Förslag på multirulle för kastfiske från land (lax) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på multirulle för kastfiske från land (lax)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

    Du tänkler inte på den numrerade brickan som sitter på vänster sidan ?

    Det där med att man inte ska använda mek-bromsen tycker jag verkar lite korkat även om jag personligen inte gör det, varför skulle den vara där på nästan alla runda rullar om den inte är till för att användas.
    Du har ju alldeles rätt. Själklart ska du använda mek bromsen. Och det gör du även om det är lite glapp. Det jag menar är att många nybörjare drar åt mek bromsen så hårt så de skadar rullen.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

      Inte på gamla Ambassadeurrullar Där satt centrifugalbromsen på v sida när rullen var högervevad. Jag har haft 6000, 5600 o 10 000 CA och alla fungerade på samma sätt. Dessa rullar är från 70- o början på 80-talet.

      Läs i tråden nedan.
      https://www.fiskesnack.com/forum/fis...nv%C3%A4ndning
      Blev nyfiken och kollade på mina 70 tals rullar. På samtliga sitter centrifigalbroms på vevsidan.. Har även kikat på lite olika sprängskisser på gamla rullar. Finns ju skäl till att "gavelmuttrarna" sitter på vevsidan just för att kunna ta av gaveln och justera bromsen.

      Kommentera


      • #13
        Tackar för alla svar, blir att öva kastteknik samt försöka ställa in bromsen efter betets vikt!

        Kommentera


        • #14
          Hur fiskar n, är det spinnfluga? I så fall har ni säkert sänken från 60 gram och uppåt. Det behövs ingen mekanisk broms för de järnen. Tricket är att ändra teknik från haspelsnärt till multisvep och lära sig bromsa spolen med tummen strax innan sänker går i vattnet.

          ​​​​​Svep iväg kastet med kontrollerad kraft utan avslutande snärt. Då går det oftast bra, om man inte släpper iväg sänket försent, då blir det skatbo de Lux när det träffar vattnet framför fötterna.

          Kolla att du har alla centrifugalvikterna på plats i rullen, de har en förmåga att försvinna vid service. I alla fall på de äldre modellerna.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

            Det du tänker på är nog den mekaniska bromsen och den ska man inte använda som kastbroms. Den ställer du så att spolen glappar lite i sidled. För att komma åt centrifigalbromsen måste du skruva av vevgaveln.
            Inte på gamla Ambassadeurrullar Där satt centrifugalbromsen på v sida när rullen var högervevad. Jag har haft 6000, 5600 o 10 000 CA och alla fungerade på samma sätt. Dessa rullar är från 70- o början på 80-talet.

            Läs i tråden nedan.
            https://www.fiskesnack.com/forum/fis...nv%C3%A4ndning

            Jag har då alltid lärt mig att anv, vredet på v gavel vid högervevad rulle som centrifugalbroms och det var samma när jag vann ABU:s drömresa till Mörrumsån. Jag fiskade då med multiplikatorrulle och haspel. Se foto!
            https://docplayer.se/38605123-Classi...onsmanual.html

            Click image for larger version  Name:	IMG_20200925_081000680_MP.jpg Views:	0 Size:	426,8 KB ID:	2560285 ​​​​​​​
            Senast ändrad av lsjonsson; 2020-09-25, 07:35.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #16
              Fast det du markerat som cenrifugalbroms är det man kallar för den mekaniska bromsen (spolaxelbromsen). För att komma åt cenrifugalbromsen måste man öppna rullen. Se bild på en gammal 5000:
              Click image for larger version

Name:	download.jpg
Views:	169
Size:	8,6 KB
ID:	2560287

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                Fast det du markerat som cenrifugalbroms är det man kallar för den mekaniska bromsen (spolaxelbromsen). För att komma åt cenrifugalbromsen måste man öppna rullen. Se bild på en gammal 5000:
                Click image for larger version

Name:	download.jpg
Views:	169
Size:	8,6 KB
ID:	2560287

                Se där ja! På min gamla 6000, 5600 CA (tror jag den hette) och 10000 CA så har dom alltid suttit på andra sidan.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #18
                  Jag äger 4 högervevade Ambassadeurer. En pensionerad Record Ambassadeur 5000 från tidernas begynnelse, en gedigen 5600 AL från 1982, en lätt trimmad 5500 C av modernare slag och en 6500 C Syncro från 1992. Och nu till den intressanta frågan: På vilken sida om spolen sitter centrifugalbromsen? På dessa 4 rullar sitter den på vevsidan.
                  Slutligen äger jag även en liten söt vänstervevad Ambassadeur Mörrum SX 1600 C och var har ABU gömt centrifugalgromsen på den? Jo, där har man tänkt om och gömt centrifugalbromsen på motsatt sida.
                  Senast ändrad av BeBest; 2020-09-25, 10:02.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                    Jag äger 4 högervevade Ambassadeurer. En pensionerad Record Ambassadeur 5000 från tidernas begynnelse, en gedigen 5600 AL från 1982, en lätt trimmad 5500 C av modernare slag och en 6500 C Syncro från 1992. Och nu till den intressanta frågan: På vilken sida om spolen sitter centrifugalbromsen? På dessa 4 rullar sitter den på vevsidan.
                    Slutligen äger jag även en liten söt vänstervevad Ambassadeur Mörrum SX 1600 C och var har ABU gömt centrifugalgromsen på den? Jo, där har man tänkt om och gömt centrifugalbromsen på motsatt sida.
                    innebär det att de förra rullarna s a s tekniskt gör sig bättre än den lilla 1600 om man kastar över högeraxeln och vevar med höger, dvs centrifugalbromsen håller sig torrare?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                      innebär det att de förra rullarna s a s tekniskt gör sig bättre än den lilla 1600 om man kastar över högeraxeln och vevar med höger, dvs centrifugalbromsen håller sig torrare?
                      Vet ej. Den frågan får nördarna ta hand om ifall vi ska fortsätta att låta tråden totalt spåra ur.
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 872 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X