Haspel för jigg och dropshot upp till 18g(?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel för jigg och dropshot upp till 18g(?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspel för jigg och dropshot upp till 18g(?)

    Har börjat fundera på haspelspö.

    letar efter ett dropshot och jigg-spö som fungerar bra till 7/10g sänken med små jiggar till kanske 12-14g skalle + 8-9cm jiggar på upp emot 5-7g
    har fått en del gös på detta när jag fiskat i år och behöver lite rygg i spöt för att kroka gösen.

    Gunki skyward 3,5-18g 198m/ml känns lockande att testa

    Gunki Iron-T Chooten 228m/ml 5-18(max 25) men detta verkar inte gå att uppbringa någonstans(?) ska tydligen vara awesome enligt många

    har då även kikat på Armadas Golden Feather 226cm 6-28, här finns väldigt lite information om detta spö, hur funkar det att jigga med?

    vad vill jag ha? känsligt spö helst tvådelat för låttare transport. kan kanske sträcka mig till ett 1+1.

    Just Armadas spön, står att de är utvecklade i sverige? är det Savage Gear som står bakom dessa spön likt många andra "custom"-spön?


  • #2
    Mycket svårt det här med spön... 6-28g är väl brett och ett dropshotspö som också ska passa relativt lätt jiggande å ha en gösrygg en svår kombo. Har ett Sportex Air 8' 12-29g och ett Villain 7' 10-30g det senare har faktiskt en lite men fullt märkbart styvare topp (2-3 decimeter) än den förra som i stället har mkt mer ryggrad norr om halvvägs och längst ned... så till dropshot och besökande gösar så är Sportex mitt val, dess topp är mjuk men inte "dropshotspö" mjuk s a s och sen kommer ryggen. Kanske Sportex har ngt liknande men i lägre prisklass?


    Armadas GF är väl annars ganska snabba å toppiga vad jag sett på FS, alltså ett bra jiggspö i min bok men klassningen 6-28g säger för lite givet dina betesvikter...

    En sån här bild säger en del men inte allt, t ex inte riktigt hur pass mjuk toppen är när du enbart vill flytta dropshotsänket. En del vill ha en typisk mjuk dropshottopp till det fisket medan andra föredrar lite styvare upptill utan att vara alltför styva längre ned...
    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200928-194105_Drive.jpg Views:	0 Size:	1,20 MB ID:	2560553

    Prorex AGS kanske? Fått för mig att flera av dem har en mjuk topp som snabbt övergår i ett spö med ryggrad, dvs ganska toppig aktion förutom längst upp vid toppen? Nån AGS-ägare kanske kan bekräfta...? Eller dementera även om det här med hur vi upplever spön är ganska individuellt....
    Senast ändrad av anteman; 2020-09-28, 19:02.

    Kommentera


    • #3
      har nu även tittat på Illex Pepper S 240M Stripes Lover upp till 25g samt S 230L Finesse Symphony

      någon som använt dessa och kan lämna något omdöme.
      gärna om ni kan jämföra mot shimano Zodias 4-12g

      fick möjlighet att känna på Skyward 3,5-18 och det var väldigt likt shimanot men med snäppet bättre rygg.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
        har nu även tittat på Illex Pepper S 240M Stripes Lover upp till 25g samt S 230L Finesse Symphony

        någon som använt dessa och kan lämna något omdöme.
        gärna om ni kan jämföra mot shimano Zodias 4-12g

        fick möjlighet att känna på Skyward 3,5-18 och det var väldigt likt shimanot men med snäppet bättre rygg.
        Jag har ett Finesse Symphony. Allmänt omdöme är att det är ett väldigt lätt och skönt spö. Jag har kört mest jigg med det men andra beten som skedar och små till mediumstora jerks funkar fint. Kör sällan dropshot men har testat och det funkar fint.
        Sedan jag köpte det har det inte blivit så mycket fiske med spöt för min del så ska kanske sälja det. Ligger uppe en annons på säljes på det nu.

        Är det något mer du undrar så kan jag försöka svara på det.

        Kommentera


        • #5
          Jag hade samma behov som du och velade runt.
          Impulsivt köpte jag och testade Shimano Yasei Dropshot & light jigg 210ML 5-18g. Handtagsdelat. Skit nöjd än så länge. 14g skalle som mest, funkar kanon, men passar bättre med runt 10g skalle.


          1399:- på söders, men jag fick lägga till 200 i frakt pga skymmande.

          Kommentera


          • #6
            Dragon fishmaker 4-21g är ett trevligt jigg/dropshot spö. Har kanske ingen super "gösrygg" men jag krokar det mesta med det spöt. Finns i 3-18g och lägre klasser med.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 299 svar
            262 620 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg barnmorskan  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            858 svar
            139 402 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gaddivar  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 031 svar
            193 583 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 141 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
            79 svar
            12 301 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Torekrok  
            Arbetar...
            X