Handskar senhöst/vinter/tidig vår - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handskar senhöst/vinter/tidig vår

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Handskar senhöst/vinter/tidig vår

Värsta som finns dessa tider är att bli riktigt kall om händerna när man är ute 8 timmar, det kan förstöra hela fiskepasset.

Man vill heller inte tappa allt för mycket känsla när man håller i sin utrustning. Jag bedriver endast spinnfiske och inget metande eller trollande där man kan ha vilka tjocka handskar som helst..

Vilka handskar anser ni är de absolut bästa när det regnar och vatten kan tränga sig in från alla olika håll och kanter?

Och vilka handskar anser ni är de absolut bästa när det INTE regnar?

Engångs gummihandskar... typ modellen tandläkare har.

håller man huden torr så kyler man inte ner händerna så fort.

Kommentera

Tycker handledsvärmare gör underverk. Hatar att ha handskar när det fiskas. Och vintens borrepass tenderar att göra fingrarna köldstela satan när man står och dropshotar..
      Men med handledsvärmare har det funkat jäkligt bra! Har provat från tror det var peak performance.. Tunna och sitter lagom tighht men gör underverk. Och man tappar noll känsla.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
        Tycker handledsvärmare gör underverk. Hatar att ha handskar när det fiskas. Och vintens borrepass tenderar att göra fingrarna köldstela satan när man står och dropshotar..
        Men med handledsvärmare har det funkat jäkligt bra! Har provat från tror det var peak performance.. Tunna och sitter lagom tighht men gör underverk. Och man tappar noll känsla.
        Tack för tipset.

Så när jag fiskar gädda pelagiskt och det skvätter upp en massa kallt vatten från all möjlig hantering som exempelvis håvning, hantering av fisk, blöta linor, ösregn i 3 grader och 10m/s så gör handledsvärmare underverk?

Jag är väldigt skeptisk.. men visst, handledsvärmare kan jag helt klart tänka mig i vindstilla förhållanden mitt i vintern när det är soligt ute.

Kommentera

Blir otympligt med dom flesta handskar men vid sträng kyla finns inget alternativ.
          Jag skaffade ett par tunna gummiklädda handskar från scierra som är helt vattentäta. Testade dom igår och det var tillräckligt för att inte frysa vid temperatur runt +2° C
          Vid kallare väder tänkte jag köra med tunna stickade fingervantar under.

Kommentera

Hej.
            svårt o få ihop ekvationen med varma händer och känsla -hanterbart av utrustningen . Det blir en kompromiss utifrån individ o fiskesituation.

Kommentera

Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
              Blir otympligt med dom flesta handskar men vid sträng kyla finns inget alternativ.
              Jag skaffade ett par tunna gummiklädda handskar från scierra som är helt vattentäta. Testade dom igår och det var tillräckligt för att inte frysa vid temperatur runt +2° C
              Vid kallare väder tänkte jag köra med tunna stickade fingervantar under.
              Klockrent, tack!

Kommentera

Tryckte iväg lite snabbt så det blir fortsättning följer.
                Personligen så står jag i vadare från 1/1 o jagar öring. Det funkar med handledsvärmare i de flesta fall men har oxå Guideline firskin , de sitter bra och torkar snabbt. Värme = ullvantar med avklippta fingertoppar , men då blir känslan lidande. Har tur som har varma händer.
                Bästa tipset en stor firre med jämna mellanrum , då fryser man aldrig ( eller förträngt känslan ).
                Om du får tips ta emot dem värdera dem men dissa inte kompisar som vill ge dig sin syn/erfarenhet.
                Peter b

Kommentera

Ja klarar man allt sitt kalla fiske med enbart handledsvärmare så är man att gratulera!

vi är olika köldkänsliga, har snusat länge och sånt sägs försämra blodcirkulation. Under kallt, ffa blött (regnigt) fiske så kör jag med vattentäta fingerhandskar eller yllefingervantar och tunna, större diskhandskar över, funkar med multi hur det går med haspel vet jag inte. Är det kallt men inte regnar så kör jag så på vänsterhanden som håller om rullen och ngt smidigare på högerhanden som bromsar..
                  t ex en torgfingervante som också används i par om det är lite varmare, torrare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                    Hej.
                    svårt o få ihop ekvationen med varma händer och känsla -hanterbart av utrustningen . Det blir en kompromiss utifrån individ o fiskesituation.
                    Svårt att få ihop ekvationen?

Hur då? När jag söker två olika par? Ett vindtät par och ett vattentät.
                    Utifrån FISKESITUATION.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Axor, 2010-01-19, 18:52
                    2 svar
                    1 658 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eu-shop.se