Fast i prylträsket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fast i prylträsket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • holden
    replied
    Abborrkombos kan man inte har för många, själv har jag 7-8 olika men det hindrar mig inte från vidare expansion..sen är det ju några gäddkombos, några göskombos och någon havsöringskombo på det.
    Senast ändrad av holden; 2021-02-01, 14:47.

    Lämna en kommentar:


  • Sir Fish-a-lot
    replied
    Prylträsk och prylträsk...

    Vissa våndas över utrustning nr.2 till abborren medan jag funderar om jag verkligen behöver feederspö nr.10...

    Vissa fiskemetoder är helt outhärdliga med en allroundutrustning. Därav: flötmetespö (match, waggler), bottenmetespön (avon/quiver, feeder, winkelpicker...), karp/gäddspön till mete med larm, spön till att pilka torsk, ismetespön, pimpelspön...

    Mitt sportfiske börjar och slutar inte med en abborrkombo och en gädd dito.

    Ibland när jag är i mitt fiskerum så får jag lite ångest... ; )
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2021-02-01, 14:41.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Bompasset Visa inlägg
    När någon frågar efter t.ex allround-spö till abborre, gädda och kanske något regnbågepass här på FS - då får dom rätt ofta till sig att de behöver flera olika spön och rullar.
    Håll med mig om att det faktiskt GÅR att fiska med ett 15-40g spö från Abu (t.ex) som säljs i set och man kan både ha väldigt kul och fånga fisk utan att behöva våndas på de olika fiskewebshopparna och fiskesnacktrådar i evigheter.... Vi borde dra ut o fiska mer med det vi har, det som fångar fisk ju.
    Disclaimer till min post: Jag älskar också att läsa om prylar och klicka hem.
    Allt går. Det är bara en fråga hur viktigt man tycker rätt prylar för rätt fiskesätt är. För mig är det väldigt viktigt, för andra mindre viktigt.

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av Bompasset Visa inlägg
    När någon frågar efter t.ex allround-spö till abborre, gädda och kanske något regnbågepass här på FS - då får dom rätt ofta till sig att de behöver flera olika spön och rullar.
    Håll med mig om att det faktiskt GÅR att fiska med ett 15-40g spö från Abu (t.ex) som säljs i set och man kan både ha väldigt kul och fånga fisk utan att behöva våndas på de olika fiskewebshopparna och fiskesnacktrådar i evigheter.... Vi borde dra ut o fiska mer med det vi har, det som fångar fisk ju.
    Disclaimer till min post: Jag älskar också att läsa om prylar och klicka hem.
    Helt klart är det så , den uppsättningen Abu/berkley är dock den som står som låneutrustning i garaget , känslan i såna ”universalset ” är Inge vidare tycker jag själv
    Startset för barn är ännu värre och skulle inte f säljas alls , har två såna hemma som barnen kastar med men dom är så dåliga att dom ska gå över på haspel i vår

    Lämna en kommentar:


  • Bompasset
    replied
    När någon frågar efter t.ex allround-spö till abborre, gädda och kanske något regnbågepass här på FS - då får dom rätt ofta till sig att de behöver flera olika spön och rullar.
    Håll med mig om att det faktiskt GÅR att fiska med ett 15-40g spö från Abu (t.ex) som säljs i set och man kan både ha väldigt kul och fånga fisk utan att behöva våndas på de olika fiskewebshopparna och fiskesnacktrådar i evigheter.... Vi borde dra ut o fiska mer med det vi har, det som fångar fisk ju.
    Disclaimer till min post: Jag älskar också att läsa om prylar och klicka hem.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Så länge prylnörderiet inte går ut över något annat som är viktigt är det ju inget problem, gäller att ha egen budget utom räckhåll för andra familjemedlemmar som Fredde i Solsidan så insiktsfullt konstaterar.

    Lämna en kommentar:


  • comer
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

    Så sant, så sant!

    Jag böjer min nacke av vördnad inför denna djupa visdom, till vilken jag fullständigt instämmer i.
    Inser att djupare funderingar kring guru krävs.

    Har följande förslag till tillägg beträffande:
    1 skägg, företrädesvis vitt eller ljusgrått.
    2 stav, även åra eller paddel av trä för underbyggande av gamla stolta anor och traditioner, bör kunna klassas som lämplig stav.

    Vidare bör tilltänkt guru inneha följande kvalifikationer och personliga drag:
    Vara lugnt vältalig, ha pondus, kunna föra sig respektingivande och oantastligt, vara stressresistent, samt sist men inte minst vara ytterst snabbfotad.
    Detta ur perspektivet att enstaka illvilliga feminina påhopp, eller i värsta fall väpnade gruppattacker från våra kvinnfolk, inte kan uteslutas!
    3. Måste ha en pipa som i princip aldrig får bli kall.

    4. Glasögon som Bengt Öste. (Vila i frid)

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

    Aahh svårt detta. Men jag tänker skägg. Vår guru/andliga ledare måste ha skägg och en stav. Men i och med att vi är sportfiskare så går det bra med ett långt håvskaft eller en vadarstav.
    Detta är kanske lite långsökt, men en sann guru inom detta område måste ju ha en pipa i mungipan.
    Så sant, så sant!

    Jag böjer min nacke av vördnad inför denna djupa visdom, till vilken jag fullständigt instämmer i.
    Inser att djupare funderingar kring guru krävs.

    Har följande förslag till tillägg beträffande:
    1 skägg, företrädesvis vitt eller ljusgrått.
    2 stav, även åra eller paddel av trä för underbyggande av gamla stolta anor och traditioner, bör kunna klassas som lämplig stav.

    Vidare bör tilltänkt guru inneha följande kvalifikationer och personliga drag:
    Vara lugnt vältalig, ha pondus, kunna föra sig respektingivande och oantastligt, vara stressresistent, samt sist men inte minst vara ytterst snabbfotad.
    Detta ur perspektivet att enstaka illvilliga feminina påhopp, eller i värsta fall väpnade gruppattacker från våra kvinnfolk, inte kan uteslutas!

    Lämna en kommentar:


  • comer
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

    Haha, nej exakt!
    Antar att vi måste ha ställt till med nåt veritabelt sattyg i nåt tidigare liv, och för detta straffas vi nu obarmhärtigt!
    Iden om stödgrupp är ju klockren! Har lurat lite på detta och kommit fram till att optimalt vore om en dylik grupp leds av någon lite äldre person som genom åren varit med om många hugg och blindskär inom området, och därför dragit ovärderliga slutsatser och lärdomar av detta. Dessa kan ju med fördel denne ”andlige ledare”, utöver allmänt stöd, delge gruppmedlemmarna.

    Har du några spontana tankar, eller rent av konkret förslag kring lämplig guru för detta så viktiga ämbete?
    Själv tänker jag osökt på den eminente engqvist.
    Aahh svårt detta. Men jag tänker skägg. Vår guru/andliga ledare måste ha skägg och en stav. Men i och med att vi är sportfiskare så går det bra med ett långt håvskaft eller en vadarstav.
    Detta är kanske lite långsökt, men en sann guru inom detta område måste ju ha en pipa i mungipan.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Personligen tycker jag prylar är extremt kul. Jag är allmänt intresserad av vilka rullar som fungerar bäst för ett fiskesätt, mekaniken bakom de, vad alla funktioner innebär, vad som gör andra rullar bättre än andra etc. Jag skulle klassa mig själv som enthusiast. Jag är även ett stort fan av unik utrustning, sånt som ingen annan har. Det blir lixom roligare att fiska då för mig. Att nörda in sig på små detaljer, t.ex hur mycket rotorn på en haspelrulle väger och varför detta spelar roll, är väldigt intressant. Det kan leda till timlånga konversationer med andra prylnördar. Framförallt börjar man märka av att dessa detaljer faktiskt spelar roll. När det kommer till unik utrustning kan man mötas av andra som också delar samma fascination (beroende) för häftiga prylar. Den som vet den vet, och då är det kul att vara precis lika enthusiastiska tillsammans över fiskeutrustning. För mig har det gått så långt att jag kan se en rulle och veta: "Den ska jag ha" utan att ens se prislappen. Är det en hobby så är det. Jag vill att mina prylar ska vara så bra som möjligt, att jag ska se fram emot att använda de nästa fiskepass. Då är det viktigt att vara "utbildad" inom utrustning så att säga. Vad som gör en rulle bra t.ex. Det kommer med erfarenhet. Det är en del av fisket för mig och jag kan verkligen säga att jag uppskattar den aspekten. Dessutom: Det enda sättet att faktiskt få erfarenhet om vad som fungerar och hur bra det fungerar, är att köpa produkterna själv. Att testa utrustning och få erfarenhet är kul.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 305 svar
262 963 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 457 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 776 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 144 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 337 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X