Nybörjarset multirulle runt 2000 SEK hjälp uppskattas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarset multirulle runt 2000 SEK hjälp uppskattas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nybörjarset multirulle runt 2000 SEK hjälp uppskattas

    Hej. Jag fiskar oftast abborre eller gös (fastnar en och annan gädda) och ibland varvar jag med att åka till insjöar där de planterat öring och regnbåge. Har ett haspelset sedan tidigare shimano catana som såldes på dogger för något år sedan. Hittade rekommendationen här på forumet inte fullt nöjd då det surrar lite i toppen av spöt när man vevar in och min pappas spö från 80 talet kastar längre med slitna rullar...

    Vill nu testa att köra med multirulle, betena jag använder är från 7 gram (Toby) varvat med lite spinnare och wobblers. Funderar på att testa jigga lite om jag får in tekniken.

    Hur som helst så har jag sneglat på att köpa ett multirulleset men vet inte vad jag ska köpa. Har kikat lite på en curado 71 rulle men är väldigt osäker. Ser att folket här rekommenderar daiwa prorex eller tatula men blir bara mer osäker ju mer jag läser runt.

    Så finns det någon vänlig själ som kan rekommendera en nybörjaruppsättning som inte gör mig ruinerad för runt 2000 kronor?

    tack !!!

  • #2
    ABU har släppt 3 nya kombo som ligger i din prisklass. Har själv ej testat men har kompisar som är nöjda med sina.

    Curado 71 däremot har jag och är supernöjd. Har den på ett Armada Tackle Goldfeather. Super lätt och sjukt skön kombo.
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Curado 71/daiwas två tatula låter rätt alla tre... inte prövat någon av dem men svårt att få ngn av dem med ett dugligt spö för 2000kr... kolla på säljes här på FS, finns ofta prisvärda "abborrekit" där.

      Jag gillar min Daiwa T3:a med en Daiwa SLP Works, RCSB 1012 G1 SV spole, fast vissa tycker SV-spolar är alltför trygga och därmed kastar de inte lika långt som Curado 71, som jag tror är något mer långkastarkapabel men också mer nervös ffa i motvind... Mitt tips för en nybörjare på multi är Daiwa.

      Classe 69? Curado 71 vs Daiwa Steez eller vad du hade, vilken och varför?

      Förvånar att ett Catanaspö med modern rulle får stryk av pappas kit? Är det samma längd på spöna, kastvikter, lintjocklek eller jämför du äpplen å päron? Lagt på för lite lina på spolen?
      Surr...? Vad menas? Flätlina på det ena kitet och nylon på pappas? Då är det begripligt, nylon är tystare men där upphör "i princip" dess fördelar... iaf för mig, kör enbart flätlina.
      Senast ändrad av anteman; 2020-07-02, 19:51.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
        ABU har släppt 3 nya kombo som ligger i din prisklass. Har själv ej testat men har kompisar som är nöjda med sina.

        Curado 71 däremot har jag och är supernöjd. Har den på ett Armada Tackle Goldfeather. Super lätt och sjukt skön kombo.
        Tänker du på revo 4x?

        Såg nu att Daiwa Fuego CT 100 HL kanske är något. Men hittar inte lägsta betesvikten... Hur ska man tänka här?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Curado 71/daiwas två tatula låter rätt alla tre... inte prövat någon av dem men svårt att få ngn av dem med ett dugligt spö för 2000kr... kolla på säljes här på FS, finns ofta prisvärda "abborrekit" där.

          Jag gillar min Daiwa T3:a med en Daiwa SLP Works, RCSB 1012/1016 G1 SV
          spole, fast vissa tycker SV-spolar är alltför trygga och därmed kastar de inte lika långt som Curado 71, som jag tror är något mer långkastarkapabel men också mer nervös ffa i motvind... Mitt tips för en nybörjare på multi är Daiwa.

          Classe 69? Curado 71 vs Daiwa Steez eller vad du hade, vilken och varför?

          Förvånar att ett Catanaspö med modern rulle får stryk av pappas kit? Är det samma längd på spöna, kastvikter, lintjocklek eller jämför du äpplen å päron? Lagt på för lite lina på spolen?
          Surr...? Vad menas? Flätlina på det ena kitet och nylon på pappas? Då är det begripligt, nylon är tystare men där upphör "i princip" dess fördelar... iaf för mig, kör enbart flätlina.
          Jag svarar Curado 71 HG alla dagar i Veckan :-)
          Jag har nu även en Metanium DC så mina Borrerullar är nu Hittade :-)
          Och har 2 ruskiga spö till dessa rullar oxå :-)
          Så för första gången på väldigt lång tid känner jag mig väldigt nöjd :-)
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Curado 71/daiwas två tatula låter rätt alla tre... inte prövat någon av dem men svårt att få ngn av dem med ett dugligt spö för 2000kr... kolla på säljes här på FS, finns ofta prisvärda "abborrekit" där.


            Förvånar att ett Catanaspö med modern rulle får stryk av pappas kit? Är det samma längd på spöna, kastvikter, lintjocklek eller jämför du äpplen å päron? Lagt på för lite lina på spolen?
            Surr...? Vad menas? Flätlina på det ena kitet och nylon på pappas? Då är det begripligt, nylon är tystare men där upphör "i princip" dess fördelar... iaf för mig, kör enbart flätlina.
            Jag äger ShimanoenSienna 2500FD på ett Shimano Catana DX 210M. Sitter 0,8 flätad lina på. Spolen är iofs inte full.

            Han har också flätad lina men mer på spolen. Minns inte tjockleken. Kortare och tjockare spö och någon äldre Abu Garcia rulle. Får kolla modellen när jag ser honom.

            "Surret" är när jag vevar in så böjs toppen och man hör linan i hela spöt.. små mikrovibrationer.. sus/surrljud..


            Vilka två tatula syftar du på?

            Tack!!!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

              Jag svarar Curado 71 HG alla dagar i Veckan :-)
              Jag har nu även en Metanium DC så mina Borrerullar är nu Hittade :-)
              Och har 2 ruskiga spö till dessa rullar oxå :-)
              Så för första gången på väldigt lång tid känner jag mig väldigt nöjd :-)
              Förstod nästan det men ville primärt veta varför för TS skull... "alla dagar i veckan" eller det förekommande "fantastisk" är väl diffust för de flesta inte minst för en nybörjare på multi... dvs sätt dig i TS skor s a s...

              Till TS: "två Tatula" är de Tatula/Prorex 103/100 SV TW eller vad de heter, de du nämnde, "samma" rulle i princip... finns en tråd om dem.

              Välfylld spole är centralt för en haspel om man vill kasta långt. 0,8 flätlina... kan det stämma? En sån på en 2500 haspel är galet.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Förstod nästan det men ville primärt veta varför för TS skull... "alla dagar i veckan" eller det förekommande "fantastisk" är väl diffust för de flesta inte minst för en nybörjare på multi... dvs sätt dig i TS skor s a s...

                Till TS: "två Tatula" är de Tatula/Prorex 103/100 SV TW eller vad de heter, de du nämnde, "samma" rulle i princip... finns en tråd om dem.

                Välfylld spole är centralt för en haspel om man vill kasta långt. 0,8 flätlina... kan det stämma? En sån på en 2500 haspel är galet.
                Menar 0,140 mm.. rookie mistake

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                  Förstod nästan det men ville primärt veta varför för TS skull... "alla dagar i veckan" eller det förekommande "fantastisk" är väl diffust för de flesta inte minst för en nybörjare på multi... dvs sätt dig i TS skor s a s...

                  Till TS: "två Tatula" är de Tatula/Prorex 103/100 SV TW eller vad de heter, de du nämnde, "samma" rulle i princip... finns en tråd om dem.

                  Välfylld spole är centralt för en haspel om man vill kasta långt. 0,8 flätlina... kan det stämma? En sån på en 2500 haspel är galet.
                  Curado 71 väger lite, silkeslen i kasten, i princip knäpptyst. Riktigt nice att drilla borre med.
                  Det är en grym liten rulle som alla borde äga :-)
                  anledningen till att jag köpte en Metanium DC är enkel, vill inye sluta fiska för att det blåser upp lite för mycket ibland och Metanium är sjukt nice till mina lite "fladdrande" beten :-)
                  Därför kör jag som följer.

                  Curado 71 HG = Jiggfisket
                  Metanium DC = Crank, wobblers, vibrationsbete.

                  Sen skiftar jag lite mellan mina 2 favoritspö just nu.

                  Armada Tackle Gold Feather 210cm 7-25g. Går mest som mitt primära jiggspö.
                  St Croix Swim Jig Finnesse 7 fot 7-21g. Sjukt nice till Cranks & Wobblers.

                  Ja, inte riktigt inom TS budget. Men du är snart där :-) haha
                  Multrulle är sjukt beroendeframkallande :-)
                  Så glöm inte att testa dig fram.

                  Classe

                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej,

                    jag har en Shimano SLX XT till mitt zodias 7-21g. Tycker det är väldigt mycket rulle för pengarna. Har även en Daiwa Fuego CT men inte fiskat lika mycket med den ännu för att göra en bra jämförelse.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 885 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X