Bästa rullen till spinfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa rullen till spinfiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Svalsjo666
    replied
    En rulle som är grym är Daiwa Saltist Casting, nåt helt annat än en 7000, som förvisso är en slitvarg men nämnda Daiwa är bättre på precis alla punkter (köpte min dagarna efter en stor tappad på en lånad 7000, skyller inte på rullen att jag tappade fisken men usch vilken tråkig broms..och tråkig utväxling) Finns bara med veven på fel sida (höger), vilket spelar mindre roll vid spinnflugfiske än vid annat spinnfiske

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ja nylon och tungt lax-/öringsfiske i stor, strid älv lär funka bäst (?) med Lexa 400 eller Tranx 500 om man vill ha LP men den senare är nog inte mer LP än Lexan, kanske tvärtom?

    När jag jagade lax i Älvkarleby för länge sedan så kändes inte min 7000C som alltför rymlig iaf snarare adekvat... men lite tung... med all hållbar mässing och stål...

    Lämna en kommentar:


  • Svalsjo666
    replied
    Kan vara tänkvärt också att vissa ställen är inte flätlina tillåtet till laxfisket... Vilket kan kräva större rulle än en 6000..
    Personligen gillar jag grov nylon till den sortens fiske, hög slitstyrka och blir bra fart på tacklet vilket laxen gillar. Lexa 400 lär nog vara ett av få alternativ om det måste vara lågprofil

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av fiskaroskar Visa inlägg
    Vilken är den bästa multirulle, lågprofilsrulle till ett Westin W3 Powerspin XXH Spinn 12,3” 40-130g, prisklass: 500-2000 kr.

    funderat över dessa 2, är det något att satsa på, isåfall vilken av dom?

    ABU GARCIA MAX TORO 51
    VS
    AMBASSADEUR 5601 JB


    Bilder nedanför.


    / Mvh


    Hej Oskar;

    Till ditt 12,3-fots spinnspö bör du kanske gå upp ett steg i storlek på multirulle och välja en motsvarande ABU Ambassadeur i 6000-storlek....

    Med vänlig fiskehälsning,
    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Lämna en kommentar:


  • Monkey
    replied
    Såg nu i taggar att hen skrivit spinnfluga och då tänker även jag lax så en rulle med högre linkapacitet. Där är jag okunnig så det överlåter jag till någon annan.
    /Apan

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    Det här ju som att prata religion. Vilken typ av fiske ska du i huvudsak använda utrustningen till?

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Jaha 12'3".. då tänker jag laxfiske å inte gädda som jag initialt trodde... I så fall hellre en Lexa 400 än 6500... beroende på linval... 300 är ju en funktionell gäddrulle...

    Lämna en kommentar:


  • Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
    Till ett så långt spö hade jag kollat på en tyngre rulle för balansens skull så kanske en 6501a med mässings stativ?
    +1 på den

    Lämna en kommentar:


  • Monkey
    replied
    Till ett så långt spö hade jag kollat på en tyngre rulle för balansens skull så kanske en 6501a med mässings stativ?

    Lämna en kommentar:


  • Cosmoz 08
    replied
    Beror på vad man prioriterar.
    Det är svårt att slå hållbarheten i en ambassadeur.
    Men är ergonomi viktigare då kanske en lågprofilare det bästa alternativet.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 305 svar
262 958 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 457 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 761 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 144 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 331 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X