möjligheten med att testa spöna då de inte finns i närheten där jag bor...

      jg har även blickat på Armada Tackle som är interfiskes ”egna” modell, nån som testat dessa? Silver eller bronze?

      jag tänker då, är Gunkit lågt klassat så kanske just det kompletterar bäst iaf. Där det inte klarar mer så tar Zodias över och det som Zodias inte klarar bra i låga vikter funkar med Zodias..?
      Nä jag tror lågt klassat betyder underklassat, dvs de klarar mer än angivet och då sannolikt sämre i den nedre skalan i praktiken... Och i så fall mkt nära ditt Zodias.

      Sen är de väl ganska toppiga, mjuk topp men har alltså mkt ryggrad och en sån aktion är nog inte optimal för crankbaits..? Vore ju synd om du prövade för 2700 och det fel tänker jag...

      Du kanske kan beställa hem flera spön från samma butik å returnera de som inte känns rätt efter att du känt på dem hemma? Så gjorde iaf jag en gång förr...
      Senast ändrad av anteman; 2020-03-20, 22:39.

      Kommentera


      • #13
        Bara för att göra det ännu lite svårare för dig Har användt ett Okuma Beater Tournament 6'6" 7-21g sedan i somras, och har blivit mitt all-round spinnspö till allt lättare fiske. Parad ihop med en Revo SX. Använder den med mindre spinnare och spinnerbaits, texas- och carolina, poppers, you name it. Kostar under 700 spänn, kvalitémässigt hade jag gissat att det kostat 1200-1500

        Kommentera


        • #14
          Tack för tipset, nu beställde jag innan jag kollat forumet och beställde 3 olika spön för att känna på hemma. Kom faktiskt iväg och kunde känna på ett Westin w3 bass finesse crank 5-15 och det fanns även ett Shimano bass one xt och de kunde man verkligen känna skillnad.
          av dem två så är det ingen tvekan att Westin kändes bättre

          men vill känna på w3 crank-t 5-20 samt Gunki spöt innan jag bestämmer mig. Sen blev det som vanligt lite annat smått o gott som man ”behöver”
          återkommer med mitt omdöme när grejerna kommit

          Kommentera


          • #15
            Då har jag fått grejerna.
            skall sägas att jag endast torrviftat med en 20g tyngd..

            man kan säga såhär. För allround-fiske så är nog svartzonker horizon 5-20g ett riktigt trevligt spö.
            skulle säkert fungera fint till cranks och vibrationsbeten.
            en grövre klinga än de andra två spöna gör det något styvare, men fin böj när sambon agerar fångst...
            billigast men känns som mycket spö för pengarna
            längst bakhandtag (från rullen till butten)

            Westin W3 finesse crank-T 5-20g:
            tunnare klinga, jag upplever att detta har bäst power av alla tre spöna så när man gå ner i vikt på bete så kommer detta klara skick iväg betet utan problem.
            känns som beskrivningen av ett moderate-spö.
            trevlig böj som är närmast parabolisk av de testade spöna.
            känslig topp, i stort sett lika långt bakre handtag som på Gunki.

            Gunki iron-T chooten 5-14g (max 18 enligt Gunki)
            kändes inte som att det skulle vara några problem att skicka iväg 20-21g beten med detta. Tunn fin klinga som påminner om Westin-spöt.
            känsligast topp, känns som detta har mer ryggrad än Westin-spöt, helt klart fast-power i klingan även om Gunki beskriver detta som -the rod for small cranks- men jag har fått för mig att för cranks och vibrationsbeten så är moderate power bäst?
            fin böj även på detta spö fast böjar sig något mer mot toppen jämfört med Westin.
            Detta spö är också dyrast.

            jag är ingen expert på något vis, försöker bara göra en så rättvis bedömning av alla tre spöna som jag kan och enligt mitt tycke.

            kvalitetsmässigt känns Westin som det bästa av alla tre
            Gunkit ligger inte långt bort, så nära man kan komma skulle jag säga.
            SZ horizon är ett jättefint och trevligt spö men det där lilla extra saknas. Sen är det ju en riktig vass prislapp på detta i sin tur..


            Kommentera


            • #16
              Tja med 10g cranks och däromkring så låter ju Westins som ett bra val.. de andra är möjligen för grovt (SZ) eller toppstyvt? (Gunki)

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
              107 svar
              23 932 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Utter
              av Utter
               
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 295 svar
              261 886 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              852 svar
              138 373 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg El_Kebabo  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 030 svar
              192 670 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 075 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Arbetar...
              X