Spölängd. 8 eller 9’ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spölängd. 8 eller 9’

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Dygo Visa inlägg

    Har ett minne av att jag använt 7 fotare under tidigare fiskedagar när jag var runt 13 bast. Är 21 år nu och inte kastat sen dess. Kan det vara så att 9an känns förbaskat långt för jag helt enkelt inte vant mig med det än?
    Så kan det mycket väl vara, har man aldrig kört en 9' så kan den initialt upplevas som lång.
    Du kör från land och mest efter gädda ser jag givet beten och vikter. Du kastar längre med långt än kort spö, behöver du ett allroundspö eller är prio ett annat?

    Jag har ett SG 9'6" 12-34g till HÖ som jag inte skulle kalla svajigt för längden men viss flexar det mer än en 7:a... fast 7:ans fördelar kommer enligt min mening inte till sin rätt om man vill nå ut långt och inte har en massa träd eller annat som hindrar vid överhandskasten. Vanligt haspelfiske likt det du sannolikt bedriver där man spinner hem betet behöver ingen rapp toppaktion.

    Svaren du fått i denna tråd så här långt bygger på sammantaget ca 300 års fiske! Ändå tycker vi olika, smaken är delad... Känn på din 9:a, vad just du kommer att trivas bäst med är svårt att besvara, begrunda svaren och fatta ett beslut.

    Sen får jag lägga till - om du fastnar för fisket så kommer du vilja köpa fler spön oavsett vilket du nu väljer! Skitfiske!
    Senast ändrad av anteman; 2020-07-22, 14:21.

    Kommentera


    • #12
      Jag har ju alltid fiskat med 9 foot eller längre. Dom korta spöna kallade vi här mest för ul-spön för mindre beten.
      Så när jag köpte ett beastmaster 8 foot på inrådan från fiskebutiken så var jag hemskt skeptiskt. Trodde kastlängden skulle bli som kinasmällare. En liten poff bara. Alla vet vi ju hur det är att kasta med fel vikt med ett spö.
      Jag tror min 8 foot är från säg 10-30 gram. Mina 9 foots är säg 10-40 gram. När jag besöker P&T sjöar så föredrar jag en knosas dynamiten mycket pga kastlängden. Den är väl 12 gram, liten och kompakt. Och jag kommer betydligt längre med 8 footaren än 9 foots spöna. Det skiljer säkert 10-15 meter i distans.

      Skulle jag dock välja så kommer kastlängd först. Man lär sig ett spö genom åren. Och har man som jag pimplat mycket så tittar man på linan lika mycket som man går på känn.

      Är fisken på hugg så kommer du känna nappet oavsett spö. En del napp kommer göra så du grundligt skiter i byxorna.
      Dom där dagarna då dom inte är på hugg och du vill känna minsta pill på betet. Då får du inte göra nåt annat än att byta spön.

      Kommentera


      • #13
        Det beror mycket på hur man ska fiska. Jag har spinn- och haspelspön mellan 6'6 - och 12 fot, alla har sitt syfte. Generellt har jag 8-fotarna och kortare i båt, de längre vid fiske från land. Skulle jag bara ha ett spö blev det nog ett 8-fots spö.

        Kommentera


        • #14
          Jag håller med holden Jag skulle nog oxå säga att det mest allroundspöt är 7 till 7,6 fot.
          Nu fiskar jag endast Borre och Gös, men har inga problem om en Gädda skulle kliva på :-)
          Tror mitt längsta spö som jag använder är 8,2 fot, det använder jag endast om det blåser lite friskare så man fortfarande får lite kastlängd :-) annars kör jag nog 7 fotare ca 90% av min fisketid :-)
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #15
            8' eller 9' under huvudsakligen landfiske/brygga var frågan från TS. Ledsen om mitt tidiga inlägg där allround nämndes, fick någon på avvägar om att ett allroundspö söktes, för så läste iaf inte jag TS inledande fråga.

            Kommentera


            • #16
              Huvudsakligen från bryggan, ibland från båt tolkar jag som allround. Jag har ett 8´ dropshotspö som i praktiken är ett 7´ med glasfibertopp, det använder jag vintertid i en specifik kraftverksdamm med öppet vatten för fisken står långt ut och man behöver längden för att få vinkel på riggen - inte särskilt allround.

              Kommentera


              • #17
                Jag gillar långa spön. 7 ft används i kajaken eller gummibåten då jag sitter ner. Ren bekvämlighet.

                I övrigt kör jag 9 fotare till allroundfisket, multi och haspel. Gärna spön som inte är för styva, men inga nudlar heller. Gillar att man flyttar mycket lina och tycker känslan blir bättre. Dessutom har de längre bakhandtag vilket gör att jag kastar bättre o kan köra in det under armhålan. 11ft och mer börjar dock kännas klumpigt...

                Metar jag vill jag dock ha 10+ft

                Kommentera


                • #18
                  Huvudsakligen landfiske brygga är som sagt inget allroundfiske där 7-8 fot har några generella fördelar som 9:saknar.... Enligt mig. Säkert därför som HÖ-fiskare kör 9-11'6.
                  Att köpa ett kort(are) spö för att ngt enklare passa en å annan båttur när lejonparten är landfiske är en lustig prioritering i min bok. Det är inte precis bökigt med en 9' i båten, gjort det massor.

                  Kommentera


                  • #19
                    Behåll 9'an. Bästa kompromissen för det du beskriver där det mesta är landfiske. Du kanske kommer på att du vill prova havsöringsfiske framöver, då kommer din 9a passa fint både från land och från båt, där en 8a blir lite kort för att passa landbaserat fiske. 9 fot är en bra längd på gäddspön också.

                    Sen kompletterar du med en 7½ a , lite lättare klassat. Kommer passa perfekt till abborre/gös från båt.

                    Så skulle jag göra i dina skor.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Huvudsakligen landfiske brygga är som sagt inget allroundfiske där 7-8 fot har några generella fördelar som 9:saknar.... Enligt mig. Säkert därför som HÖ-fiskare kör 9-11'6.
                      Att köpa ett kort(are) spö för att ngt enklare passa en å annan båttur när lejonparten är landfiske är en lustig prioritering i min bok. Det är inte precis bökigt med en 9' i båten, gjort det massor.
                      När du lägger fram det så där låter det helt logiskt. Funderade på att köpa ett 7-7'5 spö för båtfiske i framtiden, känns som att det blir exakt så jag gör!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 929 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 840 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 066 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X