Holken släpper - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Holken släpper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

    Verkar ju isf som en typ osynlig spricka. Hade testat att dra åt ca 150mm långa buntband med några få cm mellanrum hårt om hela honholkens längd, dra åt buntbanden med känsla och tång så det ger ordentlig effekt. Sitter delarna ihop tightare eller 100 efter detta så har du ringat in problemet som en spricka. Sitter delarna bara tightare men inte 100 kanske det går att tvinga ihop buntbanden nåt ”snäpp” till. Ett tips är att doppa buntbandens hondel i vatten innan du drar ihop dom, man brukar kunna dra åt dom lite hårdare då eftersom vattnet ”agerar glidmedel”. Sätt tumnageln emot buntbandens hondel ”som broms”när du drar åt.

    Har även en enkel idé ang lagning om ovan ger bra resultat.
    Måste provas!
    Non é pericoloso sporgersi

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Gosekungen Visa inlägg
      Hej!
      När det hände för mej på ett spö.
      Så tog jag av ett förkromat koppar rör.
      Eller en sån man sätter på koppar till låsningar.
      Så har du lagat spöt.
      Tänk det där begrep jag inte... bilder?

      Spricka var en intressant tes att kolla upp givet att det hände över en natt... hanen ser fet, oljig ut, pröva att avfetta hona/hanne innan du "buntar ihop" honan och prövar andra förslagna trix som t ex holkvax...

      Kommentera


      • #13
        Krympslang runt honan kan vara värt att prova.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Tänk det där begrep jag inte... bilder?

          Spricka var en intressant tes att kolla upp givet att det hände över en natt... hanen ser fet, oljig ut, pröva att avfetta hona/hanne innan du "buntar ihop" honan och prövar andra förslagna trix som t ex holkvax...
          Förstod inte heller…
          Det feta är stearin och pålagt som första fixförsök
          Non é pericoloso sporgersi

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

            Verkar ju isf som en typ osynlig spricka. Hade testat att dra åt ca 150mm långa buntband med några få cm mellanrum hårt om hela honholkens längd, dra åt buntbanden med känsla och tång så det ger ordentlig effekt. Sitter delarna ihop tightare eller 100 efter detta så har du ringat in problemet som en spricka. Sitter delarna bara tightare men inte 100 kanske det går att tvinga ihop buntbanden nåt ”snäpp” till. Ett tips är att doppa buntbandens hondel i vatten innan du drar ihop dom, man brukar kunna dra åt dom lite hårdare då eftersom vattnet ”agerar glidmedel”. Sätt tumnageln emot buntbandens hondel ”som broms”när du drar åt.

            Har även en enkel idé ang lagning om ovan ger bra resultat.
            Provat utan avsett resultat. Svårt att dra buntbanden lagom hårt runt ett så smalt rör, men tyvärr satt det inte fast även om det kanske blev lite tightare så att stearinet skrapades av
            Non é pericoloso sporgersi

            Kommentera


            • #16
              Trist!

              Kan du kliniskt få bort stearinet från handelen så kan du ju testa dig fram med spölack i omgångar tills delarna sitter som de ska. Skulle möjligen även kunna funka med mkt tunn krympslang som i diameter bara är obetydligt större än handelen, då slipper du isf mecket med målning och torkning. Låt isf slangen bli runt 10mm för lång, när man sen värmer så kmr överskottet att krympa mer än på hanholken, det blir då en bra övergång när honan ska träs på. Använd isf inte varmluftspistol, det kan bli för varmt för spöet, med tunna krymslangar räcker det gott och väl med en hårfön.

              Kommentera


              • #17
                På med lite lack på handelen så att dess diameter ökar något. Problemet löst! Dock märkligt att det skett på ett så nytt spö, reklamation?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg
                  Nåt lurt är det! Övre spödelen greppar inte alls om nederdelen, det känns ungefär som att spötoppen kan segla iväg vid kast. Det hände också ”över en natt” eller i alla fall från en tur till en annan. Tror därför mer på mekanisk olycka än förslitning pga överdrivet vridande.
                  Nog var det nåt lurt alltid! Med hjälp av två extra ögon i fiskebutiken konstaterades snabbt att det inte var frågan om ett urholkat äktenskap där makarna vuxit ifrån varandra andligen eller kroppsligen utan om ett omaka par som aldrig parat sig tidigare. Jag lommade hem som en idiot, visserligen en lycklig sådan eftersom det fixade sig utan kostnad eller arbete.
                  Min upplevelse av att det hände väldigt plötsligt var sann, det var helt enkelt fel toppdel jag fick med mig hem från landet. Till mitt klena försvar kan framföras att spöna normalt förvaras riggade men just den här gången skulle jag byta lina och hade delat bägge haspelspöna.

                  Jag tackar för alla goda råd, både om åtgärder på spöt och kroppshållning.
                  Tyvärr kan jag inte bjuda på en pudel utan bara en Portugisisk vattenhund
                  Non é pericoloso sporgersi

                  Kommentera


                  • #19
                    Det var som... du har alltså två likadana spön i din ägo?! Du har alltså främjat otukt där två obekanta, en hona och hane tvingats in i en ohelig, opassande allians...?

                    Trösten är att när FS nån gång i framtiden fixar sökfunktionen (ha ha) så kan denna tråd ge viss vägledning till de som sitter som holkar inför obegripliga spöglapp..

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Det var som... du har alltså två likadana spön i din ägo?! Du har alltså främjat otukt där två obekanta, en hona och hane tvingats in i en ohelig, opassande allians...?

                      Trösten är att när FS nån gång i framtiden fixar sökfunktionen (ha ha) så kan denna tråd ge viss vägledning till de som sitter som holkar inför obegripliga spöglapp..
                      Tyvärr var det inte två likadana spön (då hade det kanske passat) utan ännu otuktigare.
                      Kan bara hålla med om sökbehovet. Kommer försöka bokmärka tråden själv för framtiden
                      Non é pericoloso sporgersi

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 844 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 066 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X