Hur mycket Lina på rullen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket Lina på rullen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur mycket flät vs. nylon bygger funderar många över, men den formeln förblir oskriven. Gör det riktigt på old school-vis enligt nedan:

Lägg på flätlinan först på spolen, så mycket du vill ha. När du lagt på den skarvar du på nylonlina och spolar på upp till kanten. Se till att du lägger på tajt och minimerar luften mellan varven.

När du kommit till spolkanten på rullen klipper du av nylonlinan och spolar upp all lina från rullen på en tom linspole, pet-flaska eller något som fungerar för ändamålet. Sedan gör du samma procedur igen, spolar upp linan på en annan tom spole. Nu är linan rätt vänd och med rätt längd, bara att spola på rullen igen. Se till att det blir tajt påspolat. En del blöter linan innan, men det har jag aldrig gjort.

Kommentera

Är nog olika , senaste rullen står 200 m 0,34
      , några fjuttiga varv nylon och 150 meter flät 0,28fick jag på och då var det helt fullt så lägg på omvänt även om det är bökigt för det är tråkigt å ha 5mm kvar till spolkanten

Kommentera

Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
        Hur mycket flät vs. nylon bygger funderar många över, men den formeln förblir oskriven. Gör det riktigt på old school-vis enligt nedan:

Lägg på flätlinan först på spolen, så mycket du vill ha. När du lagt på den skarvar du på nylonlina och spolar på upp till kanten. Se till att du lägger på tajt och minimerar luften mellan varven.

När du kommit till spolkanten på rullen klipper du av nylonlinan och spolar upp all lina från rullen på en tom linspole, pet-flaska eller något som fungerar för ändamålet. Sedan gör du samma procedur igen, spolar upp linan på en annan tom spole. Nu är linan rätt vänd och med rätt längd, bara att spola på rullen igen. Se till att det blir tajt påspolat. En del blöter linan innan, men det har jag aldrig gjort.
        Då blir det rätt så enkelt)

Kommentera

Jag roade mig med frågan: Hur mycket flätlina ryms det på rullen? Jag ber på förhand om ursäkt för att jag blandat engelska o svenska.

Click image for larger version

Name:	linvikt.jpg
Views:	77
Size:	127,1 KB
ID:	2571490

Jag väger spolen med flätlinan. Spolar av linan genom spömonterat meterräkneverk från DAM. Sedan väger jag tomspolen.
          Slutligen beräknar jag den nylonekvivalenta diametern.
          Som synes stämmer inte tillverkarens uppgifter på spolen. På spolar med nylonlina brukar åtminstone diametern stämma någorlunda.

Den här metoden att beräkna hur mycket lina rullen rymmer, är minst lika omständig som att bara spola på linan på en rulle och se efter.

/John

Kommentera

Jag har testat de flesta flätlinorna på marknaden och det ända märket som dimensionen stämmer på är Sunline.

Sunline Xplasma är den bästa Linan jag testat. 0.15 motsvarar 0.10 hos andra märken. Fungerar också när det är minus grader eftersom den inte suger något vatten och har en glattare yta som ger längre kast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
              Jag har testat de flesta flätlinorna på marknaden och det ända märket som dimensionen stämmer på är Sunline.

Sunline Xplasma är den bästa Linan jag testat. 0.15 motsvarar 0.10 hos andra märken. Fungerar också när det är minus grader eftersom den inte suger något vatten och har en glattare yta som ger längre kast.
              Sunline och Japanska linor i allmänhet håller dimensionerna bäst. Däremot skiljer det mellan en 4x lina och en 8x+ lina, då 4 x kommer framstå som tjockare än vad den är, tack vare den grova ytan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Axor, 2010-01-19, 18:52
              2 svar
              1 767 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Eu-shop.se  
              Startad av Numse, 2011-08-13, 08:45