Akut: välja rätt abborrespö (jiggning) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Akut: välja rätt abborrespö (jiggning)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Akut: välja rätt abborrespö (jiggning)

    Hej,

    Behöver inhandla ett nytt abborrespö. Kommer framför allt att köra jiggar och vibrationsbeten.
    Jag har redan ett Shimano Yasei trout 5-20 g men det är i styvaste laget och känner inte små pet i princip (detta spöet kan jag ha till tyngre fiske).

    Vilket tycker ni jag ska välja? Jag vill ha go fin känslig topp, kunna kasta jiggar med 10 g skalle (8,5 cm piglet shad, kanske 10 cm, westin shad teez 7/9 cm)

    Har kollat in följande spö:
    Westin W3 Finesse Jig 5-20. Tycker det verkar riktigt fint för mitt syfte, gillar också rosa toppen. MEN! i recensionerna klagas det över att övre spödelen vridet sig efter antal kast. Har någon provat spöet?
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...nesse-jig.html

    Westin W3 T&C 5-15 g
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...5-g-2-sec.html

    Svartzonker ml 7'5 6-21 g
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...21g-spinn.html


  • #2
    Daiwa ags, bft perception, zodias Är några trevliga spön

    Kommentera


    • #3
      Stockholms fiske har Armada Tackle Goldfeather.
      Sjukt bra Borrespö till jiggfisket :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #4
        W3 jig och daiwa prorex dropshot har jag fått rekommenderade av en utav dom lokala butikerna.

        Recension av prorex dropshot finns här https://issuu.com/magazinefisheco/docs/fisheco_4_2019

        Kommentera


        • #5
          Westin W3 T&C 5-15 g alla dagar i veckan.
          Har själv 7-21 och en polare köpte nyss 5-15 och han älskar det.

          Kommentera


          • #6
            Det här är intressant.. har samma Troutspö som du, ganska styvt i toppen för att vara ett 5-20 spö men inte kralligt i botten. Mitt andra spö är ett dyrt Sportexspö 8' 12-29g som är nästan tvärtom, dvs mjuk topp och krallig ryggrad.... gillar båda men visst är det dyrare lite mer känsligt och bättre balans. Fast min poäng är att "känliga spön som berättar allt" är överdrivet. När jag jiggar kollar jag på linan under hemtagning... att vänta tills man känner hugget är att vara alltför sen... 2:a på bollen typ

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
              W3 jig och daiwa prorex dropshot har jag fått rekommenderade av en utav dom lokala butikerna.

              Recension av prorex dropshot finns här https://issuu.com/magazinefisheco/docs/fisheco_4_2019

              Det som oroar mig att övre spötoppen verkar vrida på sig på W3 Jig spöet enligt recensionerna från Söders.
              Om någon av er på fiskesnack har kört längre tid med W3 Jig får ni gärna meddela er åsikt.

              Andre
              2020-05-10 @ 09:59:39
              Snabb leveransBra längd för jiggfisket.Övre delen av spötoppen vrider sig efter X-antal kasst. Så spöringarna intd är i en rak linje trots att man satt ihop dem tight.Bra spö men kan kännas lite svampigt i början, svårt att göra riktiga mothugg på gös och abborre.Gädda suger jy bara in betet så


              2019-05-12 @ 20:27:31

              Helt värdelöst. 3 gånger har det gått sönder, ett spö för detta pris borde hålla mer än några kast.

              2017-07-26 @ 03:13:44

              Mycket bra känsla i spöt. Minsta lilla pill skickas direkt in i handflatan. Spöt känns kvalitativt, men mitt nya BFT Perception 5-20g ger samma känsla med mer ryggrad/bättre krokningar.Den får inte fullpott pga några nackdelar.- Rullfästet ligger där man vilar handen vid jiggning. Vid plötsliga hugg kan det kännas som att man råkar skruva upp rullfästet.- En till nackdel är att spöt är otroligt överklassat. Sätter du på en jiggskalle på 20g mindre relax så känns det överbelastat.-Efter 1h fiske så har överdelen snurrat lite åt ena sidan, så man får fixa till det, så att spöringarna går i en rak linje.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Appehl Visa inlägg
                Westin W3 T&C 5-15 g alla dagar i veckan.
                Har själv 7-21 och en polare köpte nyss 5-15 och han älskar det.
                Tack för din input. Fixar 5-15 g spöet även typ upp till ca 18 g? Vad kör din polare för beten? Vikter osv
                Lutar åt detta spöet eller W3 Jig som det ser ut nu.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Det här är intressant.. har samma Troutspö som du, ganska styvt i toppen för att vara ett 5-20 spö men inte kralligt i botten. Mitt andra spö är ett dyrt Sportexspö 8' 12-29g som är nästan tvärtom, dvs mjuk topp och krallig ryggrad.... gillar båda men visst är det dyrare lite mer känsligt och bättre balans. Fast min poäng är att "känliga spön som berättar allt" är överdrivet. När jag jiggar kollar jag på linan under hemtagning... att vänta tills man känner hugget är att vara alltför sen... 2:a på bollen typ
                  Onekligen intressant & svårt att välja! Rena djungeln.
                  Att checka linan låter rimligt, det brukar nog funka bra för mig när det är vindstilla eller så.
                  Sen kan jag inte hålla fokus 10 h / d så då kanske känslig topp kan vara något

                  Hade du fortfarande ett Svartzonker 6-21 g?

                  Kommentera


                  • #10
                    Jo SZ har jag kvar, nu var det ett tag sedan jag använde det men upplever det som mittemellan de andra spöna i aktion om jag minns rätt. Känsligare, vekare topp än Trout men inte fullt lika vek som Sportex. Ett helt ok spö i mina ögon, funkar till både jigg och hårdbeten.
                    Senast ändrad av anteman; 2020-06-28, 13:26.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X