Handskar senhöst/vinter/tidig vår - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handskar senhöst/vinter/tidig vår

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
    Tryckte iväg lite snabbt så det blir fortsättning följer.
    Personligen så står jag i vadare från 1/1 o jagar öring. Det funkar med handledsvärmare i de flesta fall men har oxå Guideline firskin , de sitter bra och torkar snabbt. Värme = ullvantar med avklippta fingertoppar , men då blir känslan lidande. Har tur som har varma händer.
    Bästa tipset en stor firre med jämna mellanrum , då fryser man aldrig ( eller förträngt känslan ).
    Om du får tips ta emot dem värdera dem men dissa inte kompisar som vill ge dig sin syn/erfarenhet.
    Peter b
    Ok förstår att handledsvärmare och guideline firskin håller för dig då. Antar att du flugfiskar och då fiskar man väl i betydligt behagligare vindar (oftast).
    Har själv guideline handskarna och de gör jobbet när vädret inte är "deadliest catch". Helt klart suveräna och bekväma handskar som inte är det minsta ivägen.

Kommentera

Jeg bruker engangshansker fra Biltema. Kanskje ikke det mest miljøvennlige, men følelsen er nesten like godt som uten hansker og stikker du en krok gjennom er kostnaden for en ny hanske ganske levelig. Er det skikkelig kaldt har jeg også et par Helly Hansen polvotter jeg kan tre på puselankene mine en stund, under transport eller bare for å få opp varmen.
      Team Colibri

Kommentera

Förstår direkt vad Peter B menar.... frusna händer som man vill värma fullgott eller i vart fall tillräckligt samtidigt som man (jag iaf) vill ha maximal känslighet och smidighet innebär en svår ekvation... en kompromiss som kan se ut på en mängd olika sätt... eftersom vi är och känner kyla olika.

Vad menade du Brajjala med ditt svar om ”ekvationen?” Att det finns två olika par handskar för olika situationer som passar alla och du vill veta vilka de är?
        Senast ändrad av anteman; 2020-11-21, 22:23.

Kommentera

Kör haspel dobb o fluga. Tempen brukar sällan va problemet. Fiskar ner mot nollan och ibland under när jag inte kan " stå emot ". Väta och vind i kombination är värsta fiende. Om man vill lägga pengen så kommer det alltmer nytt med uppvärmda strumpor o handskar som styrs via mobilen. Dyrt nu men det var plattisen oxå när den kom. Ett par tjocka vindtära tumvantar att ta på under pauserna.
          På tisdag morron far vi till Öland på öringjakt då ska nävarna få sig en omgång. 8-10 m/s brukar va taket .
          Peter b

Kommentera

Handskar med andasfunktion är skönast men är inte särskilt slitstarka så man får räkna med att bränna två par per säsong eftersom de förr eller senare börjar läcka - min favorit är dessa relativt billiga handskar:

https://www.fiske.se/kntic-watrprof-glove

Kommentera

Använder också guidline fireskin värmer bra för att vara så tunna. Tyvärr håller de max en säsong.
              jag har börjat med att använda en värmeväst när det är kallt. Det jag har märkt, är när jag har väst fryser jag aldrig om händerna. Är tvungen att använda handskar, när jag inte har väst. Fast det är mycket varmare ute.
              ​​​​​​

Kommentera

Ja som farmor sa, utan mössa kommer du snart frysa om händer och fötter!

Kommentera

Torgvantar i ull är förstahandsvalet, då är fingertopparna fria så man kan pilla med beteslås och byta tafsa. Ylle håller även värmen när dom är blöta.
                  När det blir ännu kallare då har jag köpt tunna fodrade arbetshandskar, Tegera 517 slår allt jag har provat från fiske butikerna. Tunna och varma, håller tätt riktigt länge, har alltid med ett extra par ifall man behöver byta. Riktigt bra pris om man https://www.hornbach.se/shop/Syntetl...-detaljer.html

Kommentera

Skulle nog föreslå precis som Cosmoz skriver att du har med dig flera stycken arbetshandskar som är vindtäta/vattenavvisande. Klart man tappar lite känsla men dom är ändå ganska kroppsnära så att säga. Om det är riktigt åt helvete kanske ett par såna där eluppvärmda handskar är ett bra tips för att få tillbaka värmen och sedan på med ett par nya torra. Men jag rekommenderar också handledsvärmare faktiskt, jag tycker jag är rätt frusen utav mig men det har gått rätt så bra när jag har använt sådana. Klämmer fast den under jackan och sen har jag såna som är så pass stora att dom täcker knogarna och endast fingrarna sticker ut men det är klart att om det blåser och är jävligt så blir det ju kallt tillslut, även om det brukar bli lite bättre om man krigar igenom det första.

Ett annat tips är att använda haspelrulle istället för multirulle, inte lika mycket som hamnar i händerna då.
                    Annars får du väl pröva att köpa några svindyra från Simms eller något och se om det är revolutionerande, aldrig egentligen läst någonstans att det är någon som har hittat en helt perfekt kombo för det du söker tyvärr.
                    2:a plats i Fiskesnack's Gäddfemma 2019

Kommentera

Utan tvekan dessa - https://www.hornbach.se/shop/Syntetl...xoCbAUQAvD_BwE

Yaaay smygreklam!

Men dessa är fodrade, vattentäta och man kan fiska haspel med dem till abborren utan problem. Hade det inte varit för dessa hade jag inte kunnat stått och fiskat i Malmös kanal under vintern.
                      Räddat MÅNGA pass!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Axor, 2010-01-19, 18:52
                      2 svar
                      1 658 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eu-shop.se