Fast i prylträsket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fast i prylträsket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    [QUOTE=Cosmoz 08;n2571685]
    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg

    Tar man hand om sin rulle så håller dom, men det går snabbt att döda en rulle också.
    Dagens rullar får utstå betydligt mer stryk, det är styvare spön , stumma linor & tyngre beten. Samtidigt har rullarna blivit lättare & mindre om man jämnför en Amba mot exempelt en Tatula 200.
    Smörjer, sköljer & torkar man sin rulle då håller man rosten borta. Sen får man räkna med att behöva byta dreven med jämna mellanrum beroende på hur mkt stryk dom får & mindre rullar har mindre drev vilket gör att man kan behöva byta dom oftare.
    Nja jag vet inte ja... stumma linor å spön och tufft fiske har ju funnits nu i över 10-20 år så nog borde rullar kunna anpassas till det.

    Sen som vi sett i flera, många trådar på senare år så förefaller kvaliteten i varken material, produktionstoleranser eller sammansättning ha ökat med tiden, iaf inte om man tänker livslängd snarare än "go gång" när man vevar en ny rulle... En amba är dessutom skruvad, en modern Gäddrulle må ha gjutet stativ men vad hjälper det när annat rasar och rostar...?

    För övrigt utsätts nog många fler rullar i världen för båda tuffare fisk och mer sälta än svenska bräckvattensgäddor men t o m det har det förvånansvärt svårt för och det kan i min mening inte enbart förklaras av handhavandefel...

    Typ slit å släng rullar 2-5 år beroende på pris ibland och vars reservdelar inte lagerförs när de väl behövs några år down the road... eller drev, (el. spole) som kostar 1/3 av en ny sådan rulle... fastän dreven bara höll 3 år...dåligt.

    Men det är klart sköljer man, plockar isär, tvättar, torkar och smörjer ofta så håller de längre, dessa delikata ting...
    Senast ändrad av anteman; 2021-02-16, 15:43.

    Kommentera


    • #52
      [QUOTE=Cosmoz 08;n2571685]
      Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg

      Tar man hand om sin rulle så håller dom, men det går snabbt att döda en rulle också.
      Dagens rullar får utstå betydligt mer stryk, det är styvare spön , stumma linor & tyngre beten. Samtidigt har rullarna blivit lättare & mindre om man jämnför en Amba mot exempelt en Tatula 200.
      Smörjer, sköljer & torkar man sin rulle då håller man rosten borta. Sen får man räkna med att behöva byta dreven med jämna mellanrum beroende på hur mkt stryk dom får & mindre rullar har mindre drev vilket gör att man kan behöva byta dom oftare.
      Jag håller inte med om att man ska räkna med att behöva byta drev med jämna mellanrum. De ska hålla många intensiva fiskeår, det går bevisligen om man vill. Men om kunderna gärna betalar 5 000 kr för en ny rulle och utöver det gärna
      ​​​​​betalar för nya drev då och då så visst, då kan man sänka kvaliteten på material och sänka byggkvaliteten och dra in några dollars till på varje rulle. Hur ofta byter man växellåda på en bil, räknar nybilskunden med att få byta då och då?

      Små rullar ska väl användas till låga betesvikter? Inte använder jag min Amba 1500 C till torskpilkning, även om den nog skulle klara betydligt fler pass med den misshandeln än en nuttig liten Daiwa.

      Hmpf!

      Senast ändrad av Nila; 2021-02-16, 15:01.

      Kommentera


      • #53
        [QUOTE=Nila;n2571688]
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        [/U]

        Jag håller inte med om att man ska räkna med att behöva byta drev med jämna mellanrum. De ska hålla många intensiva fiskeår, det går bevisligen om man vill. Men om kunderna gärna betalar 5000 en ny rulle och gärna utöver det betalar för nya drev då och då så visst, då kan man sänka kvaliteten på material och sänka byggkvaliteten och dra in några dollars till på varje rulle. Hur ofta byter man växellåda på en bil, räknar nybilskunden med att få byta då och då?

        Små rullar ska väl användas till låga betesvikter? Inte använder jag min Amba 1500 C till torskpilkning, även om den nog skulle klara betydligt fler pass med den misshandeln än en nuttig liten Daiwa.

        Hmpf!

        Att drev slits ser inte jag som något produkt fel det är normalt, jämnför dreven i rullen med drev & kedja på en cykel eller motorcykel det är slitdelar.
        Dreven i rulle kan man förstöra riktigt fort om man vill, det är bara att sätta betet hårt i botten & rycka & dra så mkt man bara kan. Men det går även att hålla dom i gott skick i många år genom att inte rycka & slita så rullen får ta all kraft.

        Kommentera


        • #54
          Envägslagret ryker efter ett tag ja, även backspärren till slut om man har en sådan. Men då har man betett sig riktigt illa mot rullen.

          Kommentera


          • #55
            Men en rulle går ju inte heller sönder på första passet, inte heller andra, utan snarare efter ett par år. Svårt att fånga upp det i ett produkttest. Däremot hypas ju saker väldigt lätt. Sån jäkla skillnad är det inte på spön och rullar egentligen mot idag och 5 år sedan. Visst lite lättare och spänstigare blir de med vad gör ett par gram hit eller dit. Sen är det en annan sak att det är skoj att köpa nytt men egentligen skulle jag fiska lita bra med de grejerna jag använde för 10 år sedan, även om jag bytt ut de flesta saker några varv på de åren.

            Kommentera


            • #56
              Jag har aldrig behövt byta drev på en cykel eller i rulle... Min Biltemacykel 24-v är ca 12 år och de senaste 5 åren har den gått nästan varje arbetsdag... med lite olja ngn gång per år på utvändiga drev...

              Men jag har inte så många nya rullar med "go gång" och MMG eller liknande om det har någon som helst betydelse?

              Fiskar man ofta och med enbart två rullar, en till t ex borre och en till all gädda så slits de fortare men att anse drevbyte vara normalt om man går runt på 6-10 rullar till varierat fiske... nä.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
                Är det fler som är som jag som liksom fastnar i prylträsket?

                Jag skaffade tex ett Megabass Levant F3-611 som jag tänkte ha till borrefisket och så mycket allround som möjligt ändå, nu sitter jag ändock och sneglar på Yasei LTD Perch Finesse 5-18 samt Poison Adrena 5-15g och är så sugen på att testa...

                framförallt med tanke på Ned och neko-fiske så hade nog ett Yasei suttit som en smäck men Levantet är säkert good enough ändå...
                svårt att komma ur banorna känner jag, är det någon som känner sig träffad?
                sen längtar man såklart efter att isarna ska släppa också men det verkar ju dröja om man får lita på SMHI iaf..
                Har både Adrena och Yasei, inte hunnit fiska med Yasei dock men om du har några frågor, shoot. (Ja, jag har gått ner mig i träsket haha)

                Kommentera


                • #58
                  På tal om det där med prylar.. Vad har ni för tips på grejjer som alla borde skaffa men som man inte kommit på att man behöver än?

                  En sån grej för mig var en westin rig wallet som jag köpte i somras och som jag verkligen tycker är klockren! Jag får helt plötsligt på ett enkelt och överskådligt sätt med mig mycket av de där småplocket och bra-att-ha-prylarna som har en tendens att hamna lite överallt annars!

                  Finns det föresten något bra och kompakt verktyg för att klippa flätlina som fungerar på riktigt och över tid?

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
                    På tal om det där med prylar.. Vad har ni för tips på grejjer som alla borde skaffa men som man inte kommit på att man behöver än?

                    En sån grej för mig var en westin rig wallet som jag köpte i somras och som jag verkligen tycker är klockren! Jag får helt plötsligt på ett enkelt och överskådligt sätt med mig mycket av de där småplocket och bra-att-ha-prylarna som har en tendens att hamna lite överallt annars!

                    Finns det föresten något bra och kompakt verktyg för att klippa flätlina som fungerar på riktigt och över tid?
                    Tycker ju darts sax är outstanding. Även savage gears får bra betyg i min bok.
                    Haft båda ett par år nu och har dom med vid både sött och salt fiske. Märker ingen skillnad nu mot när dom var nya. Och splitringöppnaren funkar från hyffsat små ringar till de jag har vid havsfiske.

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
                      På tal om det där med prylar.. Vad har ni för tips på grejjer som alla borde skaffa men som man inte kommit på att man behöver än?
                      Utöver flytväst, bra vattentätt / avvisande (skal) kläder.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 862 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X