Daiwa Lexa HD300 eller Shimano Tranx 301A - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Lexa HD300 eller Shimano Tranx 301A

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag har båda och skulle nog säga att Tranxen känns mer påkostad och gedigen men ändå är det Lexan jag tar med mig flest gånger (om någon av dem får följa med öht vill säga). I min bok är den skönare och mer förutsägbar.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      var det inte nyare Tranx som JontaK visade rostiga bilder på nyligen? Kommer dock inte ihåg hur de servats...
      Jo.
      Tranxen har en felprocent en bit från nya Conquest men det är ändå många av exemplaren jag synat som haft någon form av korrosionsskador.
      Det är rullar tagna ur vår fiskarpopulation, vissa fiskade i Rugen och på ostkusten för att sedan förvarats i sjöboden, andra insjöfiskade och förvarade i finskåpet.
      Vissa ett par år gamla, andra 3-4 månader.
      Trots det visar både välskötta och misskötta exemplar upp liknande problem, om än i olika omfattning.
      Det är framförallt rost på det inre pinjonglagret, alltså det som syns i vevsidan då spolen avlägsnas men flera andra lager tar också stryk.
      Även spårig evighetsskruv verkar relativt vanligt, såväl som trög frikoppling.
      Tranxen kanske är tät, huvudsaken är dock att den trots tätningarna släpper in vatten men hindrar det från att komma ut.

      Jag håller samtidigt med Cudan om Lexans vanliga problem. Jag har också synat mängder av Lexor och upplever spollagren som ytterst problematiska. Frikopplingsproblem har jag i princip uteslutande sett enbart hos saltfiskade och/eller misskötta exemplar, det finns dock några undantag. Dåliga drev har jag också upplevt med då är det gamla mässingdreven och inte i någon större omfattning, HD har väl ståldrev?
      Det är också mycket vanligt att kopplingsdrevet blir skevt/och eller skadat i centrum där vevaxeln passerar genom. Skador på själva axeln är inte heller ovanliga.
      Slirbromslamellerna slets ut relativt fort i första generationen, mig veterligen sitter samma lameller i HD (liknande problem om inte inte lika fort hos Shimano Conquest, inte synat Tranx som fiskats hårt/länge nog för lamellslitage, kan vara samma problem där.)

      Två rena skitrullar således.
      Nädå, ta väl hand om dem och båda fungerar även om ovan nämnda fel verkar vara svåra att undvika helt om man har otur.
      Jag har också en kortare fisketid med rullarna i fråga och föredrar nog främst Tranxen ur ett rent fiskeperspektiv. Föredrar Lexans kastbroms men Tranxen känns mer välbyggd samt går betydligt finare än allsköns olika Lexa-varianter.
      Skulle jag ha rullen en längre tid hade valet varit svårt, troligen en Tranx med alla tätningar bortplockade, naturligtvis totalt isärplockad, rengjord och omsmord.

      Lurigt att lyssna kategoriskt på ägare av ett enskilt exemplar angående hållbarheten, vi som sett många av samma vet att båda modellerna (som alla andra rullar) har sina problemområden. Å andra sidan lurigt att endast lyssna på oss som ser mängder av fel.

      Ett rullexemplar är alltid ett rullexemplar, oavsett om det är en Shimano, Daiwa, ABU eller något annat.
      Ty det finns decennier år gamla turbosaabar som fortfarande har utmärkt fungerande originalväxellådor också...

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
        Jag har servat extremt många lexor. Inget konstigt med det då det troligen säljs tusentals lexor i Sverige. Men! Lexan kommer ofta med samma typ av fel efter rätt kort tid såsom slutkörda spollager, frikoppling som går upp vid kast samt drev som behövs bytas i förhållandevis korta intervaller.

        Tranxen är en tätare rulle och kommer över tid hålla bättre.
        Hej Cudan; Alla har vi våra favoriter...https://www.el-ge.se/daiwa-lexa-hd-300h-ltd ...

        ... och ännu vet ingen hur gammal en Record Ambassadeur Mod. SG multirulle kan bli....

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-12, 08:30.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Gytis Visa inlägg
          Ska köpa första lågprofil rulle och kan inte bestämma är det Tranx 301A eller Lexa HD300.
          Ska fiska gäddor med stora PigShad och etc.
          Vem har provat båda modeller och vad säger ni ?
          -------------------------------------------------------------------------------

          Det skrivs mycket om multirullar här på Fiskesnack... Vilken multirulle är bäst och vilken multirulle håller längst??
          Lite mer info hittar du här..https://fiskelandet.se/basta-multirullen/ ...

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #15
            Tranx... som att veva i smör..
            Tatula ltd 200 hd är också skön..

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Birdie71 Visa inlägg
              Tranx... som att veva i smör..
              Som snart riskerar att härskna?! (rosta...)
              Jag har bl a en 1 gen Lexa 300 och en Curado 300 DSV... den senare känns mer gedigen, kvalitativ, som snäppet bättre ihopskruvad. Ändå föredrar jag Lexan av de två. Den senare ligger bättre i handen och jag gillar utvändig kastbroms. Fått byta kullager en vända och kör man en Lexa så bör man precis som med Tranx, hålla koll på det som är "typfel..." och rengöra/smörja.

              Jag kör här hellre med en rulle jag trivs lite bättre med varje kast än en rulle som (kanske) främst håller lite längre eller har en skönare gång men det är svårt att säga så helt kategoriskt... DBP som vi säger på jobbet...
              Senast ändrad av anteman; 2020-05-11, 20:33.

              Kommentera


              • #17
                Är själv smått allergisk mot den där "veva i smör"-grejen.
                Påstår inte att någon här gör följande missuppfattning men jag ser OFTA att folk förväxlar rullar som går lätt med rullar som går mjukt.

                Jag kan också smörja diverse rullars drev med exempelvis Shimanos DG01, deras lättaste lagerfett, samt lätt olja i drivningens lager för att få dem att gå otroligt lätt samt även upplevas mjuka utan belastning.
                Ge det några tiotals timmars fiske och känslan är i många fall en helt annan. Skriver om ämnet i tråden om Curado DC med metallspån där det dessutom handlar om mikrodrev.

                Har själv en cirka 15 år gammal rulle, märke och modell ovidkommande, med konventionella mässingdrev och avsaknad av massa kullager.
                Den är inte fiskad tungt men många timmar över hela sin livstid, inga delar i drivningen bytta.
                Har gjort blindtest med sju eller åtta personer mellan den rullen då den gått cirka en säsong sedan senaste service och nya rullar med och utan mikrodrev. Hittills har alla tyckt rullarna går lika mjukt eller att den gamle går mjukare.
                Återigen, ingen direkt konst att få åtskilliga modeller att gå mjukt för stunden, särskilt inte som relativt nya.
                Magin ligger i att ha en 2, 5 eller 10 år gammal pjäs som fortfarande går otroligt fint.
                Inte sällan anser jag att lite grövre rullar slits in medan de mjuka slits ut.

                Daiwa körde körde sin "Air Rotation" eller vad det kallades ett tag, måhända är det fortfarande aktuellt.
                Flera sådana rullar innehöll åtminstone tidigare ett fett likt DG01 jag nämner ovan, mer en trögflytande olja än ett traditionellt smörjfett.
                Lättare rotorer hos haspelrullar, mer precisa drev/precis uppbyggnad hos multi och haspel ska visst stå bakom denna finess enligt officiella källor. Jag tycker dock rullarna går som vilka andra som helst då de smörjs på sättet jag smörjer de flesta rullar (utom mina egna). Det verkar också vara en omskrivning för den dubbelt kullagerupphängda pinjongen hos exempelvis vissa Tatula som faktiskt hängt med i runt 20 år i rullar som CV-Z och TD-Z.
                Air Rotation fick/får många att tycka rullar som går lätt också går mjukt, jag tror fettet har med det förra och därmed med det senare att göra.
                Inte sällan är den enkla förklaringen den korrekta...

                Med det sagt har flera Tranx jag renoverat, utan att byta drev, haft en väldigt fin känsla i veven då lite lager och smörjmedel bytts ut.
                Lexorna kan också rulla på helt okej men den lite skramliga uppbyggnaden står i vägen till viss del.
                Står den mjuka känslan för stunden i fokus bör definitivt Tranx väljas av modellerna i trådstarten. Med tanke på hur gången är hos många använda Conquest är jag dock tveksam till känsla över tid, men där kan Tranx fullt möjligen överbevisa mig med sina mediumstora kuggar och troligtvis precist skurna drev.
                Det är ett mycket svårt val, jag tycker Lexa HD känns mer solid i sin uppbyggnad än gamla 300 även om dessa delar många komponenter. Tranxen har sina finesser på gott och ont.
                Har kastat rullarna för lite för att uttala mig säkert men min spontana åsikt är att Lexan kastar lättare beten bättre än Tranx.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Två rena skitrullar således.
                  Nädå, ta väl hand om dem och båda fungerar även om ovan nämnda fel verkar vara svåra att undvika helt om man har otur.
                  Jag har också en kortare fisketid med rullarna i fråga och föredrar nog främst Tranxen ur ett rent fiskeperspektiv. Föredrar Lexans kastbroms men Tranxen känns mer välbyggd samt går betydligt finare än allsköns olika Lexa-varianter.
                  Skulle jag ha rullen en längre tid hade valet varit svårt, troligen en Tranx med alla tätningar bortplockade, naturligtvis totalt isärplockad, rengjord och omsmord.

                  Lurigt att lyssna kategoriskt på ägare av ett enskilt exemplar angående hållbarheten, vi som sett många av samma vet att båda modellerna (som alla andra rullar) har sina problemområden. Å andra sidan lurigt att endast lyssna på oss som ser mängder av fel.
                  Kloka tankar Jonta. Passande nog hämtade jag en drös med rullar för service idag varav en välskött lexa och en misshandlad gammal citica 301 made in Malaysia fiskad stundtals i Östersund. Citican var snustorr invändigt och korrissionskador överallt men efter rengöring och uppsmörjning var rullen rent av bra igen. Lexans spollager, i synnerhet det på spolen var helt slutkörda trots att rullen enbart använd något år och då enbart sporadiskt och endast i sötvatten. Sånt retar gallfeber på mig oavsett om det står shimano, daiwa, abu på rullen.

                  Lexan har blivit min nemesis i rullvärlden. Jag har inget emot daiwa, jag uppskattar många av deras rullar och fiskar regelbundet med en tatula hd och tatula type r är en otroligt bra rulle trots sitt låga pris men just lexan håller i mina ögon inte måttet alls. Men med det sagt är mitt ord inte lag.

                  Antemans invändning är klok. Fiska med det som känns bra i handen och klaffar med ditt fiske oavsett märke. Jag gillar pålitlighet och prestanda i mina rullar och kan ta en mer obekväm rulle i handen så länge jag njuter av varje kast. Själv äger jag ingen tranx, har endast servat ett gäng. Jag föredrar mina gamla e curados =)
                  ​​​​


                  ​​​

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
                    Lexan har blivit min nemesis i rullvärlden. Jag har inget emot daiwa, jag uppskattar många av deras rullar och fiskar regelbundet med en tatula hd och tatula type r är en otroligt bra rulle trots sitt låga pris men just lexan håller i mina ögon inte måttet alls. Men med det sagt är mitt ord inte lag.
                    Kanske inte lag men det är en mycket viktig åsikt i allt brus om alla rullar som alltid är bäst i världen.
                    Så viktigt att varenda öppnare av några exemplar av samma rullmodell tar bladet från munnen och sjunger ut både om fördelar och nackdelar.
                    Själv skriver jag mycket om nackdelarna, varför?
                    Jo, för att så få andra gör det. Det märks också att det är känsligt då jag genom åren fått ta mycket påhopp och kritik för att jag "klagar". Hur en bild på en rostig rulle samt en någorlunda beskrivning av rullens historik kan berättigade klagande på den publicerande vet inte jag men ankfjädrar har jag haft länge så det är lugnt.

                    Jag förstår kritiken av Lexan, till viss del kan jag även hålla med om den. Min stora poäng här är att jag inte är säker på att Tranx nödvändigtvis är bättre.
                    Så luttrad har jag även blivit att jag nära nog slutat bry mig om att rullar går sönder och mer koncentrerar mig på hur de går sönder.
                    Har regelbundet ett gäng Lexor hemma med skrikande lager, samma exemplar, vissa köpta ungefär när 300an kom. Rullarna fungerar faktiskt helt okej fortfarande trots extremt mycket fiske, framförallt i Östersjön.
                    Därav kan jag inte avsky modellen. Ja, lagren skriker, frikopplingarna är tröga och lamellerna slitna men ägarna har bestämt sig att gasa till det rasar utan att byta delar.
                    Under identiska förutsättningar har jag sett åtskilliga runda Ambassadeurer, Tatulor, Calcutta D, Conquest samt någon Curado E bli totalt obrukbara. Däri ligger min hatkärlek till rullar bärandes Lexa-namnet.

                    Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
                    Jag föredrar mina gamla e curados =)
                    Var rädd om dem. Rullar som E kommer troligen aldrig mer tillverkas.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X