Haspelspö Abborre och Ädelfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelspö Abborre och Ädelfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelspö Abborre och Ädelfiske

    Hej!
    Söker tips på ett bra "allround" haspelspö som gärna får passa till både Abborre, Öring och lite bottenmete efter Regnbåge. 2-delat och från ca 7 till inte mycket över 8 fot är ett krav, kör uteslutande med hårdbeten från både båt och land.

    Ska främst ersätta ett Okuma Helios SX 7'4' 8-25 g som jag tycker är lite för mjukt och okänsligt, samt eventuellt ett nytt/oanvänt Shimano Yasei AX White Dropshot 8' 7 - 28 g om någon i närheten av Dalarna är intresserad av att köpa/byta... Skickar ej och vill se/känna på spö innan köp!

    Föredrar nog lite snabbare/toppaction men ändå utan att det blir allt för "påkigt". Budget tycker jag får vara typ runt tusenlappen.

    Tack och Skitfiske på er!

  • #2
    Westin w3 skulle passa perfekt, det är en väldigt prisvärd spöserie tycker jag och jag är sjukt nöjd med de jag har. 5-15g skulle nog passa bra, det använder jag själv när det blir haspel efter borre. Ligger runt en tusing.
    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

    Kommentera


    • #3
      https://www.xxl.se/westin-w3-finesse...B&gclsrc=aw.ds

      Detta jag menade.
      Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

      Kommentera


      • #4
        Det som gör det hela lite mer lurigt är enligt mig bottenmetet. Jag brukar oftast använda 20-30 gr till bottenmete, gillar det tyngre spannet när det blåser. Jag fiskar mycket med ett spö som sportfiskegiganten tagit fram, Perch stick som savagegear gjort. Kastar wobblers runt 5 gr, tycker det är ganska mjukt men jag fiskar å andra sidan sällan så lätta spön. Underbart till vanligt abborrfiske, men skulle välja ett styvare spö om du vill fiska mycket cranks och wobblers som ger mycket motstånd.

        Har du tänkt fiska lätta beten så välj ett mjukare, styvare om du sällan tänker fiska under 10 gr. Jag har inte testat w3 med tycker det låter som ett bra förslag.

        Kommentera


        • #5
          Svårt med ett toppigt allroundspö och du säger inget om primära kastvikter. Har/har haft tre spön den klassen, Villain 7' 10-30g, Prorex XR 8' 5-25g och Sportex Air 8' 12-29g...

          Prorex sålt då jag ville ha ett mer jiggvänligt spö (mer rappt, toppigt) så det blev ett Sportex... men XR är mer förlåtande med hårdbeten... fast knappast toppigt... Villan nästan mitt i mellan de två men inte helt... djupare än Air men samtidigt lite styvare i toppen. Så svårt att tipsa runt 1000kr... W3 C&T e nog ett hyfsat val även om 7'1' låter kort för bottenmete...

          Kommentera


          • #6
            Tackar för svar!
            För bottenmete har jag väl egentligen redan spö så längd och lite högre kastvikt för det är väl inte alls nödvändigt...

            Fiskar som sagt mest Abborre och öring, kör mycket Rapala Countdown 7 och X-rap 7 - 10 cm i båt, samt spinnare, skedar, crank och popper från 7 g upp till ca 15 g från land.

            Andra spön jag äger i "mittenspannet" gällande kastvikt är Daiwa Fuego 6' 5-25 och SG Black Savage 7’7" 9-32, så tänker mig någonting mellan Daiwas lite styvare och SG's lite mjukare action.

            Då vissa av betena ger en del motstånd får det inte vara för mjukt i toppen, tycker det är gränsfall med Black Savage även om det är spöt som nyttjas mest just...

            Kommentera


            • #7
              W3 T&C 5-15g har precis släppts i 7'6". Tycker personligen det är en perfekt längd för borre och båge och om du redan funderar på det spöt så kanske det kan vara ett alternativ? https://www.dogger.se/hot-stuff/west...finesse-t-c-ml

              Kommentera


              • #8
                Glömde nämna ett spö som borde funka bra, Svartzonker 7'6" 6-21g. Har spinnvarianten men den finns ju som haspel också kom jag på. Allroundaktion åt det lite toppigare hållet, ditt SG som jag själv känt på är avgjort mjukare i toppen.

                Kommentera


                • #9
                  Blev det något spö och hur blev det spöt?

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 299 svar
                  262 615 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg barnmorskan  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  858 svar
                  139 389 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gaddivar  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 031 svar
                  193 541 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 141 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                  79 svar
                  12 299 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Torekrok  
                  Arbetar...
                  X