Spinnspö abborre (crank) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö abborre (crank)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnspö abborre (crank)

Hej,

Behöver hjälp och tips från er erfarna proffs som testat många spön!

Jag söker ett spö till framförallt hårdbete så som crank/vobbler/jerk men som inte heller är helt oduglig till jiggskallar mellan 5-10g. Jag letar alltså efter ett spö som är vassare med hårdbeten än med jiggar då jag redan har ett klockrent jiggspö som jag fullkomligt älskar, har ett Illex blue shadow 7-35g mh water rythm och är så sjukt nöjd med detta. Dock inte särskilt trevligt med 5-7g skallar därför önskar jag att det nya spöt ska kunna hantera skallar under 10g.

Från 6fot till max 7fot.

Spön som jag kikat lite på är:
    Gunki chooten 5-18g
    Shimano Zodias 5-15g & 7-21g
    Abu rocksweeper 5-20g
    Westin w3 crank 5-20g (en ren besvikelse till jiggfisket?)
    Westin w3 t&c 5-20g

Westin w4/w6 eller Shimano poison adrena låter inte heller dumt men inte kollat så mycket på dessa.

Någon som har kunskap och erfarenhet på ovan spön eller kanske har bättre förslag?

Budget.. tja, 2, 3, 4k ungefär.

Köp två spön. Crank, wobbler = långsam topp, jigg, jerk = snabb topp.

Kommentera

Kan tyvärr inte uttala mig för spöna som inte är Westin W3

T&C har jag och det är lika bra för jigg som för wobbler/vibrationsbeten.
      2 vänner har Crank-versionen och där fiskar man lika bra med jigg som med wobbler/vibrationsbeten. Vet en kör till och med Drop-shot med det spöt med framgång.

Mer en fråga om hur du vill ha ditt spö. T&C är ett snabbare och kralligare spö än vad Crank-versionen är. Utan att jämföra dessa med de andra alternativen...

Kommentera

Jag har också både W3 crank och t&c, skulle aldrig fiska jigg med cranket, går inte att sätta mothuggen med så mjuk topp. Beten med enkelkrok vill man kunna dra till med ordentliga mothugg på, cranks med 2-3 trekrokar brukar kroka av sig själva eller så räcker det med att bara veva fast fisken.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Jag har också både W3 crank och t&c, skulle aldrig fiska jigg med cranket, går inte att sätta mothuggen med så mjuk topp. Beten med enkelkrok vill man kunna dra till med ordentliga mothugg på, cranks med 2-3 trekrokar brukar kroka av sig själva eller så räcker det med att bara veva fast fisken.
          Och det är därför man kör dubbelkrok på jiggen :-) Jag gör det varje fall. Dubbelkrok och linkhead, helt oslagbart :-)
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Brajjala Visa inlägg
            Hej,

Behöver hjälp och tips från er erfarna proffs som testat många spön!

Jag söker ett spö till framförallt hårdbete så som crank/vobbler/jerk men som inte heller är helt oduglig till jiggskallar mellan 5-10g. Jag letar alltså efter ett spö som är vassare med hårdbeten än med jiggar då jag redan har ett klockrent jiggspö som jag fullkomligt älskar, har ett Illex blue shadow 7-35g mh water rythm och är så sjukt nöjd med detta. Dock inte särskilt trevligt med 5-7g skallar därför önskar jag att det nya spöt ska kunna hantera skallar under 10g.

Från 6fot till max 7fot.

Spön som jag kikat lite på är:
            Gunki chooten 5-18g
            Shimano Zodias 5-15g & 7-21g
            Abu rocksweeper 5-20g
            Westin w3 crank 5-20g (en ren besvikelse till jiggfisket?)
            Westin w3 t&c 5-20g

Westin w4/w6 eller Shimano poison adrena låter inte heller dumt men inte kollat så mycket på dessa.

Någon som har kunskap och erfarenhet på ovan spön eller kanske har bättre förslag?

Budget.. tja, 2, 3, 4k ungefär.

Med den budgeten skulle jag kolla på Armada tackle, MegaBass, St Croix :-) Westin W6 är oxå ett alternativ. Sen finns det mycket kompetenta spö som är Mycket billigare som FKP-Gear Draugen D4, Westin W3, Söder Tackle (dock 7,6" )
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Har aldrig hört/sett/upplevt att det skulle vara någon fara att sätta krokarna från någon jag pratat med som använder W3 Crank.

Då skulle det inte gå att sätta krokarna med spön som är gjorde för Dropshot med extremt mjuk topp...

Kommentera

jag har ett Zodias 7-21 och kompisen har ett Zodias 5-15. Ingen av oss fiskar cranks med dem spöna.
                jag valde då att skaffa W3 crank för det ändamålet och där tycker jag det är kanon! däremot så använder jag det för lite så jag har valt att lägga ut det till försäljning till riktigt bra pris på köp och sälj.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

Har aldrig hört/sett/upplevt att det skulle vara någon fara att sätta krokarna från någon jag pratat med som använder W3 Crank.

Då skulle det inte gå att sätta krokarna med spön som är gjorde för Dropshot med extremt mjuk topp...
                  Dropshotspön med glasfibertopp har snabb/fast aktion i den riktiga klingan, man gör inte mothugget med glasfibertoppen. Du kan så klart göra karatemothugg med vilken svajpinne som helst, det är en smaksak, men frågan var väl vad som funkar bäst. Sen fiskar man jigg olika, själv fiskar jag med slack och tittar på linan vilket innebär att jag måste få med linbågen i mothugget. Andra fiskar med spänd lina och tittar på spötoppen, vilket jag tycker hämmar gången på jiggen men då kanske man klarar sig med ett svampigare spö. Om det fanns ett spö som fixade allt hade jag köpt det, nu har jag typ 25 olika och är ändå inte 100 procent nöjd med något av dessa..

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
                    Kan tyvärr inte uttala mig för spöna som inte är Westin W3

T&C har jag och det är lika bra för jigg som för wobbler/vibrationsbeten.
                    2 vänner har Crank-versionen och där fiskar man lika bra med jigg som med wobbler/vibrationsbeten. Vet en kör till och med Drop-shot med det spöt med framgång.

Mer en fråga om hur du vill ha ditt spö. T&C är ett snabbare och kralligare spö än vad Crank-versionen är. Utan att jämföra dessa med de andra alternativen...
                    Tack Mijni! Ditt svar ökade helt klart intresset för crank spöna, tar nog en titt på w4 eller w6.
                    W3 crank har ju ett sjukt gott rykte, kan det vara så att det räcker med en w3?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 154 svar
                    243 352 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden