Söker råd angående spö och rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker råd angående spö och rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Söker råd angående spö och rulle

    Tjena!

    Jag har fiskat av o till sen jag var fimp men har aldrig haft några entusiastprylar och efter att ha provat polarnas spön har jag bestämt mig för att införskaffa lite bättre prylar som är en fröjd att fiska med. Jag använder nu ett iFish teleskopspö som kostade 149:- och det märks. Rullen är en billig haspel från ABU. Linan är den dyraste komponenten i min nuvarande uppsättning.. Jag valde teleskop eftersom att jag vill få ner spöt i ryggsäcken när jag åker MC. Mitt tyngsta drag väger typ 25g och mitt lättaste väger 7g. Fiskar mest efter regnbåge med skeddrag/spinners/små wobblers men kommer vilja fiska aborre och lite gädda också.

    Så, det jag tror att jag vill ha är följande:

    * Flerdelat eller teleskop (har läst att flerdelat är att föredra men förstår inte varför det är så)
    * Kastvikt från typ 7g till 25/30g
    * Multirulle som lämpar sig för mina ändamål

    Dessa spön har jag kikat på men är öppen för förslag (behöver inte vara samma butik jag länkat till):
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/savage-gear-road-runner-xlnt3-trigger.html
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-60g-4sec.html

    Kastvikten på dessa är 20-70g och 20-60g. Har ingen aning om vad det innebär i praktiken men gissar att jag inte kan kasta min lilla abu reflex 7g särskilt långt. är det rätt gissat?

    Jag vill ha en multirulle men vet inte vad jag ska titta efter, är tacksam för alla råd jag kan få.

    Mvh

  • #2
    Jag skulle välja ett flerdelat haspelspö. Kastvikt 10-30g med en haspel i storlek 2500.
    Det är svårt att hitta ett spinnspö, som flerdelat och har en kastvikt för dina drag. Eftersom du kallar dig trassel framkallare skulle jag inte välja en multirulle.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
      Jag skulle välja ett flerdelat haspelspö. Kastvikt 10-30g med en haspel i storlek 2500.
      Det är svårt att hitta ett spinnspö, som flerdelat och har en kastvikt för dina drag. Eftersom du kallar dig trassel framkallare skulle jag inte välja en multirulle.
      Tack för input men jag gillade verkligen att fiska med multirulle, har fått prova kasta med multirulle och har inte lyckats trassla till det hittills. Bromsar lite grann med tummen innan draget slår i vattnet, funkar kanon. Jag kan kontrollera kastet och vara mer träffsäker med multirulle än med haspel, då kan jag bara tvärnita draget om jag skulle kasta för långt.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Trasselframkallaren Visa inlägg

        Tack för input men jag gillade verkligen att fiska med multirulle, har fått prova kasta med multirulle och har inte lyckats trassla till det hittills. Bromsar lite grann med tummen innan draget slår i vattnet, funkar kanon. Jag kan kontrollera kastet och vara mer träffsäker med multirulle än med haspel, då kan jag bara tvärnita draget om jag skulle kasta för långt.
        Det enda spöet jag kommer tänka på nu är Fenwich ironfether eller om du kan få tag i förra serien Aetos dom är -30 gr 4 delade 10 fot långa resten av dom flerdelade spinn spö jag kommer tänka på är för grova för ditt fiske

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

          Det enda spöet jag kommer tänka på nu är Fenwich ironfether eller om du kan få tag i förra serien Aetos dom är -30 gr 4 delade 10 fot långa resten av dom flerdelade spinn spö jag kommer tänka på är för grova för ditt fiske
          Det var ett väldigt fint spö men känns lite för långt, blir svårt o packa på bågen även om det är i 4 delar. 7-8 fot känns mer rimligt. Lutar åt att köpa XLNT3 och byta ut delar av draglådan mot tyngre drag. Har du tips på någon bra multirulle som passar det spöt?

          Kommentera


          • #6
            Svår kombo med kort flerdelat spinn på 7-8 fot och ca10-30g... kolla aliexpress?
            Ett kraftigare spö blir inte roligt till varken dina beten, ffa Reflexen eller byten. Vilken multi/kastvikter var det du provkastade, den verkar du behärska så kanske en sån?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Trasselframkallaren Visa inlägg

              Det var ett väldigt fint spö men känns lite för långt, blir svårt o packa på bågen även om det är i 4 delar. 7-8 fot känns mer rimligt. Lutar åt att köpa XLNT3 och byta ut delar av draglådan mot tyngre drag. Har du tips på någon bra multirulle som passar det spöt?
              Kan inte va något problem att få ner ett 2 delat 7/8 fots spö i en ryggsäck, bara att låta det sticka upp en bit.
              Jag har transporterat 10-11 fots spö på MC utan problem bara att knyta fast spöet i pakethållaren och
              styrstången och hoppa upp från motsatta sidan mot där man fäster spöet

              ​​​​​​
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2020-09-08, 12:28.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
              107 svar
              23 932 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Utter
              av Utter
               
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 295 svar
              261 852 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              852 svar
              138 353 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg El_Kebabo  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 030 svar
              192 669 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 067 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Arbetar...
              X