Spölängd. 8 eller 9’ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spölängd. 8 eller 9’

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spölängd. 8 eller 9’

    Tjena.

    Har litet av ett dilemma. Var i förra veckan iväg och köpte mig mitt första riktiga spö. Det blev en Shimano Catana EX 240MH 14-40g med en Shimano Sienna 2500 FG rulle.

    Eller så blev det ju inte. Jag råkade på något vänster alltså få med mig ett Catana EX 270MH 14-40g. Alltså en 9’ istället för 8’ som jag köpt.

    Just nu är jag jävligt osäker på om jag skall behålla 9 fotarn eller om jag ska in och byta till 8 fotarn.
    Jag är rädd att 9 fotarn skall kännas för lång och klumpig, och förlora smidigheten i kasten med 8an.

    Som det ser ut nu kastar jag förmestadels i Mälaren från en brygga, någon gång då och då från båt.

    Är det är bättre val att byta tillbaks till 8 fotarn eller hålla kvar 9 fotarn?

  • #2
    En smaksak nästan. Möjligen skulle en del säga en 8 fotare vara mera allround men fiskas det från land är knappast en 9 fotare för lång om det inte är riktigt trångt där du står, ger lite längre kast också vilket sällan är en nackdel på stora Mälaren...

    En 8' är lite enklare att hantera vid håvning i en båt och jag skulle föredra den till jiggfiske på botten. Jag har ju som gammal havsöringsfiskare kört 9'6" -12" från land och 8-9' från båt så jag skulle inte kalla en 9:a för klumpig... till gädda kör jag nu 8-8'6" från båt.

    Kommentera


    • #3
      Stämmer in med ovan

      Jag hade föredragit 9 fotaren
      Den är mer allround än 8 fotaren enligt mig!

      Kommentera


      • #4
        Misstänker att du fiskar gädda & abborre, då tycker jag 8 fot är ett mkt bättre val, när spöt blir längre tappar man känsla & kontakt med betet, för abborre fiske tycker är det viktigt med bra kontakt & då är 9fot ett långt spö även 8fot är lite långt men det blir en bra kompromiss.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Dygo Visa inlägg
          Tjena.

          Har litet av ett dilemma. Var i förra veckan iväg och köpte mig mitt första riktiga spö. Det blev en Shimano Catana EX 240MH 14-40g med en Shimano Sienna 2500 FG rulle.

          Eller så blev det ju inte. Jag råkade på något vänster alltså få med mig ett Catana EX 270MH 14-40g. Alltså en 9’ istället för 8’ som jag köpt.

          Just nu är jag jävligt osäker på om jag skall behålla 9 fotarn eller om jag ska in och byta till 8 fotarn.
          Jag är rädd att 9 fotarn skall kännas för lång och klumpig, och förlora smidigheten i kasten med 8an.

          Som det ser ut nu kastar jag förmestadels i Mälaren från en brygga, någon gång då och då från båt.

          Är det är bättre val att byta tillbaks till 8 fotarn eller hålla kvar 9 fotarn?
          ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

          Hej Dygo;

          Min personliga rekommendation är att du behåller 9-fots spöt...
          Ett 7-fots spö är perfekt som jigspö och ett 9-fots spö är perfekt att kasta efter Gädda med...

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #6
            Mest allround är 7 fot, men eftersom du inte skriver med vilka beten eller vilken teknik du avser fiska kan det mycket väl vara lämpligt med ett längre spö än så.

            Kommentera


            • #7
              Eftersom du fiskar mest från land kan jag personligen inte se någon som helst vinst med att ha det kortare spöet så spara 9 fotaren.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Mest allround är 7 fot, men eftersom du inte skriver med vilka beten eller vilken teknik du avser fiska kan det mycket väl vara lämpligt med ett längre spö än så.
                Just nu kör jag en del med spinners, atom och 20-30g jig. Blir förmestadels överhandskast då jag tycker det är skönast!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  En smaksak nästan. Möjligen skulle en del säga en 8 fotare vara mera allround men fiskas det från land är knappast en 9 fotare för lång om det inte är riktigt trångt där du står, ger lite längre kast också vilket sällan är en nackdel på stora Mälaren...

                  En 8' är lite enklare att hantera vid håvning i en båt och jag skulle föredra den till jiggfiske på botten. Jag har ju som gammal havsöringsfiskare kört 9'6" -12" från land och 8-9' från båt så jag skulle inte kalla en 9:a för klumpig... till gädda kör jag nu 8-8'6" från båt.
                  Har ett minne av att jag använt 7 fotare under tidigare fiskedagar när jag var runt 13 bast. Är 21 år nu och inte kastat sen dess. Kan det vara så att 9an känns förbaskat långt för jag helt enkelt inte vant mig med det än?

                  Kommentera


                  • #10
                    Det är vanligt att nybörjare/born again-fiskare blir pålurade en svampig flaggstång på 8 fot eller längre, sedan ska det snärtkastas små spinnare på 7-12 gram med vindknutar på linan som ofrånkomlig konsekvens. Jag använder endast spön längre än 7 fot för tungt gäddfiske med stora gummibeten (8´6) och havsöring då jag behöver kasta extremt långt (9´2). Jag hävdar att för allt annat spinnfiske är det 7 fotsspön man bör satsa på, funkar för såväl jiggar som hårdbeten.

                    edit: det här spöt funkar till ”allt” upp till 30 grams betesvikt:

                    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...1-g-2-sec.html
                    Senast ändrad av holden; 2020-07-22, 13:48.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 540 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X