Akut: välja rätt abborrespö (jiggning) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Akut: välja rätt abborrespö (jiggning)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Budget?

    skulle säga köp ett gunki iron-t chooten eller eller zodias.. fina grejer bra känsla.. köp helst ett som är max 15g, klarar av jigg+ skalle 20g båda 2

    Kommentera


    • #12
      Kan tillägga att jag haft ett westin w3 spö men tycker det fattas känsla. Gillade det inte alls.
      men det e min personliga uppfattning.
      Bästa är att du själv känner på spöna i butik så får man iaf en fingervisning

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Jo SZ har jag kvar, nu var det ett tag sedan jag använde det men upplever det som mittemellan de andra spöna i aktion som jag minns rätt. Känsligare, vekare topp än Trout men inte fullt lika vek som Sportex. Ett helt ok spö i mina ögon, funkar till både jigg och hårdbeten.
        ----------------------------------------------------

        Hej Anteman;

        Där har vi kanske lite olika uppfattningar gällande Sportex, tyska kvalitetsspön som jag tycker varken är veka eller svaga ... Med Sportex Carbon Kevlar spön har jag spinnfiskat i massor av år och verkligen uppskattat dem....

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-06-29, 05:51.

        Kommentera


        • #14
          Hej OF!
          Ett spö med vek topp är på intet sätt ett kvalitetsbegrepp här utan mer en beskrivning av hur toppen av ett spö ter sig i relation till ett annan spö med kraftigare spötopp. Om jag säger att just mitt Sportexspö är mjukare i toppen än de andra två som är styvare så klarnar det kanske.

          Sportex har säkert en väldig massa olika spöserier med både veka, ja mjuka, känsliga toppar som avgjort kraftigare saker...

          Mitt Sportex användes senast i går när vi trollade med bl a 11 cm wobbler efter Ekolngös. Vet att man kan köra mkt större än så till gös men det får bli en annan gång.

          Ett mkt trevligt spö, den tunna (veka!) toppen signalerar betets gång mkt väl men har ändå en god ryggrad som klarar att sätta lite press.

          Några hugg, ett par gösar en mkt pigg gädda blev det något skrala resultatet... På ett av spöna satt en 15cm Shadalicious jigg (typ som en lite fylligare Hollow Belly) med 30g skalle. Den simmar, slår otroligt mycket även i 1,2-1,3 knop. Skulle veva upp och kolla betet och då under ökad fart stöter det till, sen hugger det! Jag gör mothugg och hinner precis känna motstånd innan allt släpper...

          Upp kommer en flätlina utan tafs å bete... brottytan såg sliten, fransad ut... som om den nötts av ovan tafsen... i en gäddkäft? Har nog aldrig hänt mig förr..
          Senast ändrad av anteman; 2020-06-28, 17:30.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg
            Kan tillägga att jag haft ett westin w3 spö men tycker det fattas känsla. Gillade det inte alls.
            men det e min personliga uppfattning.
            Bästa är att du själv känner på spöna i butik så får man iaf en fingervisning
            Jag vurmade för w3 t&c 5-15 g när någon av användarna menade på att det är underklassat och visst är det så , jag har fiskat med 20g skalle och shadteez , det funkar perfekt. Var helt såld på det här spöet förra sommaren och fiskade mycket med det men detta året köpte jag faktiskt ett 30 grams lättare Beastmaster FX ML och från att gå från en styvare klinga som t&C till ett ML spö så gillar jag toppaktionen lite mer i det nyare spöet. Är jag dock ute med flytringen och fiskar gös så tar jag t&c spöet. Så beroende på var hur och när så är vissa klingor bättre lämpade än andra. Perception 2 från BFT är många nöjda med?


            Jag passade även på att köpa en c14 stradic 1000 rulle och den kombon spö och rulle väger sammanlagt 260 gram. Skönt med lätta prylar.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
            107 svar
            23 932 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Utter
            av Utter
             
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 295 svar
            261 886 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            852 svar
            138 373 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg El_Kebabo  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 030 svar
            192 670 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 075 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Arbetar...
            X