Holken släpper - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Holken släpper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Holken släpper

    Idag blev fisketuren helt förstörd. När jag kom fram fick inte toppdelen fäste i nederdelen, som om holken hade blivit för stor. Jag antar att det kan orsakas av en spricka men ser inget vid inspektion. Vad kan man göra? Byta eller laga holken eller måste man gaffa ihop dem till ett odelat spö (inge bra)? Det är ett Savage Gear XLNT3 10-40g haspel
    Non é pericoloso sporgersi

  • #2
    http://www.theanglersforum.co.uk/for.../t-198644.html
    Dvs stearin, holkvax eller såg... ett nyköp borde kunna undvikas.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      http://www.theanglersforum.co.uk/for.../t-198644.html
      Dvs stearin, holkvax eller såg... ett nyköp borde kunna undvikas.
      Låter hoppfullt, gott om ljusstumpar sen julen!
      Non é pericoloso sporgersi

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg

        Låter hoppfullt, gott om ljusstumpar sen julen!
        Men inte en lösning tyvärr. Jag började med IKEA ljus och gick vidare till bättre kvalitet utan önskat resultat. Nästa tips testas i veckan
        Non é pericoloso sporgersi

        Kommentera


        • #5
          Är det så att övre spödelen inte alls får fäste om nedre holken, eller är det inget motstånd bara? Ljus/stearin har aldrig funkat för mig, bara tvärtom då det blir mycket mera glid. Värt att testa vore "ferrule wax", något mer kladdigare än vanligt stearin och som många spöbyggare i USA rekommenderar för lösa spödelar. T.ex:
          https://fishline.se/p/flugfiske/till...RoCjf4QAvD_BwE

          Kommentera


          • #6
            Hej
            Hade spön där holkarna tog slut o gick i botten.
            Provade olika metoder, tejp som jag lät sitta, klistret från tejp m.m men inget höll måttet.
            Sedan några år kör jag Grafitolin wax. Lite kletigt men fungerar klockrent. Spöt sitter kanon och lossar lätt när det skall delas.
            Peter b

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg
              Idag blev fisketuren helt förstörd. När jag kom fram fick inte toppdelen fäste i nederdelen, som om holken hade blivit för stor. Jag antar att det kan orsakas av en spricka men ser inget vid inspektion. Vad kan man göra? Byta eller laga holken eller måste man gaffa ihop dem till ett odelat spö (inge bra)? Det är ett Savage Gear XLNT3 10-40g haspel
              -----------------------------------------------------------------------------------------------------

              Att hondelen av holken blivit glapp kan bero på att du vridit fast holken så att hondelen blivit vidare än vad den var som ny...

              Du kan försöka med att lacka pinnen (handelen) med spölack några gånger för att se om holken sitter ihop bättre..
              Kom också ihåg att inte vrida ihop och isär holken i framtiden. Bättre är att du trycker ihop och drar isär spödelarna...
              Eventuellt kan du gå ner på huk och föra in spöt spöt bakom knävecken och pressa ihop och dra isär spöt med hjälp av händer och ben....

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Kommentera


              • #8
                Nåt lurt är det! Övre spödelen greppar inte alls om nederdelen, det känns ungefär som att spötoppen kan segla iväg vid kast. Det hände också ”över en natt” eller i alla fall från en tur till en annan. Tror därför mer på mekanisk olycka än förslitning pga överdrivet vridande.
                Non é pericoloso sporgersi

                Kommentera


                • #9
                  Hej!
                  När det hände för mej på ett spö.
                  Så tog jag av ett förkromat koppar rör.
                  Eller en sån man sätter på koppar till låsningar.
                  Så har du lagat spöt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg
                    Nåt lurt är det! Övre spödelen greppar inte alls om nederdelen, det känns ungefär som att spötoppen kan segla iväg vid kast. Det hände också ”över en natt” eller i alla fall från en tur till en annan. Tror därför mer på mekanisk olycka än förslitning pga överdrivet vridande.
                    Verkar ju isf som en typ osynlig spricka. Hade testat att dra åt ca 150mm långa buntband med några få cm mellanrum hårt om hela honholkens längd, dra åt buntbanden med känsla och tång så det ger ordentlig effekt. Sitter delarna ihop tightare eller 100 efter detta så har du ringat in problemet som en spricka. Sitter delarna bara tightare men inte 100 kanske det går att tvinga ihop buntbanden nåt ”snäpp” till. Ett tips är att doppa buntbandens hondel i vatten innan du drar ihop dom, man brukar kunna dra åt dom lite hårdare då eftersom vattnet ”agerar glidmedel”. Sätt tumnageln emot buntbandens hondel ”som broms”när du drar åt.

                    Har även en enkel idé ang lagning om ovan ger bra resultat.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 934 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 392 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 672 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 085 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X