Utväxling jerka efter abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling jerka efter abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utväxling jerka efter abborre

    Hej.

    Vad tycker ni att man ska ha för utväxling på en haspel för att jerka och använda vibrationsbeten för abborre?

    Sen är en 2000 eller en 2500 storlek lämpligast?

    Mvh Mikael

  • #2
    Finns redan trådar om frågan på FS. Många gillar lite högre utväxling (runt 6:1) till jerk- och jiggfiske medan lite lägre (runt 5:1) ger bättre invevningskraft till spinnbeten som har mer motstånd, t ex lite större spinnare, DD-wobblers (stor sked).

    2000/2500 är nästan en smaksak, den förra är lite lättare, nättare medan 2500 har en större diameter på spolen, vilket jag gillar då det ger färre varv "av spolen" vid kast. Jag har 2500 (S och D) på ett par av mina borrespön. Spöts balans påverkas av rullstorleken/vikten. Lättast är inte alltid bäst.

    Holden har en poäng som gör att jag måste förtydliga - ca 5:1-6:1 ovan avser haspel och en rulle i storlek 2500. Med en liten "borremulti" med liten spole så kan man lägga på drygt 1:1 till de siffrorna. Mina borremulti är 6,3 6,5 samt 8,0:1 så jag vill byta en till drygt 7:1...
    Senast ändrad av anteman; 2020-07-25, 09:37.

    Kommentera


    • #3
      Jag tror min rulle har 6,2:1. Jag vill ha lite högre utväxling i tekniker där jag förflyttar betet med spötoppen och bara använder rullen till att ta in slacklina.

      Kommentera


      • #4
        Jag kör med flourcarbon 0.25 sufix advance till crank/jerk för abborre. Knyckarna med spöet kan då bli ganska hårda/rappa men betet förflyttar sig inte lika mycket på grund av stretchen i linan. Betet far då bara iväg så långt som motståndet i vattnet tillåter för det aktuella betet.

        Säg att jag använder Berkley Cutter 110 och rycker till så spötoppen flyttar sig 50 cm. (Styvt spö med kastvikt mellan 12-38 g) Linvalet gör nu att betet bara far iväg cirka 25-30 cm. Sätter jag på en lite tyngre och med tjockare profil, Berkley Juke och gör lika stort utslag med spötoppen rör sig då juken cirka 15-20cm.

        När betet bromsas upp "naturligt" av vattnet och jag inte kan tvinga betet att flytta sig 50 cm behöver jag ingen snabb/hög utväxling för att ta in det lilla slacket som blir.

        Kommentera


        • #5
          För abborrejerk vill man absolut ha en lite högre utväxling/linintag, jag kör med en Metanium DC 101HG som har utväxling 7,4:1 och tar in 79 cm lina, det räcker i normalfallet bra. Vid senaste passet högg borrarna dock bara på sjukt snabb hemtagning och då hade jag faktiskt kunna tänkt mig en XG som har 8,5:1 i utväxling. För vibrationsbeten hade jag valt en rulle med lägre utväxling/linintag, jag kör med en Curado DC 151 med 6,2:1 i utväxling och 66 cm i linintag. Kolla linintaget snarare än utväxlingen när du köper din rulle.
          Senast ändrad av holden; 2020-07-25, 08:25.

          Kommentera


          • #6
            Tack för alla svar!
            har lite att fundera på nu.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
            107 svar
            23 932 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Utter
            av Utter
             
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 295 svar
            261 885 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            852 svar
            138 373 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg El_Kebabo  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 030 svar
            192 670 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 075 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Arbetar...
            X