Tips på spinnspö för hårdbeten, abborre. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på spinnspö för hårdbeten, abborre.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på spinnspö för hårdbeten, abborre.

    Hej!

    Har för närvarande ett jigg-/dropshotspö som jag är nöjd med för jiggning: Fladen Vantage Dropshot 7-28g. Upplever dock vissa bekymmer att fiska poppers p.g.a. mjukhet i spö och tafs. Så är därför på jakt efter ett spinnspö+rulle som kompletterar det jag redan har.

    Jag vill fiska med flätlina och helst ståltafs eller dylikt. Vill kunna fiska poppers, spinnare, samt helst även crankbaits och jerkbaits (som jag inte har provat mig på tidigare). Fiskar poppers som väger 7g, och kastar ibland spinnare under 10g. Målet är att kunna täcka så många tekniker som möjligt för abborre med två spön. Prisklass: Mellan. Bor i Jönköping och kan tänka mig att köpa begagnat.

    Är nyfiken på om någon har erfaren heter av Daiwa Tatula 3-28g och om det kan passa mina behov. Har även kikat på nedanstående (Abu Veracity). Är dock osäker på om det är för stumt att gå på ett 10-30g spö, eftersom jag kommer att kasta en del lättare beten.
    https://fiska.nu/produkt/abu-ambassadeur-perch-combo/

    Tar tacksamt emot förslag, tankar och egna erfarenheter.

    /Olof

  • #2
    Ursprungligen postat av ovlof Visa inlägg
    Hej!

    Har för närvarande ett jigg-/dropshotspö som jag är nöjd med för jiggning: Fladen Vantage Dropshot 7-28g. Upplever dock vissa bekymmer att fiska poppers p.g.a. mjukhet i spö och tafs. Så är därför på jakt efter ett spinnspö+rulle som kompletterar det jag redan har.

    Jag vill fiska med flätlina och helst ståltafs eller dylikt. Vill kunna fiska poppers, spinnare, samt helst även crankbaits och jerkbaits (som jag inte har provat mig på tidigare). Fiskar poppers som väger 7g, och kastar ibland spinnare under 10g. Målet är att kunna täcka så många tekniker som möjligt för abborre med två spön. Prisklass: Mellan. Bor i Jönköping och kan tänka mig att köpa begagnat.

    Är nyfiken på om någon har erfaren heter av Daiwa Tatula 3-28g och om det kan passa mina behov. Har även kikat på nedanstående (Abu Veracity). Är dock osäker på om det är för stumt att gå på ett 10-30g spö, eftersom jag kommer att kasta en del lättare beten.
    https://fiska.nu/produkt/abu-ambassadeur-perch-combo/

    Tar tacksamt emot förslag, tankar och egna erfarenheter.

    /Olof
    Kläm och känn i butik, alla har olika preferenser och du får antagligen lika många olika svar som svar.
    Men låt mig börja, Daiwa Prorex i nån viktklass som funkar.
    Jag har det till lite blandat abborrfiske med en Daiwa prorex 100 tws sv, tycker det är en trevlig combo.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      Tycker de spöna du nämner är något styva för hårdbeten, skulle vara . Skönaste jag provat för det fisket är Armada Silver Feather 6-32g

      Hade hoppas skriva Daiwa Air 7'7" 4-21gr, men jag knäckte mitt spö efter ett fiskepass.Inte ens infiskat. Tiltade ned motorn över spöt som låg i fodral vid en halvakut landstigning

      Så tips #1: Silver Feather.
      tips #2 gå på dass innan du far ut i skärgården :p
      http://mortasfiske.blogspot.com

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
        Tycker de spöna du nämner är något styva för hårdbeten, skulle vara .
        Som sagt subjektivt
        Sen kanske jag gillar det du nämner mer med, men sällan har man testat alla olika sorter och färger
        Senast ändrad av Bowen; 2020-07-02, 10:18.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

        Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

        -Okänd

        Kommentera


        • #5
          Tack för svaren! Förmodligen ska jag rikta in mig mot ett aningen mjukare spö. Efter att ha läst på lite verkar det som att ett mjukare spö med djupare aktion föredras för jerks och crankbaits om man kör flätlina. Om man fiskar poppers (vilket jag gillar!) så ska det dock vara stumt. vilken av dessa egenskaper är viktigast; alltså är det enklare att fiska poppers med ett mjukare spö eller jerks med ett hårdare (förutsatt flätlina och stum tafs)? Med stum tafs tycker jag faktiskt att det går dugligt att fiska poppers med mitt nuvarande jiggspö, men har heller aldrig prövat nåt annat.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av ovlof Visa inlägg
            Hej!

            Har för närvarande ett jigg-/dropshotspö som jag är nöjd med för jiggning: Fladen Vantage Dropshot 7-28g. Upplever dock vissa bekymmer att fiska poppers p.g.a. mjukhet i spö och tafs. Så är därför på jakt efter ett spinnspö+rulle som kompletterar det jag redan har.

            Jag vill fiska med flätlina och helst ståltafs eller dylikt. Vill kunna fiska poppers, spinnare, samt helst även crankbaits och jerkbaits (som jag inte har provat mig på tidigare). Fiskar poppers som väger 7g, och kastar ibland spinnare under 10g. Målet är att kunna täcka så många tekniker som möjligt för abborre med två spön. Prisklass: Mellan. Bor i Jönköping och kan tänka mig att köpa begagnat.

            Är nyfiken på om någon har erfaren heter av Daiwa Tatula 3-28g och om det kan passa mina behov. Har även kikat på nedanstående (Abu Veracity). Är dock osäker på om det är för stumt att gå på ett 10-30g spö, eftersom jag kommer att kasta en del lättare beten.
            https://fiska.nu/produkt/abu-ambassadeur-perch-combo/

            Tar tacksamt emot förslag, tankar och egna erfarenheter.

            /Olof
            -----------------------------------

            Hej Olof;

            Jag använder mest och gillar Berkley och Kunnan 6 - 7 fots haspelspön för jigfiske efter Abborre och Gös...
            Som haspelrullar till jigspöna fungerar Mitchell 308 och ABU Cardinal 52 helt perfekt för mig sedan massor av år tillbaka....

            Flätlina och ståltafs använder jag inte vid jigfiske utan Berkley Trilene fluorocarbon och Silver Tread Excalibur vanliga, homogena och glasklara nylonlinor i tunnare dimensioner fungerar bra för mig vid mitt eget jigfiske...

            Skulle jag använda flätlina och ståltafs vid jigfiske då har jag något att skylla på varför jag inte kommer hem med några Abborrar....

            Old Firehand
            Leif Engström

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
              Tycker de spöna du nämner är något styva för hårdbeten, skulle vara . Skönaste jag provat för det fisket är Armada Silver Feather 6-32g

              Hade hoppas skriva Daiwa Air 7'7" 4-21gr, men jag knäckte mitt spö efter ett fiskepass.Inte ens infiskat. Tiltade ned motorn över spöt som låg i fodral vid en halvakut landstigning

              Så tips #1: Silver Feather.
              tips #2 gå på dass innan du far ut i skärgården :p
              Jag har Armada Gold Feather och det är det skönaste spö jag någonsin fiskat med, utklassar mitt St Croix swim jigg finesse :-) som jag håller som nr:2 :-)
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #8
                Skulle vilja slå ett slag för fkp gear d4 draugen 8-26 gr. Finns i 6,7 o 8 fot för haspel, 6 o 7 fot för multirulle. Riktigt sköna och prisvärda allroundspön. De är styva nog för jigg, dropshot och popper, men funkar även utmärkt för wobbler och dylikt. Känsliga för priset, kastar långt och är allmänt gosiga. Även en liten borre är roligt (till en viss gräns...) på en draugen.

                Har ett veracity också. Dubbelt så dyrt, men får allt som oftast stanna hemma. För styvt, får det inte att ladda förrän vid 15+gr, för klent för stora fiskar, för tråkigt på små...

                Kommentera


                • #9
                  Tack för alla tips! För att förtydliga så har jag redan ett spö för jiggfiske, där jag fiskar med FC-tafs. Den setup jag nu frågar om ska alltså täcka så många andra tekniker som möjligt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Mycket bra pris på det kit du TS själv länkade till men det skjuter klart över målet om man tänker beten från 7g och uppåt om du frågar mig. Framgår inte vilka vikter du främst kör, är 7-12 vanligast så max ett 5-25g spö fast hellre 5-15g.

                    Jag kör bla ett SZ 7'6" 6-21g spinn, trevligt och allround, inte djupt, inte jättetoppigt men jag kör sällan under 10g utan väljer gärna beten med samma egenskaper men som väger något mer just för att kunna kasta längre/enklare.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 374 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 076 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X