Förslag på multirulle för kastfiske från land (lax) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på multirulle för kastfiske från land (lax)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Förslag på multirulle för kastfiske från land (lax)

    Både jag och Farsan har ambassadeur 7000i salmon special rulle som vi har försökt kasta med från land. Även fast vi försöker hålla fokus under kasten så händer det under många av våra fisketurer att någon av oss får lintrassel från helvetet. Förmodligen är spinnkasttekniken inte på topp då vi fiskat mycket med haspel tidigare, men hade lintrasslet kunnat minska om vi bytte till en annan multirulle?

    Finns det någon idé att byta till en annan multirulle eller är alla likadana (lika svåra) att kasta med? Om det finns idé att byta, vilken modell rekommenderas till laxfiske från land? Vi har båda 11" spinnfiskespön med kastvikt 40-100g.

  • #2
    Fiskar ni älv eller sjö? Tror dock tekniken som är felet. En ambassadeur 6000 eller 7000 är gjorda för ändamålet.

    Kommentera


    • #3
      Tack för svar, är då förmodligen tekniken som vi får finslipa på. Fisket sker enbart i älv! Läste att olika multirullar har olika sorters kastbromsar, och tänkte om det kunde handla om det. Har dock ingen koll på vilken broms våra nuvarande rullar har, men kastbromsen i rullen kanske inte gör någon nämnvärd skillnad?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av finskafisken Visa inlägg
        Tack för svar, är då förmodligen tekniken som vi får finslipa på. Fisket sker enbart i älv! Läste att olika multirullar har olika sorters kastbromsar, och tänkte om det kunde handla om det. Har dock ingen koll på vilken broms våra nuvarande rullar har, men kastbromsen i rullen kanske inte gör någon nämnvärd skillnad?
        Kastbromsen i rullar gör enorm skillnad. Men just 6 och 7000 rullar använder man till det fisket. Vet inte på din 7000 vilken kastbroms den har. Antar att det är 2 stift? Testa byt till större bromsvikter om det går.
        Senast ändrad av engqvist; 2020-09-24, 12:31.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av finskafisken Visa inlägg
          Både jag och Farsan har ambassadeur 7000i salmon special rulle som vi har försökt kasta med från land. Även fast vi försöker hålla fokus under kasten så händer det under många av våra fisketurer att någon av oss får lintrassel från helvetet. Förmodligen är spinnkasttekniken inte på topp då vi fiskat mycket med haspel tidigare, men hade lintrasslet kunnat minska om vi bytte till en annan multirulle?

          Finns det någon idé att byta till en annan multirulle eller är alla likadana (lika svåra) att kasta med? Om det finns idé att byta, vilken modell rekommenderas till laxfiske från land? Vi har båda 11" spinnfiskespön med kastvikt 40-100g.
          Jag hade samma problem med min 6000 när jag köpte den. Det jag gjorde var att ta av kroken från olika drag och kasta på en stor träda och lära mig att ställa in centrifugalbromsen som sitter på v gavel om man är högerhänt.

          Träning ger färdighet o skitfiske!
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            testa att kasta med en mjuk rörelse. ingen snärt eller extra styrka, låt spöt och draget göra jobbet. Då ni fått ordentlig kläm på det, testa att ha ute sisådär en halv spölängd lina och pendla bak. när ni känner spöt ladda lägg an ett mjukt kast. Och tänk på att ha en känslig tumme!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

              Jag hade samma problem med min 6000 när jag köpte den. Det jag gjorde var att ta av kroken från olika drag och kasta på en stor träda och lära mig att ställa in centrifugalbromsen som sitter på v gavel om man är högerhänt.

              Träning ger färdighet o skitfiske!
              Det du tänker på är nog den mekaniska bromsen och den ska man inte använda som kastbroms. Den ställer du så att spolen glappar lite i sidled. För att komma åt centrifigalbromsen måste du skruva av vevgaveln.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                Det du tänker på är nog den mekaniska bromsen och den ska man inte använda som kastbroms. Den ställer du så att spolen glappar lite i sidled. För att komma åt centrifigalbromsen måste du skruva av vevgaveln.
                Inte på gamla Ambassadeurrullar Där satt centrifugalbromsen på v sida när rullen var högervevad. Jag har haft 6000, 5600 o 10 000 CA och alla fungerade på samma sätt. Dessa rullar är från 70- o början på 80-talet.

                Läs i tråden nedan.
                https://www.fiskesnack.com/forum/fis...nv%C3%A4ndning
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                  Inte på gamla Ambassadeurrullar Där satt centrifugalbromsen på v sida när rullen var högervevad. Jag har haft 6000, 5600 o 10 000 CA och alla fungerade på samma sätt. Dessa rullar är från 70- o början på 80-talet.

                  Läs i tråden nedan.
                  https://www.fiskesnack.com/forum/fis...nv%C3%A4ndning
                  Du tänkler inte på den numrerade brickan som sitter på vänster sidan ?

                  Det där med att man inte ska använda mek-bromsen tycker jag verkar lite korkat även om jag personligen inte gör det, varför skulle den vara där på nästan alla runda rullar om den inte är till för att användas.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av finskafisken Visa inlägg
                    Både jag och Farsan har ambassadeur 7000i salmon special rulle som vi har försökt kasta med från land. Även fast vi försöker hålla fokus under kasten så händer det under många av våra fisketurer att någon av oss får lintrassel från helvetet. Förmodligen är spinnkasttekniken inte på topp då vi fiskat mycket med haspel tidigare, men hade lintrasslet kunnat minska om vi bytte till en annan multirulle?

                    Finns det någon idé att byta till en annan multirulle eller är alla likadana (lika svåra) att kasta med? Om det finns idé att byta, vilken modell rekommenderas till laxfiske från land? Vi har båda 11" spinnfiskespön med kastvikt 40-100g.
                    -------------------------------

                    Hej Finskafisken;

                    Din ABU Ambassadeur 7000i multirulle är konstruerad för kastfiske både från land och båt...

                    Kastar du från land bör du se till att det inte finns några buskar och träd bakom dig som kan haka upp betet under själva kastet. Börja gärna med ett relativt tungt bete...

                    Ställ in slirbromsen hårt till cirka 75 % av brottgränsen. Ställ sedan in den mekaniska bromsen lagom hårt så att betet sjunker ner några decimeter om du vickar kraftigt på spötoppen. Börja sedan med långa horisontella sidokast och bromsa betet med tummen precis innan det slår ner i vattenytan..

                    När du fått in kasttekniken utan linresning kan du minska ytterst lite på den mekaniska bromsen..
                    Efter några timmars kastträning från land kan du även testa att kasta med ett något lättare bete...

                    Övning ger färdighet...

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-09-24, 18:17.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X