Haspelrulle till 7-2x g 7-8 fot spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle till 7-2x g 7-8 fot spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelrulle till 7-2x g 7-8 fot spö

    Hej!

    Söker tips på haspelrulle till spö tänkt till fr.a. abborrfisket. Spöt är klassat 7-21 g och 7-8 fot.

    Vilken storlek på rulle är lämpligast för denna kombo? Föredrar lättare med mer känsla framför rejälare.

    Tips på bra, prisvärd rulle?

    Alla svar uppskattas!


  • #2
    Hej!
    jag har tidigare själv fått tipset om Daiwa Fuego LT, jag tycker den är grym och använder den till mitt 4-12 haspel. Storlek 2000 eller 2500 hade nog passat dig bra. Flera har även tipsat om Daiwa Ninja LT i andra trådar.

    Jag kör Multi på mitt 7-21g spö och hade jag valt haspel till det så hade det blivit en Fuego till för min del.

    skitfiske
    /Mattiaz

    Kommentera


    • #3
      Ligger ju en shimano stradic i säljes i 1000 storlek. Trevlig rulle!

      Kommentera


      • #4
        Tack för tipsen om daiwa fuego och shimano stradic!
        Daiwa fuego var ny för mig, verkar prisvärd.

        esox88, vad tror du om 1000-storleken på stradicen?

        Vad tror ni generellt om 1000 vs 2000 size till kombon?

        Kommentera


        • #5
          Shimano 1000 har lika liten ytterdiameter på spolen som Daiwa LT 2000 om jag minns rätt. Ser ingen fördel med det så jag valde den lite större prorex V LT 2500-XH (något mindre diameter än Shimano 2500 spolen).

          XH har på köpet 6,2:1 och en grundare spole (än LT 2500D) och rymmer ganska precis 120m 0,13 Sufix 832 - behövs knappt det till borre och öring och balanserar ganska fint på ett 7' 10-30g spö, ngt överklassat.
          Senast ändrad av anteman; 2020-06-21, 21:22.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Shimano 1000 har lika liten ytterdiameter på spolen som Daiwa LT 2000 om jag minns rätt. Ser ingen fördel med det så jag valde den lite större prorex V LT 2500-XH (något mindre diameter än Shimano 2500 spolen).

            XH har på köpet 6,2:1 och en grundare spole (än LT 2500D) och rymmer ganska precis 120m 0,13 Sufix 832 - behövs knappt det till borre och öring och balanserar ganska fint på ett 7' 10-30g spö, ngt överklassat.
            Ah ok, man ska inte stirra sig blind på benämningarna utan det kan variera mellan tillverkare vad t.ex. ”2000” betyder i storleksväg?
            Får kolla hårda fakta som spoldiameter antar jag.

            Tack för tipset om prorexen, kollade in den! Det enda är att jag tyvärr är allergisk mot deras lila accentfärg de envisas med i prorexserien... Nästan ännu mer framträdande på deras rullar än spön.

            Kommentera


            • #7
              Ja benämningar säger inte allt.. men jag är nördig här, spolen ska vara "lagom", en del bara köper å fiskar å är säkert ungefär lika glada... :-)
              Apropå Prorex, kanske "Spön och rullar mm med det lil(l)a extra!" ?? :-)
              Senast ändrad av anteman; 2020-06-23, 07:06.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja benämningar säger inte allt.. men jag är nördig här, spolen ska vara "lagom", en del bara köper å fiskar å är säkert ungefär lika glada... :-)
                Apropå Prorex, kanske "Spön och rullar mm med det lil(l)a extra!" ?? :-)
                Finns bra grejer där helt klart, gillar spöserien XR och AGS.

                Vill gärna nörda ner mig i detta, har dålig koll på haspelrullar överlag! Uppskattar därför alla sådana kommentarer.

                Har i detta fall, till denna kombo, hellre en något för lätt än för tung utrustning.

                Kommentera


                • #9
                  Står nog mellan Daiwa Fuego och Shimano Stradic CI4.

                  Lutar åt 2500-storlek, i Shimanons fall med den högre utväxlingen 1:6,0.

                  Shimano Stradic 2500HGFB verkar dock vara identisk med C3000HGFB, det enda jag kan se är att spolen är grundare på 2500-varianten? De verkar väga lika mycket t.ex.

                  Någon som har bra koll på detta? Lutar åt 2500 och grundare spole, dock märkligt att denna inte är lättare än C3000 om nu denna är djupare?

                  Kommentera


                  • #10
                    Haka inte upp dig. 3000 om större måste va tyngre än 2500. Välj inte utväxling efter färg. 3000 djupare än 2500 why en sån? En tyngre rulle kan lira bättre på långt spö.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 862 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X