Fast i prylträsket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fast i prylträsket?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

    Haha, vi har inte det lätt hemma. Vi kanske får starta någon form av stödgrupp.
    Haha, nej exakt!
    Antar att vi måste ha ställt till med nåt veritabelt sattyg i nåt tidigare liv, och för detta straffas vi nu obarmhärtigt!
    Iden om stödgrupp är ju klockren! Har lurat lite på detta och kommit fram till att optimalt vore om en dylik grupp leds av någon lite äldre person som genom åren varit med om många hugg och blindskär inom området, och därför dragit ovärderliga slutsatser och lärdomar av detta. Dessa kan ju med fördel denne ”andlige ledare”, utöver allmänt stöd, delge gruppmedlemmarna.

    Har du några spontana tankar, eller rent av konkret förslag kring lämplig guru för detta så viktiga ämbete?
    Själv tänker jag osökt på den eminente engqvist.
    Senast ändrad av Piscantur stercore; 2021-01-29, 09:52.

    Lämna en kommentar:


  • comer
    replied
    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

    Hahaha!
    Det där är typ närmast plagiat på hur det brukar låta hos oss!
    Enda skillnaden är den att det är ytterst sällsynt att min kloka kärr, hmm kära sambo, svärjer. Detta uppvägs dock mer än väl vid dylika tillfällen, av genomträngande vassa blickar och ett Sörmländskt temperament.
    Haha, vi har inte det lätt hemma. Vi kanske får starta någon form av stödgrupp.

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Ursprungligen postat av comer Visa inlägg

    Klok hustru.
    Min brukar säga. Va fan, har du köpt en rulle till, du har ju 97 st andra,vad skall du med denna till?
    -Jag. Men denna har ju en annan färg :-)
    Hahaha!
    Det där är typ närmast plagiat på hur det brukar låta hos oss!
    Enda skillnaden är den att det är ytterst sällsynt att min kloka kärr, hmm kära sambo, svärjer. Detta uppvägs dock mer än väl vid dylika tillfällen, av genomträngande vassa blickar och ett Sörmländskt temperament.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Siden jeg er en av de som har en million (pluss) i båt og bil, så må svaret bli "ja". Noe jeg er strålende fornøyd med for øvrig. Ikke fordi man må ha det nivået for å få fisk, men fordi jeg personlig trives med det nivået, og er privilegert nok til å kunne ha det. Klassisk hvit mannlig sosialdemokrat på 40+ med andre ord. : D

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Många aspekter på det här och uppenbarligen också känslor. Pratar själv mycket utrustning här (torrfiske ur intresse) men köper inte så mycket med mina mått mätt och knappast aldrig det dyrare men var och en får göra efter egen fason enligt min mening och rannsaka sig själv om man vill det.

    Om man köper mycket och dyr fiskeutrustning inklusive frän båt är man då lurad till konsumtion? Vi lever iaf i ett konsumtionssamhälle vilket påverkar oss alla mer eller mindre, Många vill och några kan faktiskt lägga mycket pengar på sin hobby, det är inte konstigt i mina ögon.

    Mitt dyraste spö hittills kostade 2000kr och mer än så är jag tveksam till. Ett dubbelt så dyrt är säkert bättre på flera sätt men på marginalen, dvs prestandaskillnaden är inte i paritet med prisskillnaden tror jag iaf och 4000kr kan men vill jag inte lägga på ett spö. Men prestandan vet jag inte säkert om eftersom jag inte prövat. En del vill pröva på den där skillnaden och är beredda att betala för den, fine by me!

    Jag köpte 2016 en amerikabåt för att jag verkligen gillar att fiska, min stora hobby och fiskar gärna bekvämt, inte purung längre och jag tycker helt enkelt att det tillför något om än inte fisk i båten och jag gillar båtar, fart och båtliv rent generellt.

    Å andra sidan har jag en rostfri (!) fransk bil från 2007 med 15 000 mil på mätaren och bor inte i dyr villa (även om jag skulle vilja bo i billig villa som inte finns här... men tänk att ha båten på trailer i varmgarage bredvid!)

    Om man vill att det ska skrivas mer om annat, fisketurer eller om hur, var och när kring själva fisket så står det alla fritt att göra så men det är inte så lätt enligt min mening, de som kan den saken och också kan, vill skriva om det - välkomna att skriva!

    Jag fiskar mycket i lovart, följer där Old Firehands snart 50 åriga tips... men min senaste gäddtur, tyvärr så länge sedan som i oktober, fiskade vi på läsidan pga att kapten i båten vill det... inte jag men det gav en 11 kg ett par mindre och min gädda i bilden ovan... så läsida kommer jag fiska mer ofta framöver... Hur, var söker du abborren idag?

    Har läst många olika "fiskerapporter" på FS under åren. Har full förståelse för att man inte vill berätta exakt var men saknar ofta en viktig aspekt som hjälper andra utan att avslöja alltför mycket. Omständigheter. Typ

    Kanonfiske i går i norra 08-skärgården/större insjö i norr. Sol, lätt sydlig vind 16 grader, vattentemp 14. Efter visst letande bland växtbälten hittade vi abborrarna runt friliggande djupgrynnor, djup 4-9 meter, de flesta högg på beten som fiskades på botten, några togs i frivattnet några meter högre. Jigg med rött i runt 4" och 15g skalle funkade bäst, snabbt fiskade men även högre fiskade twitchbeten gav utdelning.

    Gäddorna jag berättade om ovan högg i norra Mälaren, omständigheterna har jag skrivit om i annan tråd...

    Sen vet ju alla att rätt spö eller spole kan vara det som gör en potentiellt dålig dag till en bra dag

    - de extra metrar man vann i kastlängd gjorde att man nådde fram till fisken eller fiskade av mer vatten som man säger! ;-) Eller så njöt man (vissa gör det) enbart av hur den dyra, välkomponerade utrustningen lirade den dag de inte högg...


    Här kan det mycket väl ligga ca 20 000kr på bordet och ägaren trivs nog med det. Är han mer lycklig med dem, ja vem vet?!
    Han upplever nog att han har både glädje och nytta av dem iaf.


    Click image for larger version

Name:	Spön 210128.jpg
Views:	654
Size:	1,35 MB
ID:	2570242
    Senast ändrad av anteman; 2021-01-28, 18:42.

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Visst får man ibland ångest när man tänker på alla pengar man lägger ner på sin prylhysteri, och då är man ändå inte ens i närheten av dom värsta prylgalningarna.
    Men en hobby ska få kosta, och vad man än håller på med och börjar brinna för så kommer det börja kosta pengar.
    Att det skrivs mycket om prylar ser jag bara som positivt, lättare att handla rätt prylar när man får andras omdömen och input.

    Till er som tycker att det skrivs för lite om fiske, så är det nu ett ypperligt tillfälle att ta tag i saken och påbörja några trådar om just fiske.
    ​​​

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Ni kan lätta era plånböcker till mig snart. Kommer lägga ut några rullar och spö då jag blivit arbetslös och har inte hjärta mot familjen att ha så mycket rullar och spön för tillfälligt :-) får införskaffas i framtiden igen :-)

    Annons kommer ut ikväll eller imorgon bitti :-)

    Lämna en kommentar:


  • hnkm
    replied
    Själv unnade man sig en Westin Jätte 23 cm häromdan, begagnad förvisso men ändå.

    Lämna en kommentar:


  • Kimmen
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Ja det snackas ju inte mycket om fiske på detta forum. Det är viktigare att ha rätt spö/rulle/lina/bete än att förstå hur man hittar fisken.

    Till att hitta fisken MÅSTE man HA en amerikansk aluminium båt med 3-4 st 12” ekolodsskärmar med senaste teknologin.

    Skit i lokalkännedom o liknande skrock!!

    Båten bör kosta runt halvmiljonen för att de ska kännas säkert o bra, dragbilen behöver ju givetvis vara av nyare snitt såklart AWD.
    Även den landar kring halvmiljonen i inköp....


    Sen att man bara hinner med ett par turer på hela sommaren finns inte en tanke på!


    Lämna en kommentar:


  • comer
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
    Det är väl som min kloka hustru säger: Oavsett vilken hobby eller sport en man ägnar sig så tenderar det att bli en prylsport :-)
    Klok hustru.
    Min brukar säga. Va fan, har du köpt en rulle till, du har ju 97 st andra,vad skall du med denna till?
    -Jag. Men denna har ju en annan färg :-)

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
107 svar
23 932 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Utter
av Utter
 
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 295 svar
261 886 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
852 svar
138 374 visningar
0 gillar
Senaste inlägg El_Kebabo  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 030 svar
192 670 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 076 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Arbetar...
X