Prisvärt allaround gäddspö till c4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärt allaround gäddspö till c4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Prisvärt allaround gäddspö till c4

    Tjena!

    Har länge använt haspel och lättare gummi/jerkbait upp till ca 50-60g (downsize) till mitt gäddfiske. Nu har jag äntligen införskaffat en ambassadeur c4 5601 och letar efter ett lämpligt spö att täcka det övre segmentet som haspelutrustningen inte pallar. Jag letar inte efter en 300g-påk utan ett allaroundspö som är lämpligt till klassiska buster kanske big bandit, gummin uppåt uppåt dryga 100g, zalt-wobbler, westins jätte och liknande, men gärna också större skeddrag och spinnerbaits. Är student och därav är priset väldigt viktigt. Även prylnörd, därav kvalitén väldigt viktigt. Haha.

    Spinnspö till gäddfiske:
    1. Kastvikt ca 50-150g
    2. ca 7-9 fot
    3. Inte för påkigt
    4. Inte för svampigt
    5. Gärna korkhantag
    6. OK till jerkfisket och gummi
    7. PRISVÄRT (helst under 1000 spänn)

    Jag har framför allt kollat på följande:

    Shimano Beastmaster EX seiren
    Westin powercast/shad serierna
    Daiwa Prorex S
    Svartzonkers serier med och utan ABU
    Abu Garcia Verdict 8"6 40-120g
    Zalt

    Westin och Svartzonker kan man läsa hur mkt som helst om, så är framförallt intresserad om någon har erfarenheter av Beastmaster EX serien, Daiwas prorex S-serie och Abus Verdict. Och tips på andra spön såklart!

    Skitfiske!
    Senast ändrad av Krongig; 2020-05-01, 23:04.

  • #2
    Mitt nya Prorex S 8'6" kastade i alla fall ca 120g gummi utan problem häromdagen. Även en Westins swim funkar fastän spöt inte jobbar ihjäl sig då. Ganska snabbt, lätt och ett snyggt spö. Fick jag önska ngt individuellt så vore det ett liite längre bakhandtag och mer handtag i fram.

    Funderade en tid på ett Verdict som de talats väl om på FS men med 36T kolfiber tänkte jag att det kan bli snabbare, styvare än jag vill... så därför Prorex S men hur V egentligen är vet jag inte...

    Kommentera


    • #3
      På rakarm hade jag valt Prorex E serien då den är lättare och vad jag hört lite rappare än S men då ligger den på 1099kr vilket för mig låter ok för är det något jag inte gillar på spön är det billig ful kork som de flesta billiga (ibland dyrar spön) har.

      Ja det går att ”jerka” men längre spö bara att köra på om man inte fiskar med äldre tunga beten utan egen gång vet att har haft amerikanska trästocka som var svåra att få igång med ett längre spö pga klassningen enkelt så kan man ha ett kortare styvare spö eller ett kralligt muskie spö.

      Buster/Slider/Swim behöver absolut inte några jerkspön.

      Foam vinner varje dag för mig oavsett vet inte riktigt varför men jag gillar det mer.

      Annars gillade jag mitt exemplar av den äldre modellen på Blackseries Rubbet n Tails de nya Horizon verkar den ligga på 50-160 gram vet inte om det är en rättvisare klassning än den gamla, men då är spöt tyngre kanske inte inger någon direkt premium känsla.

      Shimanos Beastmaster serie är långsamma spön googla lite på dem så får du se aktionen i aktion så att säga

      /Apan

      Kommentera


      • #4
        Jag har sz downsize 30-90, sz 40-140 och abu svartzonker 40-140.

        ABU svartzonker är mest allround i min arsenal just nu.

        Downsize kan jag kasta Berkley Cutter med när jag vill men jag skulle inte hänga på en jigg som väger 150 gram på det spöt.

        Om jag inte använde några beten tyngre än 100 gram skulle jag bara använda sz downsize för allt gäddfiske.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Mitt nya Prorex S 8'6" kastade i alla fall ca 120g gummi utan problem häromdagen. Även en Westins swim funkar fastän spöt inte jobbar ihjäl sig då. Ganska snabbt, lätt och ett snyggt spö. Fick jag önska ngt individuellt så vore det ett liite längre bakhandtag och mer handtag i fram.

          Funderade en tid på ett Verdict som de talats väl om på FS men med 36T kolfiber tänkte jag att det kan bli snabbare, styvare än jag vill... så därför Prorex S men hur V egentligen är vet jag inte...
          Gott! Prorex S ser väldigt prisvärd ut och det är just 8´6" jag kollat på. Det är just dom grejerna jag har funderat på, om man saknar handtag framför rullfästet och kvalitén på korken som Monkey säger. Men jag letar ju efter mest spö för pengarna snarare än det mest exklusiva på marknaden.

          Snabbt och lätt utan att vara påkigt, det låter lovande! Toppigt eller progressivt?

          Tack för input!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            På rakarm hade jag valt Prorex E serien då den är lättare och vad jag hört lite rappare än S men då ligger den på 1099kr vilket för mig låter ok för är det något jag inte gillar på spön är det billig ful kork som de flesta billiga (ibland dyrar spön) har.

            Ja det går att ”jerka” men längre spö bara att köra på om man inte fiskar med äldre tunga beten utan egen gång vet att har haft amerikanska trästocka som var svåra att få igång med ett längre spö pga klassningen enkelt så kan man ha ett kortare styvare spö eller ett kralligt muskie spö.

            Buster/Slider/Swim behöver absolut inte några jerkspön.

            Foam vinner varje dag för mig oavsett vet inte riktigt varför men jag gillar det mer.

            Annars gillade jag mitt exemplar av den äldre modellen på Blackseries Rubbet n Tails de nya Horizon verkar den ligga på 50-160 gram vet inte om det är en rättvisare klassning än den gamla, men då är spöt tyngre kanske inte inger någon direkt premium känsla.

            Shimanos Beastmaster serie är långsamma spön googla lite på dem så får du se aktionen i aktion så att säga

            /Apan
            Har kollat lite på Prorex E-serien, men är väldigt svag för kork och den klassiska looken så om man pressar över tusenlappen är jag mer sugen på westins korkmodeller och abu svartzonkers serier. Men Är prorex E-serien så mycket bättre så ska man kanske kolla närmare på den. Ser även att Dawia lexa (swe edition) reas ut lite här och där. Inte alls den looken jag letera efter, men om Lexan är ett riktigt klipp för 700 spänn så kanske man bör överväga den till och med?

            Ja precis, de flest jerkbeten går ju att få fart på med de flesta spöna, men lite halvsvårt med en riktigt svampig 9". Allright, foam all day alltså? Jag har en del foamspön och de är ju förbannat lätta och smidiga, men till just en ambassadeur tycker jag det är så grant med ett korkhantag med långt hantag. Throwback till fisketidningar från 90-talet och Gäddfeber-filmen. Haha, men man kanske får mycket mer spö för pengarna i foam-kategorin?

            Har kollat på McRubber and Tails som reas ut för 499:- på sportfiskeprylar.se och SG MPP för samma pris på Sporting. Dessa kunde ju vara alternativ för ett par säsonger tills man känner att man kan lägga 1800:- på ett spö?

            Har ett antal Shimano-spön och de är mina absoluta favoriter, bra hållbarhet, premiumkänsla inom varje priskategori och snygga grejer. Ruggigt bra klingor. Men är det allt för långsamt så går det ju bort.

            Tack för inputen!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Jag har sz downsize 30-90, sz 40-140 och abu svartzonker 40-140.

              ABU svartzonker är mest allround i min arsenal just nu.

              Downsize kan jag kasta Berkley Cutter med när jag vill men jag skulle inte hänga på en jigg som väger 150 gram på det spöt.

              Om jag inte använde några beten tyngre än 100 gram skulle jag bara använda sz downsize för allt gäddfiske.
              Okej! Ja det är riktigt trevligt att fiska i det lägre viktspannet, lättare spön, mindre påfrestning på ryggen och ofta roligare att drilla. Men det är ju så mkt kul beten som runt 100g och ska man blya ned dem lite för det pelagiska fisket så blir det fort 120-140g. Har ett haspelspö som hanterar det mesta fisket jag bedriver så letar efter ett medeltungt allaroundspö. Ska kolla närmare på Abu Svartzonker.

              Är det denna modellen du tänker på då?

              https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...40g-spinn.html

              Tack för input!

              Kommentera


              • #8
                E är säkert ett gott val 178g, dvs 22g mindre än mitt S som alltjämt är riktigt lätt för en 8,5 spö -150g. 42 cm mellan trigger och butt, hade gärna fått vara 45 cm. En Swim, en Buster e lätt att fiska hem med spöt, t o m Pig 6' rör sig oregelbundet fint (upp-ned-sida) med vevjerk å en å annan lätt knyck.

                Jag upplever S som mer snabbt än långsamt och mer progressivt än mitt förra toppigare, snabbare Biomaster Select Shad 8'6" vilket jag är tacksam för... Korken är "så där" men inte viktigt för mig. Körde det några timmar i veckan så ej drillat eller slitit av plasten än...

                Click image for larger version  Name:	20200502_155553.jpg Views:	0 Size:	1,76 MB ID:	2546171

                Prorex S är snabbare och mer toppigt än gamla SZ 8'6" som nästan är åt det paraboliska hållet, inget fel i det, en smaksak.
                Senast ändrad av anteman; 2020-05-02, 15:56. Anledning: Www

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Krongig Visa inlägg

                  Okej! Ja det är riktigt trevligt att fiska i det lägre viktspannet, lättare spön, mindre påfrestning på ryggen och ofta roligare att drilla. Men det är ju så mkt kul beten som runt 100g och ska man blya ned dem lite för det pelagiska fisket så blir det fort 120-140g. Har ett haspelspö som hanterar det mesta fisket jag bedriver så letar efter ett medeltungt allaroundspö. Ska kolla närmare på Abu Svartzonker.

                  Är det denna modellen du tänker på då?

                  https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...40g-spinn.html

                  Tack för input!
                  Japp!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Krongig Visa inlägg
                    Tjena!

                    Har länge använt haspel och lättare gummi/jerkbait upp till ca 50-60g (downsize) till mitt gäddfiske. Nu har jag äntligen införskaffat en ambassadeur c4 5601 och letar efter ett lämpligt spö att täcka det övre segmentet som haspelutrustningen inte pallar. Jag letar inte efter en 300g-påk utan ett allaroundspö som är lämpligt till klassiska buster kanske big bandit, gummin uppåt uppåt dryga 100g, zalt-wobbler, westins jätte och liknande, men gärna också större skeddrag och spinnerbaits. Är student och därav är priset väldigt viktigt. Även prylnörd, därav kvalitén väldigt viktigt. Haha.

                    Spinnspö till gäddfiske:
                    1. Kastvikt ca 50-150g
                    2. ca 7-9 fot
                    3. Inte för påkigt
                    4. Inte för svampigt
                    5. Gärna korkhantag
                    6. OK till jerkfisket och gummi
                    7. PRISVÄRT (helst under 1000 spänn)

                    Jag har framför allt kollat på följande:

                    Shimano Beastmaster EX seiren
                    Westin powercast/shad serierna
                    Daiwa Prorex S
                    Svartzonkers serier med och utan ABU
                    Abu Garcia Verdict 8"6 40-120g
                    Zalt

                    Westin och Svartzonker kan man läsa hur mkt som helst om, så är framförallt intresserad om någon har erfarenheter av Beastmaster EX serien, Daiwas prorex S-serie och Abus Verdict. Och tips på andra spön såklart!

                    Skitfiske!
                    Hej Krongig;

                    Inte för att jag kan garantera dig att fånga 15 kilo+ Gäddor varje år på mitt rekommenderade spö här ... http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm ... men får du inte stora Gäddor på spöt blir jag mycket förvånad...

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    https://www.google.se/search?sxsrf=A...iw=792&bih=357
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-02, 16:12.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 888 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 379 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 083 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X