Prisvärt allaround gäddspö till c4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärt allaround gäddspö till c4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Mitt P S 50-150g spö är för övrigt köpt för mina tyngre beten uppåt 140g och onödigt kraftigt för att vara "allround" för alla mina beten, en Buster kör jag hellre på ett SG 8'6" 30-80g eller Daiwa TD 752 även om det funkar med "S".

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      E är säkert ett gott val 178g, dvs 22g mindre än mitt S som alltjämt är riktigt lätt för en 8,5 spö -150g. 42 cm mellan trigger och butt, hade gärna fått vara 45 cm. En Swim, en Buster e lätt att fiska hem med spöt, t o m Pig 6' rör sig oregelbundet fint (upp-ned-sida) med vevjerk å en å annan lätt knyck.

      Jag upplever S som mer snabbt än långsamt och mer progressivt än mitt förra toppigare, snabbare Biomaster Select Shad 8'6" vilket jag är tacksam för... Korken är "så där" men inte viktigt för mig. Körde det några timmar i veckan så ej drillat eller slitit av plasten än...

      Click image for larger version Name:	20200502_155553.jpg Views:	0 Size:	1,76 MB ID:	2546171

      Prorex S är snabbare och mer toppigt än gamla SZ 8'6" som nästan är åt det paraboliska hållet, inget fel i det, en smaksak.
      Okej! Aktionen låter ju helt klockren för ett allaround-spö! Till det priset får man räkna med lite tråkigare kork, men det är inte korken man fiskar med så man får inte vara allt för kräsen haha. Så ju riktigt trevligt ut tillsammans med din shimanorulle! Snygg combo!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

        Hej Krongig;

        Inte för att jag kan garantera dig att fånga 15 kilo+ Gäddor varje år på mitt rekommenderade spö här ... http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm ... men får du inte stora Gäddor på spöt blir jag mycket förvånad...

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        https://www.google.se/search?sxsrf=A...iw=792&bih=357
        Haha har kollat på den där spöserien i olika sammanhang. Jänkarna verkar i det närmaste ha gett det kultstatus som odödligt budgetspö. Duger både till att drilla Musike, gokart och båttrailer med. Har du fiskat med det själv?

        Magiskt test av Ugly stick i länken:

        https://www.youtube.com/watch?v=aQuJUbAQJ58

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Mitt P S 50-150g spö är för övrigt köpt för mina tyngre beten uppåt 140g och onödigt kraftigt för att vara "allround" för alla mina beten, en Buster kör jag hellre på ett SG 8'6" 30-80g eller Daiwa TD 752 även om det funkar med "S".
          Okej! Då är kanske 8-fotaren lämpligare?

          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...aitcaster.html

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Krongig Visa inlägg

            Haha har kollat på den där spöserien i olika sammanhang. Jänkarna verkar i det närmaste ha gett det kultstatus som odödligt budgetspö. Duger både till att drilla Musike, gokart och båttrailer med. Har du fiskat med det själv?

            Magiskt test av Ugly stick i länken:

            https://www.youtube.com/watch?v=aQuJUbAQJ58
            Hej Krongig;

            Nej, jag har inte fiskat med just detta Shakespeare spö men jag tycker att du ska köpa spöt och fånga dina framtida drömgäddor på det...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_32.htm ...

            Den dag du ägnar åt fiske lägger en annan dag till ditt liv....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-02, 18:07.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Krongig Visa inlägg

              Okej! Då är kanske 8-fotaren lämpligare?

              https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...aitcaster.html
              Tja, jag har inte prövat -120g men eftersom jag ville ha ett spö som klarar 130-140g utan prut så föll sig 50-150g som det bättre valet.... en kompromiss, vill du ha ett spö som är bäst för 70g så blir det klart sämre med 140g eller tvärtom...

              Ps. Daiwa Luna 253 på spöt, törs (och vill) inte byta mot en S CC...
              Senast ändrad av anteman; 2020-05-03, 06:01.

              Kommentera


              • #17
                Försök testa lite spön efter alla förslag.
                Det är verkligen en djungel av gäddspön på marknaden idag i alla möjliga kategorier och prisklasser.
                Många (ingen här specifikt) verkar finna i princip alla spön "underklassade" också. Jag gissar på att det stämmer i vissa fall och är en ren erfarenhetsfråga i andra.
                Jag säger ännu en gång att butiker som har möjlighet rent praktiskt borde se till att ha ett gäng populära modeller tillgängliga för demo, alltså inte torrvift utan faktiskt provkastande.
                Att köpa spö baserat på andras rekommendationer är ALLTID att köpa grisen i säcken.

                Ursprungligen postat av Krongig Visa inlägg
                Så ju riktigt trevligt ut tillsammans med din shimanorulle! Snygg combo!
                Kättare!!!
                "Shimanorulle" : (

                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Daiwa Luna 250 på spöt, törs inte byta mot en S CC...
                Varför byta 24 karat mot kattguld?
                Låt nu Millionairen sitta där den sitter!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Försök testa lite spön efter alla förslag.
                  Det är verkligen en djungel av gäddspön på marknaden idag i alla möjliga kategorier och prisklasser.
                  Många (ingen här specifikt) verkar finna i princip alla spön "underklassade" också. Jag gissar på att det stämmer i vissa fall och är en ren erfarenhetsfråga i andra.
                  Jag säger ännu en gång att butiker som har möjlighet rent praktiskt borde se till att ha ett gäng populära modeller tillgängliga för demo, alltså inte torrvift utan faktiskt provkastande.
                  Att köpa spö baserat på andras rekommendationer är ALLTID att köpa grisen i säcken.


                  Kättare!!!
                  "Shimanorulle" : (


                  Varför byta 24 karat mot kattguld?
                  Låt nu Millionairen sitta där den sitter!
                  Håller helt med, att köpa online är som att fånga fisk med lockrop. Vore guld att få provkasta etc.

                  Haha ett otränat öga tog fel på flexxen.

                  Kommentera


                  • #19
                    Tack för bollplankningen lads! Lokala fiskebutiken hade 30% på allt fiske så klippte ett prorex x, 8 fot, -120g för 799:-. Ingen kork, men bra kvalité på EVA:an. Riktigt skön klinga och väger nästan ingenting. Har gett det en halvtimma vid vattnet än så länge, känns grymt tillsammans med c4an. Skitfiske på er!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Krongig Visa inlägg
                      Tack för bollplankningen lads! Lokala fiskebutiken hade 30% på allt fiske så klippte ett prorex x, 8 fot, -120g för 799:-. Ingen kork, men bra kvalité på EVA:an. Riktigt skön klinga och väger nästan ingenting. Har gett det en halvtimma vid vattnet än så länge, känns grymt tillsammans med c4an. Skitfiske på er!
                      Blir nog bra, berätta gärna hur tunga beten du fiskar spöt bekvämt med! Kan du ladda fullt med dina mått mätt med en 120g eller sveper, lobbar du lite försiktigare då? (för att det känns som om spöt inte klarar annat med 120g...)

                      Att de inte komner att briljera däruppe begriper alla, inget korrekt klassat spö levererar bäst med maxvikt som jag ser det.

                      Prorex X säger du, menar du det som förkortas PXE802 på spöt? (Vilket jag kallade för "E" här ovan...) Jag frågar för Daiwa har ju lite ologiska benämningar/förkortningar som förvirrar, Daiwa anger ofta PX på sina produkter i Prorexfamiljen, spön t ex

                      Prorex S = PXS (logiskt)
                      Prorex X = PXE (jaha?)
                      Prorex XR= PXX (Daiwa hade slut på logiska R men överskott på ologiska E, se ovan)
                      Prorex AGS= PXAGS (hade de fler av)

                      Nördvarning pga Corona utfärdad. (Ja inte att jag har det men sitter hemma denna fina dag..)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 540 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X