BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tjenare!

    Jag tänkte börja med UL fiske igen och tanken är att fiska med små vobblers. Skulle behöva ha lite råd angående haspelspö. Har googlat runt och även läst i denna tråd att SG parabellum och Westin w3 streetstick verkar vara bra spön. Men jag har hittat ett Daiwa prorex x spin 7’4” 0.5-5 gram som också ser nice ut. Är det lika bra som SG och Westin eller är det sämre och det därför ingen rekommenderar det?

    Det jag vet om Daiwas spö (enligt dom jag har frågat) så är det något underklassat och har medium-fast action.

    Länk till spöet är längst ner i posten.


    Tacksam för svar!

    mvh

    Kommentera


    • Klass på svaren på FS just nu, jäkligt kul! En 3000 rulle hade jag inte ens i tankarna, känns spontant som att en sådan skulle bli för stor. Men så skiljer det sig ju mycket mellan märken osv.
      Har tänkt att fiska mycket regnbåge med beten från 2 gr och uppåt till kanske 10 gr. Tror nog att det blir en 2500 rulle då det inte är många p&t sjöar man kan hyra båt i.

      Abu har ju märkt sina rullar 10, 20, 30 osv. Är en rulle i storlek 20 då mindre än en 2500 från Shimano eller är det bara en lek med siffror från Abus sida?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
        Jag fiskar mina lättare beten med:

        https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...0aAjwKEALw_wcB

        Det funkar med mina minsta Salmo Hornet men har lite mer ryggrad än klassiska UL-spön.
        Haha ,fan krångla inte till det nu är perfekt med få alternativ så velar man inte så förbannat , salmo hornet är väl typ 4cm och 3gram som många av mina små rapala så det förenklar inte

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
          Klass på svaren på FS just nu, jäkligt kul! En 3000 rulle hade jag inte ens i tankarna, känns spontant som att en sådan skulle bli för stor. Men så skiljer det sig ju mycket mellan märken osv.
          Har tänkt att fiska mycket regnbåge med beten från 2 gr och uppåt till kanske 10 gr. Tror nog att det blir en 2500 rulle då det inte är många p&t sjöar man kan hyra båt i.

          Abu har ju märkt sina rullar 10, 20, 30 osv. Är en rulle i storlek 20 då mindre än en 2500 från Shimano eller är det bara en lek med siffror från Abus sida?
          Antar att dagens Abu rullar är klassade som de var förr.
          Då var en 10 samma som shimano 1000, 20 är samma som 2500 osv...

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Imrun Visa inlägg
            Tjenare!

            Jag tänkte börja med UL fiske igen och tanken är att fiska med små vobblers. Skulle behöva ha lite råd angående haspelspö. Har googlat runt och även läst i denna tråd att SG parabellum och Westin w3 streetstick verkar vara bra spön. Men jag har hittat ett Daiwa prorex x spin 7’4” 0.5-5 gram som också ser nice ut. Är det lika bra som SG och Westin eller är det sämre och det därför ingen rekommenderar det?

            Det jag vet om Daiwas spö (enligt dom jag har frågat) så är det något underklassat och har medium-fast action.

            Länk till spöet är längst ner i posten.


            Tacksam för svar!

            mvh

            Streetstick är schyssta! Har varit nära på att slå till på ett Parabellum också, UL varianterna är ju på rea på många ställen. Kan tyvärr inte hjälpa dig med Daiwa spöna. Kör själv mestadels med ett Gunki Reinbo 1-4g, otroligt schysst spö. Kör också mestadels små wobbler t ex Rapala CD3/F3.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

              Haha ,fan krångla inte till det nu är perfekt med få alternativ så velar man inte så förbannat , salmo hornet är väl typ 4cm och 3gram som många av mina små rapala så det förenklar inte
              De är bara 1,5-3g, men ganska kompakta. Men som sagt räkna inte med några rekordlånga kast med så lätta drag oavsett spöval. Minsta lilla motvind spelar exempelvis in när dragen är så lätta.

              Jag upplever att det är en viss fördel att spöt är lite längre än många vanliga ul-spön. 7,1 fot istf som vissa bara 5-6fot. Många skulle nog inte ens kalla streetstick 7,1 fot för ul-spö. Det är ett mer ett LRF-spö har jag fått lära mig.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg


                Streetstick är schyssta! Har varit nära på att slå till på ett Parabellum också, UL varianterna är ju på rea på många ställen. Kan tyvärr inte hjälpa dig med Daiwa spöna. Kör själv mestadels med ett Gunki Reinbo 1-4g, otroligt schysst spö. Kör också mestadels små wobbler t ex Rapala CD3/F3.



                Okej! Ska försöka klämma på ett Westin streetstick nu när jag är i Västernorrland på semester. Vilken längd kör du på ditt Gunki Reinbo förresten?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg

                  De är bara 1,5-3g, men ganska kompakta. Men som sagt räkna inte med några rekordlånga kast med så lätta drag oavsett spöval. Minsta lilla motvind spelar exempelvis in när dragen är så lätta.

                  Jag upplever att det är en viss fördel att spöt är lite längre än många vanliga ul-spön. 7,1 fot istf som vissa bara 5-6fot. Många skulle nog inte ens kalla streetstick 7,1 fot för ul-spö. Det är ett mer ett LRF-spö har jag fått lära mig.
                  Vet du om toppen är solid eller tubular på streetstick?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Imrun Visa inlägg




                    Okej! Ska försöka klämma på ett Westin streetstick nu när jag är i Västernorrland på semester. Vilken längd kör du på ditt Gunki Reinbo förresten?
                    Det tycker jag! 2 meter är mitt spö!

                    Kommentera


                    • Hakar på denna trevliga tråd! Apropå Gunki så införskaffade jag nyligen ett Gunki DOTS Lure, upp till 5g, haspel. Kanonspö, lite kortare än rainbo. Har redan ett SG Custom UL (1-10g) som är grymt stabilt och gediget men lite tungt och mer ett tvåhandsspö inom UL-världen. Ville nu ha ett nätt ul-spö för smidiga enhandskast och det fyllde exakt det behovet.

                      Nån har frågat om lina på ul-haspel. Har man en rulle med bra linupphängning så tycker jag spider wire 0.08 är väldigt trevlig att fiska med. Ljudlös och mjuk!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X