BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

    Kan tillägga att Aldebaran BFS Limited kastar extremt långt med kompakta beten. Längre än de flesta rullarna. Den är helt suverän.
    Absolut en av de bästa BFS rullarna.

    Kommentera


    • Tips om trevligt spö till små vobbler ? Har en drös små rapala 3-5 g som förtjänar bättre än att kastas kort med stabbigt spö
      haspelspö helst men även multi kan vara av intressse men då bör det röra sig om komplett kit som inte kostar skjortan

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
        Tips om trevligt spö till små vobbler ? Har en drös små rapala 3-5 g som förtjänar bättre än att kastas kort med stabbigt spö
        haspelspö helst men även multi kan vara av intressse men då bör det röra sig om komplett kit som inte kostar skjortan
        Vill du ha ett UL spö som finns på hemmaplan är Savage Gear Parabellum UL ett trevligt spö. Det svingar wobblers i den storleken mycket bra. Länk hittar du här: https://sportfiskeboden.com/products/parabellum-ccs-ul

        Om du kan tänka dig att beställa är Major Craft Finetail ett extremt fint UL spö. Länk till det hittar du här: https://www.amazon.co.jp/-/en/Major-...g%2C292&sr=8-2

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Vill du ha ett UL spö som finns på hemmaplan är Savage Gear Parabellum UL ett trevligt spö. Det svingar wobblers i den storleken mycket bra. Länk hittar du här: https://sportfiskeboden.com/products/parabellum-ccs-ul

          Om du kan tänka dig att beställa är Major Craft Finetail ett extremt fint UL spö. Länk till det hittar du här: https://www.amazon.co.jp/-/en/Major-...g%2C292&sr=8-2
          Toppen , blir ett parabellum ul , lägger mer krut på dom spön som svingas oftare men ville ha ett mer passande

          Kommentera


          • Jag fiskar mina lättare beten med:

            https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...0aAjwKEALw_wcB

            Det funkar med mina minsta Salmo Hornet men har lite mer ryggrad än klassiska UL-spön.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
              Jag fiskar mina lättare beten med:

              https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...0aAjwKEALw_wcB

              Det funkar med mina minsta Salmo Hornet men har lite mer ryggrad än klassiska UL-spön.
              Får man fråga vilka rullar ni använder till dessa spön?

              Kommentera


              • Jag använder lätta frambromsade Shimanorullar i stl 1000. Viktmässigt skulle det säkert även funka med en lättare 2500-rulle, men jag föredrar stl 1000 till lättare fiske. Varför? Ja, egentligen vet jag inte. Jag tycker bara bättre om det. Varför äter man tårta med tesked istället för med matsked? Matsked är ju minst lika funktionellt och betydligt effektivare.

                Sedan gillar jag inte rullar som tar hem linan snabbt. Mina 1000-rullar är till och med ganska lågutväxlade. Gillar man rullar som tar hem linan snabbt kan det finnas större skäl att testa 2500.

                En spännande detalj är att jag nästan kastar småvobblers lika långt med mitt abborrspö som är för ca 5-15g, men det känns inte lika levande med de lätta betena. Lite mer som en stel pinne.

                På något sätt är det som att vindmotståndet och motståndet i linan tar ut sin rätt med de där små lätta betena. Kastar tillräckligt långt och även långt för att vara med den betesvikten, men aldrig magiskt långt.
                Senast ändrad av Kulfisk; 2021-07-20, 13:06.

                Kommentera


                • Ja rent estetiskt så är en Sh 1000 lite mer nätt tilltalande än en Sh 2500 på ett lätt, tunnt, kort spö.

                  Jag upplever Daiwas LT 2500 rullar som ngt nättare och lättare än 2500 Shimano, det senare i alla fall de i lägre prisklass, daiwan har också en lite mindre diameter så spolen (45/47mm).

                  Tror som du kulfisk är inne på, att en lite större diameter ger bättre kastlängd om det är väsentligt.
                  Var nyligen en på FS (målaren63?) som ville reparera sin 1000 rulle (D?) och frågade om det men köpte istället en ny 2000 (ABU) och han sade sig vinna 25% (!) i kastlängd (om allt annat var lika framgick inte).

                  Under alla omständigheter så bör man inte köra för grov lina och se till att spolen är välfylld ända till avsedd kant på spolen men det vet ju ni (men kanske inte alla på FS..)
                  Senast ändrad av anteman; 2021-07-20, 14:13.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                    Jag använder lätta frambromsade Shimanorullar i stl 1000. Viktmässigt skulle det säkert även funka med en lättare 2500-rulle, men jag föredrar stl 1000 till lättare fiske. Varför? Ja, egentligen vet jag inte. Jag tycker bara bättre om det. Varför äter man tårta med tesked istället för med matsked? Matsked är ju minst lika funktionellt och betydligt effektivare.

                    Sedan gillar jag inte rullar som tar hem linan snabbt. Mina 1000-rullar är till och med ganska lågutväxlade. Gillar man rullar som tar hem linan snabbt kan det finnas större skäl att testa 2500.

                    En spännande detalj är att jag nästan kastar småvobblers lika långt med mitt abborrspö som är för ca 5-15g, men det känns inte lika levande med de lätta betena. Lite mer som en stel pinne.

                    På något sätt är det som att vindmotståndet och motståndet i linan tar ut sin rätt med de där små lätta betena. Kastar tillräckligt långt och även långt för att vara med den betesvikten, men aldrig magiskt långt.
                    2500 storlek kastar garanterat längre än vad en 1000 storlek kastar. Det är inte så konstigt egentligen om man tänker på vad som sker under kastet med linan, när den lämnar spolen. Varje gång linan ändrar riktning på spolen kommer friktion att uppstå. Friktion bromsar linans kast. På en större (läs högre) spole byter linan riktning färre gånger under utkast, vilket bidrar till mindre friktion och därför längre kast. En 2500 storlek haspelrulle kastar alltså generellt sett längre än vad en 1000 storlek kastar. Det är därför Shimano designat long-stroke spool, alltså en högre spole, då den spolen gör att linan byter riktning färre gånger när du kastar ut ditt bete.

                    En grund spole kastar också generellt längre än vad en djup spole kastar. Detta är för att linan inte i samma utsträckning gräver ner sig lika lätt. På en helt ny rulle med djup spole kommer man inte märka att linan gräver ner sig, men efter ett halvår pressas linpaketet ihop vilket gör det enklare för linan att gräva ner sig, vilket i sin tur bidrar med mer friktion och kortare kast.

                    En grund och hög spole är alltså det bästa alternativet om du vill kasta lätta beten med haspel, då friktionen kan vara skillnad mellan ett långt och kort kast. Jag rekommenderar en 2500 eller en 3000 storlek (2500 och 3000 storlek med väldigt grund spole) till UL av precis denna anledning. Jag själv beställde hem en Shimano Sephia SS 3000 (den här: https://www.plat.co.jp/filesup/produ...-SS-C3000S.jpg) för ett litet tag sedan, som visserligen inte kommer användas till UL, men den hade varit en suverän UL rulle i min mening. Nu mera finns dock väldigt långkastande 1000 storlekar också, men vill man få till de längsta kasten kommer inte 1000 storlekarna vara bäst.

                    Kommentera


                    • Den 1000-rulle jag använder mest till lätt fiske har väldigt grund spole. Fast jag har 0.10 sufix pro 8 på den så skulle jag nästan önska att den var en halv mm djupare. Man kan inte förlora speciellt mycket lina innan den börjar kännas tom. Nu händer det som tur är inte så ofta.

                      Jag kom förresten på ytterligare en anledning till varför jag använder stl 1000 istf större rulle. Min 1000-rulle har den lenaste gången av alla haspelrullar jag har testat, och när skulle man få nytta av det om det inte var vid det lättaste fisket? Den passar inget vidare till varken gäddfiske eller havsöring. Känsla är dock väldigt personlig och svårt att sätta siffror på.

                      Men jag håller med dig Benjamin om att ska man ha maximal kastlängd så är det bra att testa en större rulle.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 926 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 756 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X