Fråga om linmaterial, dropshot och "tafs" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om linmaterial, dropshot och "tafs"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fråga om linmaterial, dropshot och "tafs"

    Hej,

    Jag har några funderingar rörande tafsar och tafsmaterial.
    För att ni ska få en känsla för rätt nivå på frågan så är jag att betrakta som mycket grön. Fiskade i min ungdom men en hel del verkar ha hänt på 20 år...

    Hursomhelst.
    Jag har huvudsakligen under sommaren försökt mig på att fiska aborre.
    Detta har jag gjort med en flätlina med en "gäddtafs" av valfritt metallmaterial längst ner. (Det har inte funnits någon tanke med detta utan jag har mest kört efter tanken "finns det aborre finns det förmodligen gädda").

    Var häromveckan och köpte en ny flätlina och passade då på att även köpa lite material för att prova på dropshot - inbegripet en fluocarbonlina vilken jag rekommenderades i butiken.
    Väl hemma såg jag att fluocarbonlinan klarade en vikt på drygt 4 kg - strax under hälften av min huvudlina.

    Så till frågor. Skulle ni när ni läser känna att "den här frågan besvaras utmärkt via någon film eller sida så tas länkar till dessa tacksamt emot.

    1. Är det brukligt att ha en svagare lina längst ned vid dropshot eller har jag råkat köpa fel? Om så skulle vara fallet - finns det en tanke med detta?

    2. Som ovan nämnts har jag hittills vid övrigt spinnfiske (jigg och små hårddrag) använt mig av olika former av gäddtafsar. Såvitt jag förstår av filmer på allsmäktiga Youtubes så använder många en fluocarbontafs vid aborrfiske. Om man nu använder en svagare lina för dropshot (och frågan inte redan besvarats genom fråga 1) gör man detsamma med fluocarbontafsar eller bör man då istället ha en kraftigare sådan?

    (Jag ska erkänna att jag är lite bekymrad över den låga brottstyrkan då jag huvudsakligen fiskar från land i nytt och okänt vatten. Detta resulterar i att jag fastnar i allt från växter till cyklar vilket varav i vart fall i det förra ibland kan lösas genom att rycka sönder växten).

    3. Vid dropshot har jag fått instruktion att fästa fluocarbonlinan direkt på huvudlinan genom knut. Om jag nu, i linje med fråga 2, skulle få för mig att försöka sätta ihop egna tafsar av fluocarbonlina etc. Brukar ni då även peta in ett lekande innan fluo-linan? Behövs det för att det inte ska tvinnas eller är det hugget som stucket?

    Tack på förhand!

  • #2
    Här får du svar på de flest av dina frågor

    https://www.youtube.com/watch?v=PYXEZkm7pTg

    Kommentera


    • #3

      24:34. Tillverka dina egna gäddtafsar.
      Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

      Old Firehand
      Leif Engström


      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #4
        1. Ja brukligt om du kör med flätlina 0,12-0,15 som är starkare än 0,28-0,35 FC. En fördel med en klenare tafs är att linan inte ska brista mitt på så man tappar både bete/tackel/sänke och en massa lina.
        Till gäddfiske har dock många en tafs som ofta är starkare än huvudlinan - allt är ju grövre så bottennapp kan ofta slitas loss med betet i behåll. (Alternativt kör med en dragräddare)

        Jag kör ofta FC som tafs till abborrefisket, även med spinnbeten, har dock med mig n åra tunna ståltafsar om gäddan är talrik och ofta sliter av FC. Kör ofta 0,35-0.40 FC för att ge visst skydd mot gädda, andra kör från 0,25 vid DS men har inga bevis på att abborren skyggar. Knyter flät mot FC med en FG-knut för spinnfiske.

        Ett dropshottackel kan knytas ihop med t ex grinnerknut men om man vill knyta färdiga tackel att ha med sig då är det enklare att använda ögleknutar som snabbt kopplas i hop.

        Finns specialsänken så låter dig lätt ändra tafslängd mellan sänke/bete men pröva ett vanligt päronsänke där du sticker lina genom öglan och fäster ett mindre blyhagel som kläms åt ordentligt. Då kan du ganska lätt ändra djup utan att knyta om och i fall sänket fastnar så släpper det lättare och tacklet i övrigt kan ofta räddas.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
        107 svar
        23 929 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Utter
        av Utter
         
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 295 svar
        261 840 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
        852 svar
        138 352 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg El_Kebabo  
        Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
        1 030 svar
        192 669 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
        7 svar
        2 066 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg billion
        av billion
         
        Arbetar...
        X