Tävling. Dags att kora den Snyggaste Ambassadeuren. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tävling. Dags att kora den Snyggaste Ambassadeuren.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Älskar VC P, men den här var riktigt kunglig måste jag säga. Fiskar du med denna underbara skapelse?
    Den körs stenhårt hela säsongen och servas varje år. En sådan skapelse måste användas!

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av a-jockis Visa inlägg

      Den körs stenhårt hela säsongen och servas varje år. En sådan skapelse måste användas!
      Precis så det ska vara, kul att någon vågar använda en sån fin rulle till det den faktisk är till för :-)

      Kommentera


      • #33
        Mitt röda bidrag till Tävlingen kommer se annorlunda ut senare i veckan :-)
        Röd kullagrad enkelvev och svampskruvar skall på den :-)
        Ny bild kommer i veckan :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #34
          Min VC Pike med UT Pikeperformance och Inshorevev, stod mellan denna och min lila rocket där allt är kullagrad, UT rellperformence och en beastvev.

          Men då raketen inte är helt klar än utseendemässigt tog jag denna rulle.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
            Min VC Pike med UT Pikeperformance och Inshorevev, stod mellan denna och min lila rocket där allt är kullagrad, UT rellperformence och en beastvev.

            Men då raketen inte är helt klar än utseendemässigt tog jag denna rulle.
            Riktigt grym rulle!
            Har en lika dan till min jerkpinne och kastar som en gud. Den är också lika fullsmetad (UT-trim) som min andra VC i guld.
            Har man en gång börjat fiska med dessa rullar så finns det inget bättre. Att dom sen e lättmeckad gör ju inte saken sämre.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av a-jockis Visa inlägg

              Riktigt grym rulle!
              Har en lika dan till min jerkpinne och kastar som en gud. Den är också lika fullsmetad (UT-trim) som min andra VC i guld.
              Har man en gång börjat fiska med dessa rullar så finns det inget bättre. Att dom sen e lättmeckad gör ju inte saken sämre.
              Tack. Har en VC P i 4000 storlek också som jag har byggt om, kastar otroligt bra trots den lilla spolen. Piken var min första ambassadeur, tror jag är uppe i 7 st nu och jag använder verkligen alla. Finns ingen rulle som bara dammar :-) Älskar svenskbyggda ambassadeurer.

              Kommentera


              • #37
                Samma rulle fast Kullagrad enkelvev och Svampskruvar :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                  Min ambassadeur som i mina ögon är snyggast är min mest moddade, det är även den som alltid är med på fisketuren.

                  Ambassadeur 2500C,
                  Kittad för tungt gäddfiske upp till typ 100g beten men håller mig mest under 60g.
                  Modifieringar enligt nedan.

                  - Kromat mässingstativ.
                  - Djup UT-spole med STW 0,28
                  - Trelagrad, svarvade lager i PEEK med ”oljereservoarer”.
                  - Dubbellagrat mellandrev och evighetsskruv.
                  - Lätt linspridare.
                  - Tre-skivig slirbroms, drev i rostfritt stål.
                  - Bromsvikter i PEEK.
                  - C-broms flyttad till vänster gavel.
                  - Magnetbroms i höger gavel.
                  - Kullagring i vev är fjäderupphängd och därmed glappfri.
                  - Vevknopp i åldersbestämd svensk sjödränkt svartek (växte mellan 1650-1750, sen stöttade den en bro)

                  För den som undrar över vad PEEK är så är det förkortning för Poly Ether Ether Keton, en lite speciell plast.
                  Mina bromsvikter testades i bänk med riggat stativ, dremel mm för att sedan läggas i aceton i 2 dagar, verkar inte att gå att slita ut.
                  …och så lite bilder på rulle och modifieringar.
                  Dig skulle man ha som granne... enda minus jag kan se på den rullen är releaseknappen men i övrigt helrätt!

                  Kommentera


                  • #39
                    Mitt lilla bidrag får bli mer hjärta än öga som väljer. En av mina allra första, tror det var min andra av nu ca 12st. Tycker den är sober och diskret elegant på utsidan, är något lite ovanlig att hitta i fint skick numera, samt har en del uppgraderingar på insidan som gör den en fröjd att kasta och fiska med. Den sticker inte ögonen med galna färger och matchar vilket spö som helst.

                    Allt går i en smal färgskala av krom, borstad aluminium och ljusgrå. Vevknoppar och tumstöd matchar mot spole, gavlar, stativ och stjärnhjul.

                    Performance mods är UT's bromsstack, UT's spollager, 6.3:1 drevning, 6-pins c-broms, lättat och brotschat linspridardrev, lätt linspridare med keramisk knivbult och som synes den grunda recordspolen. Den är moddad med lätt kust- och älv-fiske i åtanke efter främst HÖ.

                    Det här är också den av alla mina rullar som går mjukast, den är verkligen som talessättet "veva i smör", den är mjukare än mina Shimano och Daiwor och alla mina andra ambassadeurer.

                    En slätgavlad ProRocket 5500.

                    Click image for larger version  Name:	DSC_3653 (edited-Pixlr).jpg Views:	0 Size:	141.3 KB ID:	2550123

                    Kommentera


                    • #40
                      Svårt val detta!

                      I min ålder känns det som ett måste att utvald rulle ska ha de gamla hederliga gavlarna.
                      Nostalgiskt val med hjärtat mao. Är svag för de små Amborna, så det slutade efter viss vånda med att jag valde 1500C Nostalgia. Den var inte utan hård inbördes konkurrens, men till slut blev det den.
                      Click image for larger version

Name:	54596A18-8963-4EAB-A4AF-0234F1DC21B1.jpeg
Views:	314
Size:	71,5 KB
ID:	2550208 Click image for larger version

Name:	CC69E968-0FBC-4148-A3BC-4B8885C09B8F.jpeg
Views:	312
Size:	75,7 KB
ID:	2550209

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 874 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 372 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 073 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X