Vilka 3-krokar (material, färger, tillverkare m.m.) och varför? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka 3-krokar (material, färger, tillverkare m.m.) och varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilka 3-krokar (material, färger, tillverkare m.m.) och varför?

    Hej,

    Tröttnat på originalkrokarna som medföljer så har tänkt beställa storpack av 2/0 och 3/0 Gamakatsu som jag fått rekommenderade.
    Nu till mina frågor, väl när jag börjar googla så verkar det finnas krokar i brons, nickel och andra material (?). Hur ska man tänka kring materialval och har forumet några rekommendationer? Jag tänker utöver på hur tåligt respektive material är även på om jag skulle sätta en krok gjord av säg brons som jag tror är tyngre än nickel så påverkar det hur djupt/ytligt betet går eller hur snabbt det sjunker?
    Svart, rött, silverfärgat - hur tänker ni där?

    Annat jag missat att tänka på kring just krokar - shoot - högst uppskattat!

  • #2
    Under tiden som jag var som mest aktiv så körde jag uteslutande med Mustads bronserade krokar och dom höll kvaliteten. Det var till pimpel, trolling, havsfiske och när jag metade med levande agn efter gös och gädda. Det finns ju en uppsjö av olika krokar av olika slag. Till vanligt mete hade jag ett annat fabrikat som var av bra kvalitet och det var en franskt krokfabrikat. Minns ej namnet. Alla förtennade krokar som satt på en del spinnare, skeddrag o wobblers av olika fabrikat bytte jag ut när jag kom hem.Jag köpte krok i 100 förpackningar av olika storlekar så att det alltid fanns till hands. Förtennade krokar har jag aldrig lyckats få samma skärpa på som bronserade krokar.
    Den enda gången som jag har haft förtennade krokar är när jag har varit i Norge på Håkärinngsfiske för det finns/det fanns inga bronserade smidda krokar på 80-talet.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Vägvalet är mjukare krokar som går att skärpa och böja tillbaka utan att de går av om det behövs eller stenhårda som bara är att kasta när dom blir slöa - båda varianterna har sina fördelar vid olika fisken.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar so far. Jag kommer att använda krokarna till diverse beten för spinnfiske av gädda, både hård och mjukbeten är tanken.

        Kommentera


        • #5
          Jag brukar hålla mig till de kända märkena. Typ Gamakatsu, VMC, Owner eller Mustard. Sen tar jag den som är billigast just för tillfället. Har inte exprimenterat nått med färger. Kan säkert göra nån skillnad. Men jag tror att den är så liten att jag inte kan utvärdera den ordentligt.

          Kommentera


          • #6
            Kör owner 41
            stark som sjutton

            Kommentera


            • #7
              Bronz krokar är dom som har sämst skydd & rostar lättast, vissa märken lättare än andra.
              Sen har du nickel skyddade krokar som ger ett bättre skydd, sällan jag ser rost på dessa förutom på billiga skit krokar som ibland kan sitta orginal på beten.
              Sen har du permasteal som ser ut som galvatstål dom har bäst rostskydd.

              Alla krokar har sina för & nackdelar.

              VMC 8650 i nickel eller permasteal är den jag använder mest, går att köpa till bra pris så behöver man klippa en krok gör inte det något, den är stark & stryktålig & den krokar bra & relativt lätt att kroka loss. Med nickel eller permasteal har jag inte sett några tendenser till rost inte ens i´när man har fiskat i saltvatten

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Nippster3000 Visa inlägg
                Hej,

                Tröttnat på originalkrokarna som medföljer så har tänkt beställa storpack av 2/0 och 3/0 Gamakatsu som jag fått rekommenderade.
                Nu till mina frågor, väl när jag börjar googla så verkar det finnas krokar i brons, nickel och andra material (?). Hur ska man tänka kring materialval och har forumet några rekommendationer? Jag tänker utöver på hur tåligt respektive material är även på om jag skulle sätta en krok gjord av säg brons som jag tror är tyngre än nickel så påverkar det hur djupt/ytligt betet går eller hur snabbt det sjunker?
                Svart, rött, silverfärgat - hur tänker ni där?

                Annat jag missat att tänka på kring just krokar - shoot - högst uppskattat!
                ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                Hej Nippster 3000;


                Om Gösen lossnar efter att den suttit fast en liten stund på någon av dina wobbler har du troligtvis alltför slöa krokar....krokar som inte tränger in i Gösens käft....

                Om du ser när en Gös tar din wobbler kan du "gasa på" lite grann för att kroka Gösen....

                Mina egna krokar är alltid vassa som synålar! Jag känner på varje krokspets med tumme, pekfinger och långfinger innan jag släpper ut wobblern vid sidan av eller bakom båten. Smithwick har kemvässade krokar...men även de kan bli slöa om de skrapar i en sten eller något metallföremål...

                Till mina ofta återkommande kunder hos www.trumman.com brukade jag då och då erbjuda dem att de till konkurrenskraftiga priser ska få köpa kemvässade Partridge, VMC BZ7650 och PS7650 ConeCut samt Gamakatsu 3-krokar....

                Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

                Leif Engström
                Old Firehand

                Kommentera


                • #9
                  BZ är Bronze och PS är Perma Steel...

                  Bronze används mycket i sötvatten och Perma Steel används i saltvatten för att krokarna inte ska rosta ...

                  Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

                  Leif Engström
                  Old Firehand

                  Kommentera


                  • #10
                    Vill inte vara en partypooper, och någon får rätta mig om jag har fel, men det där med Permasteel, Bronze osv är ytbehandling. Själva kroken är inte i brons. Med referens till följande:

                    https://vmcpeche.com/vmc-coatings

                    Tänk dock på att så fort själva ytbehandlingen är repad eller skadad, kommer kroken börja rosta oavsett.

                    Personligen kör jag nästan uteslutande Gamakatsukrokar. Det har helt enkelt bara blivit så. Utan att säga att något är bäst.
                    Och jag vill inte ha bronsfärgade krokar av den enkla anledningen att jag tycker det är skitfult... så är det också sagt...

                    Och TS bör ju titta på funktion, vikt, färg, pris osv som är aktuellt för det du ska göra. Nästan alla krokar från de vanliga varumärken är bra grejer. Det är din personliga känsla som du får gå på. (Världens tråkigaste svar, men att fråga på internet vilken som är bäst/vilken man ska ha är som att fråga "hur långt är ett snöre?")

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 872 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 071 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X